--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- http://www.darius.cz/jankeller |
|||
DISKUSE
Recenze
knihy
Björna Lomborga Skeptický ekolog, jejímž
autorem je
Jan Keller (Všeho je dost a
bude ještě víc, LN 1. 7. 2006),
ukázala, jak
snadné je zesměšnit práci člověka,
který se snaží věcnými argumenty a
pomocí
nejlepších dostupných dat bořit
mýty,
jež jsou v nás všech hluboko zakořeněny.
Stačí na
pár řádek shrnout
protiintuitivní závěry a dát jim
ironický
nádech. Funguje to dokonale. Denně
slýcháme z médií, že
životní
prostředí je stále více
zdevastované, takže
Lomborg prostě nemůže mít pravdu, když tvrdí
(píše Keller), že
„přírodní zdroje
nedocházejí, hlad a chudoba jsou celosvětově na
ústupu, život obyvatel planety
je stále delší a
zdravější a
míra znečištění
přírodního
prostředí se snižuje“!
Světový
bestseller Skeptický ekolog, který vynesl
svého autora v roce 2004 mezi sto
nejvlivnějších lidí světa časopisu
Time Magazine, způsobil po svém vydání
pozdvižení. Obsáhlé reakce se objevily
v časopisech jako je Nature, Science či
Scientific American. Do čela tažení proti
dánskému docentu statistiky se
postavil mj. i energetický analytik John Holdren,
známý tím, že se spolu s
biologem Paulem Ehrlichem rozhodli jednou provždy zničit odbornou
reputaci
„Lomborgova učitele“, slavného ekonoma
Juliana Simona. Byl to totiž právě
Simon, kdo začal s projektem, v němž nyní Lomborg pokračuje
- monitorovat stav
světa a vysvětlovat současný vývoj.
„Ideolog“ Simon, jak jej Keller označuje,
tvrdil, že mnohé suroviny budou postupem času
méně vzácné, což se odrazí
v jejich
klesající ceně. Ehrlich, proslulý
svými notoricky mylnými
katastrofickými
vizemi, se se Simonem vsadil, že cena pěti kovů (měď, chrom, nikl,
wolfram,
cín) během let 1980 až 1990 vzroste a ukáže na
rostoucí vyčerpanost, a tedy
vzácnost těchto zdrojů. Prohrál, ceny
všech kovů se snížily, a to od 3,5 do 72
procent.
K
obdobným
závěrům dochází i Lomborg. Keller
namítá, že jeho vysvětlení jsou
„jasná,
přímočará, ba až
jednoduchá“. Ale přesně o
to Lomborg usiloval: prostřednictvím
údajů pocházejících z
oficiálních statistik Světové banky,
OSN, OECD a
dalších
institucí ukázat vývoj v
jednotlivých
oblastech životního prostředí. A ač se to
může zdát divné, tato data
dokládají, že
„přírodní zdroje
nedocházejí, hlad a
chudoba jsou celosvětově na ústupu, život obyvatel planety
je
stále delší a
zdravější a míra
znečištění
přírodního prostředí se
snižuje“. Co s
tím?
Bezesporu
lze
diskutovat konkrétní problémy či
metodiku
použitých statistik. To však vyžaduje
jisté úsilí. Mnohem
jednodušší je snažit se
závěry knihy
smést se stolu a živit
ve veřejnosti staré mýty. Takový
přístup
zvolil Jan Keller. Věřme ale, že se
najdou i jiní, kteří ke knize
přistoupí s
vážností. Své připomínky k
analýze
jednotlivých oblastí pak budou moci
vznést na
veřejné diskuzi s Lomborgem,
která se bude konat v Praze na podzim tohoto roku. Doufejme,
že
i Jan Keller
najde odvahu se zúčastnit a bude své
výtky
formulovat jako vědec. Zůstat v
posměšné poloze totiž bude snad i jemu připadat
až
příliš laciné.
***
Diskuse
vyžaduje
jisté úsilí.
Jednodušší je
snažit se závěry knihy smést se stolu a živit ve
veřejnosti staré mýty. Takový
přístup
zvolil Jan Keller.
O
autorovi|
Tereza Urbanová, Centrum pro studium životního
prostředí, Liberální institut a
Katedra ekonomiky životního prostředí,
VšE v Praze
Tereza
Urbanová
21.09.2006
-
Karel Balcar
Ostrava
už
cítí příliv mozků z Východu
Sociolog
prof. Jan Keller: ubližujeme sobě i chudším
východním zemím
Odliv mozků z Ostravy se zmírňuje, zájem cizinců
o práci v regionu se naopak
zvedá. Z města za první pololetí
odešlo za prací 342 Ostravanů, ale
přišlo sem
1767 cizinců z EU a ostatních evropských
zemí. Vyplývá to z
informací úřadu
práce.
Podle tiskové mluvčí úřadu
práce v Ostravě Svatavy Baďurové z města od ledna
do
června odešlo za prací 57
především mladých
vysokoškoláků. Jsou to sice opět
jen vysokoškoláci evidovaní
úřadem práce, ale podle Baďurové je to
poměrně
reálný obraz situace v krajském městě.
„Těžko jich bude dramaticky více,“ řekla
s tím, že to ještě nemusí znamenat, že
tito vysokoškoláci odešli z města
nadobro. „Část jde za prací
krátkodobě s
cílem něco si vydělat, naučit se jazyk anebo
získat třeba jen zajímavou položku
do životopisu,“ doplnila Baďurová.
údajně není již tak patrný odliv
mladých
mozků například do Prahy jako v
předešlých letech.
Z druhé strany na ostravský trh práce
přicházejí cizinci, kteří se
zajímají
nejčastěji o sezónní práce.
„Za první
pololetí roku úřad práce zaregistroval
1767 lidí z EU a Evropského
hospodářského
prostoru a registrace byla ukončena u
870 osob. V tom ale nejsou započítáni cizinci
mimo EU,
kterým je vydáváno roční
pracovní povolení,“ uvedla
Baďurová.
Do Ostravy z EU a dalších zemí mimo
Unii ale nepřicházejí zahraniční
pracovníci
jen na dělnické pozice. Mezi cizinci
pracujícími v Ostravě je v současnosti
přibližně 350 vysokoškoláků, nejčastěji to jsou
lékaři, manažeři a technici.
Další příliv mozků je možné
očekávat v souvislosti s plánovanými
investicemi
Hyundaie a dalších firem.
Následky jsou nepříznivé
Sociolog a pedagog Ostravské univerzity prof. Jan Keller
tvrdí, že příval
pracovníků ze zahraničí může mít ale
nepříznivé následky.
„Pokud k nám půjdou málo
kvalifikovaní
lidé, bude to velká zátěž pro
sociální
systém. Neplatili do něj, ale budou z něj potřebovat
peníze, pokud se v jejich
životě něco neočekávaného přihodí.
Anebo k
nám půjdou kvalifikovaní pracovníci.
To je ale způsob, jakým zase parazitujeme na té
troše kvalifikovaných v těch
chudších zemích, než je ta
naše. Když jim
ale tyto lidi odlákáme, tak tyto země
spadnou o to níž a jejich perspektiva vlastního
rozvoje
se zase oddálí. Ať k
nám přijdou více či méně
kvalifikovaní,
vždy to bude problém,“ konstatoval
Keller.
Ideální by údajně bylo, kdybychom
mozky uměli odčerpávat ze Západu, ale na to
podle něj nemá republika dost tvrdou měnu.
Na přistěhovalce se budou muset připravit jako na konkurenci i
komunální
politici. „Během poměrně krátké doby
bude určitá část zastupitelů například
vietnamského původu. Je třeba si uvědomit, že
lidé, kteří do Česka přijdou, jsou
nadprůměrně podnikaví, pružní a
dynamičtí, jinak by zůstali sedět doma. Pak to
ale bude pro komunální politiku nepoměr, když
nadprůměr z Vietnamu se bude
konfrontovat s průměrným místním
zastupitelem. Já osobně budu volit
spíše ty
Vietnamce,“ uzavřel Keller.
Regionální mutace - Právo -
Severní Morava
TROCHU PSYCHOLOGIE DO
Té ANARCHIE
úvodem bych se chtěl omluvit za poněkud rozverný
titulek, příliš
nekorespondující s naprosto vážně
míněným obsahem článku, leč mne,
milí
čtenáři, nic lepšího nenapadlo,
čím bych upoutal vaší pozornost k
přečtení
následujících řádků, kde
naleznete nejen další z mnoha
"vědeckých" názorů
ohledně nutnosti existence anarchistické společnosti, ale i
mnoho podnětů k
zamýšlení se nad sebou
samým a nad svým jednáním.
Psychologickým aspektům v
souvislosti s nepřirozenou autoritou či anarchií se, co je
mi známo, dosud
žádná publikace či periodikum,
vydávané anarchistickým
hnutím v 90. letech,
ještě nevěnovala. Proto by poněkud
nezáživná první část tohoto
článku měla vést
k objasnění některých odborných pojmů,
druhá část bude naopak, alespoň
doufám,
velmi zajímavá a možná nadzvedne ze
židlí nejen odpůrce anarchie, ale i ty z
vás, kdož se považujete za revoluční či
militantní anarchisty. Chcete-li se
tedy vznášet a vychutnat něco z pocitů astronautů
či cestujících ve výtahu,
jemuž se ve 40. patře přetrhlo lano, čtěte až do konce. Jak tomu u
odbornějších
článků bývá,
následující řádky jsou v
podstatě opsány z několika knih
(vytištěno "obvyklým" typem písma) a
doplněny mými vlastními úvahami
a "technickými" poznámkami (vytištěno
kurzívou). Převážná část tu
a
tam mírně upravených převzatých textů
pochází z vynikající knihy
německého
psychologa Petera Laustera s poněkud praštěným
názvem Nenechte si nic líbit
(zřejmě měl dotyčný psycholog stejný
problém s upoutáním pozornosti
čtenářů na
ne zrovna "akční" téma, jako já),
menší část pak z publikace Cesta k
vnitřní svobodě z pera téhož autora a ze
známého díla psychoanalytika Ericha
Fromma Strach ze svobody. Čtenář do hloubky
obeznámen s psychologií nechť mi
promine převedení některých odborných
termínů do srozumitelného a proto
možná i
trochu zjednodušujícího jazyka, neboť
uvádění vysvětlivek
neznámých pojmů by
zabralo příliš mnoho místa v tomto
časopise. Psychická bída obyvatelstva Přes
skutečnost, že za posledních 50.let tohoto
století byl zaznamenán značný
nárůst
materiálního blahobytu a
sociálních jistot, nejen že neubylo
psychických poruch
a chorob, ale naopak podstatně jich přibylo. Podle některých
německých lékařů
by se každý třetí pacient, který
navštíví ordinaci, měl podrobit i
psychiatrickému léčení a
každý druhý pacient na operačním stole
nemá žádný
organický nález a představuje
"psychický případ". Pacienti
psychiatrických ústavů představují
pouze špičku ledovce, jsou to jen ty
nejtěžší případy. Mnohem
horší je to s milióny psychicky
narušených lidí,
trpících psychosomatickými symptomy
(například žaludečními vředy či
migrénami)
nebo neurózou. Psychologů a psychoterapeutů je
málo, duševní utrpení je
navíc
viděno v blízkosti
šílenství,
duševních chorob a
hrozícího blázince, proto
přetrvává neochota pacientů s
žaludečními vředy či rakovinou, že by se vlastně
měli léčit psychicky. Co vlastně způsobuje
psychické utrpení? Dle zakladatele
psychoanalýzy Sigmunda Freuda existují tři
instance, mající vliv na
chování
lidí:
- "ono", neboli nevědomé pudové
jednání (například sexualita či
agresivita)
- mé vlastní "já"
(rozumové jednání člověka,
které se
může pro mnohé jevit jakožto
"iracionální", naopak tzv.
"racionální" chování
člověka může být nerozumné)
- "nadjá",
neboli okolní svět se svými
morálními představami Pokud nevědomé
pudové jednání
a vliv okolí (neboli "ono" a "nadjá") převažuje
nad
vlastním "já", může to vést k
volnému průběhu agresivity a sexuality,
ale také k tzv. obranným mechanismům, což jsou
první symptomy (příznaky)
duševního onemocnění.
Než se dostaneme k některým příčinám
(tzv. životním lžím), které vedou k
převaze "nadjá" a "ono" nad vlastním
"já" (mezi
které patří, jak už asi
tušíte, i fungování
nynější autoritativní společnosti),
bude možná potřebné zamyslet se nad
některými obrannými mechanismy -
"odmítání",
"vyhlášení bezmoci" a "city pod
krunýřem" (pochopitelně je jich daleko více, než
tyto tři). Odmítání Vše,
co působí úzkost či
nepříjemné pocity, je
odmítáno - začíná to při
výchově v
útlém dětském věku a ve
škole, kde se téměř vždy praktikuje
autoritářská
výchova; u dětí se
odmítání projevuje
například potížemi při učení, u
dospělých
to vede k ústupu před realitou, rovněž tak u
některých anarchistů existují
tendence odmítat fakta
popírající
"základní mezníky anarchismu" či
"klasickou revoluční cestu". "Odmítač" se
spokojí s
podřízenou činností a neprotestuje, když se mu
děje křivda. Je poslušný,
poddaný, nechce uvažovat o společenských
nešvarech, neboť "vždyť přece se
s tím nedá nic dělat, tak už to
chodí". školský a
výchovný systém v každém
státě nahání (ať už úmyslně
nebo neúmyslně) většinu dětí do
odmítání, protože
společnost potřebuje velké množství
"odmítačů", kteří jsou ochotnými
poddanými. Vyhlášení
bezmoci Tento obranný mechanismus se dá
charakterizovat
výrokem "nedá se nic dělat, tak to prostě je".
Tento ústup do pasivity
se stává začátkem manipulovatelnosti.
K první kapitulaci vlastního
"já" dochází vůči rodičům (autorita je
vynucována trestáním nebo
odmítnutím lásky), pak
následují učitelé, profesoři,
šéfové, partneři v
manželství, vůdcové s jedinou správnou
ideologií. Cesta k psychickému (a
tudíž
i fyzickému) zdraví však vede mimo
jiné skrz odpor k autoritám. Je tedy
jasné,
proč mocní tohoto světa nepodporují psychoterapii
- má zůstat jen terapií
vyšších vrstev a ponechat
většinu národa ve stavu manipulovatelnosti. City
pod
krunýřem City jsou v naší
technické civilizaci považovány za
méněcenné a vládne
přesvědčení, že city se nemají dávat
najevo a nejlepší je
racionální způsob
nazírání bez emocí. Jenže
člověk city má, a i když je násilím
potlačí, nezmizí.
Projeví se například v orgánech a
svalech těla či se mohou "proměnit"
v reálné onemocnění. Děti jsou
psychicky "chytřejší", než dospělí -
své emoce, například hněv, vyjadřují
dupáním či nespoutaně
pláčí, neb jsou méně
nuceny přijímat role a kontrolovat své city. Ten,
kdo už nemá emoce, je vlastně
mrtvý. "Ani s tisícem umělých květů
poušť nerozkvete a tisíce
prázdných
tváří nezaplní samotu."
Obranné mechanismy ve společnosti
Nejdříve bych
vám chtěl, milí čtenáři, poděkovat za
to, že jste se "prokousali" až
k tomuto odstavci - trochu té teorie bylo nutné a
nadále už to bude čím dál
zajímavější, mimo jiné i
proto, že si teorii přiblížíme na
konkrétním
"anarchisticky laděném" příkladě -
fungování obranných mechanismů ve
společnosti. Kdo například říká
nepříjemnou pravdu o sociálních
nešvarech či o
ekologické krizi a dobrovolné skromnosti,
vyvolá u obyvatelstva (a bohužel i
mezi anarchistickým hnutím samotným)
celou řadu obranných mechanismů, mimo
jiné:
- ztotožnění se s autoritou
("udělám, co oni, tj. také budu
devastovat a konzumovat a pokud budu moci, tak také
ostatní vykořisťovat")
- vytěsňování, neboli
potlačování protestů následkem strachu
z trestu
-
projekce, neboli promítání
vlastních potlačených přání
na jiné osoby, které pak
zuřivě kritizuji a potírám (opravdu
trefné příklady naleznete v článku
Fuhrer a
jeho Sturm Abteilung, otištěném v
letošním čtvrtém čísle
stále lepšícího se
časopisu A-Kontra)
- racionalizace, neboli rozumové
ospravedlnění určitého
jednání ("když ničím
přírodu, konzumuji či vykořisťuji své
bližní, přece
vytvářím pracovní místa")
-
zaclonění, neboli odstranění příznaků
- u
jednotlivců se to děje např. podáváním
chemických léků zvaných psychofarmaka
(Peter Lauster připouští jejich
použití jen ve velmi akutních
případech), ve
společnosti je tímto psychofarmakem
spoléhání se na technologie (a
technické
prostředky). Oba dva případy dokáží
pouze zmírnit symptomy, nikoliv řešit
příčiny.
- vyhlášení
bezmoci ("nedá se s tím nic dělat,
stát tu byl, je a
nadále musí být")
-
přebírání rolí, neboli
akceptování pravidel hry ("vždyť
je to všechno uzákoněné")
-
otupení - tak se na to napijem (že, milí
anarchisté.)
Překonání
obranných mechanismů
Když už někdo chce přivodit
společenskou změnu a chce po druhém, aby překonal svůj
obranný mechanismus, je
už docela načase, aby se zbavil těch svých. Neboli bylo by
asi lepší nejdříve
pracovat sám na sobě, než coby anarchisté začneme
poučovat ostatní, jak by měli
správně "anarchisticky" vytvářet společnost.
Navíc by možná nebylo na
škodu naučit se neiniciovat agresivní či
odmítavé reakce u tzv.
"normálních"
lidí. Doposud totiž většina anarchisty
pořádaných akcí (street parties,
demonstrace), vydávaných materiálů
(časopisy, brožurky, letáky, plakáty) a
leckdy i naše chování vůči
okolí, přiznejme si to, spíše
dokázaly posílit výše
uvedené obranné mechanismy. Pak se
divíme, že máme takový
fantastický úspěch u
"prosté" veřejnosti a je nás, kolik je.
Doufám, že jste teď, milí
anarchisté, nepodlehli obrannému mechanismu
zvanému "vyhlášení
bezmoci". Nikdy není pozdě se změnit k
lepšímu. Návody k
překonání obranných
mechanismů vám sice v tomto článku
nepředložím, přesahovalo by to rozsah tohoto
časopisu a koneckonců jsou většinou obecně
známé - dost často je naleznete v
časopisech jako je Kruh života či třeba z psychologického
hlediska téměř
dokonalé knize Síla je ve vás
americké autorky Luise L. Hay. Zkusme se ale
zamyslet nad způsobem svého
vyjadřování - jak myslíte, že na
okolí zapůsobí
neustálé opakování
negací ("nezaměstnanost, nezaměstnanost a zase
nezaměstnanost") či slova "muset" (hojně se
vyskytující v publikacích
ČSAF či Solidarity). Pokud je totiž vyvolaný pocit u
čtenáře či posluchače
nepříjemný, kloní se
dotyčná osoba k tomu, aby na danou informaci zapomněla. Co
je nepříjemné, odporuje
naším přáním a nechceme si
to připomínat. Pokud je ale
vyvolaný pocit příjemný, má
daná informace či prožitek daleko
větší šanci, že
se usídlí v paměťových
buňkách. Mimochodem, na základě těchto
psychologických
poznatků se zpracovávají
scénáře reklamních šotů.
Podvědomí člověka může také
odmítavě zareagovat na někdy až brutálně
agresivní styl některých časopisů,
jako je např. jisté periodikum
sociálních anarchistů. Mezi "lehce
stravitelné" nepatří ani doposud
otištěné názory
sociálního anarchisty
Murraye Bookchina i jeho některých oponentů z řad
amerických anarchoprimitivistů.
Čítankovým příkladem
agresivního stylu budiž Bookchinova esej (či jak to
nazvat) Whither Anarchism, která je přímo
ukázkově prodchnutá
nenávistí,
arogancí a pohrdáním vůči
odlišným či nesouhlasným
názorům (a to už pomíjím v
této eseji otištěné
vulgární nadávky, směřované
Bookchinovým oponentům).
Životní lži Peter Lauster jich uvádí
celkem osm, za nejzajímavější (jejichž
poznání může každému napomoci překonat
své obranné mechanismy) považuji níže
uvedené: 1. životní lež - charakter je
důležitější než individualita Charakter
(v pojetí Petera Laustera) znamená určitou normu
vytvořenou společností.
Charakter člověka současné společnosti
(ctižádost, egoismus), minulé či možná
nastávající (věrnost
"naservírovaným" myšlenkám,
povinné nadšení) vznikl
či může vzniknout manipulací a takový charakter
je nadále manipulovatelný -
jako pracovní síla, jako konzument, jako volič,
jako stoupenec určitých modelů.
Naopak zralost člověka je možná jen při
neomezeném vývoji individuality,
samozřejmě při respektování svobody
druhého. Když člověk odpovídá obecně
uznávané normě, neboli
"nevyčnívá", poskytuje mu to pocit jistoty,
čímž však masochisticky sebepotlačuje
své vlastní "já" a zároveň
sadisticky touží tyto normy vnucovat jiným.
Naopak, svobodně rozvinutý
"zralý" člověk nemá žádnou vůli k
moci, jeho egoismus není zaměřen na
utlačování či vykořisťování
druhých lidí a přírody. 2.
životní lež - člověk
potřebuje vzory a ideály Většina lidí
tráví svůj život tím, že se
snaží být
takoví, jací by měli být dle
všeobecně uznávaných vzorů nebo
ideálů, místo, aby
uskutečňovali sama sebe. Tohle znáte snad všichni
z vás, sebemenší vybočení z
"řady" (styl oblečení, nekonzumní způsob života,
apod.) je trestáno,
ať už psychicky (ze strany rodičů, sousedů, učitelů či kolegů v
práci) či fyzicky
(rodiče, policie). Problém však také
může nastat, když protestní reakce vůči
této životní lži vedou k protoreakci - k
opačnému vzoru (nedbalý vzhled, drogy,
příživnictví, nekritické
uctívání "anarchistických
idolů"). Závislost
na opačném ideálu (byť by to byli
"klasikové anarchismu") rovněž
nemůže vést k vytouženému svobodnému
rozvoji.
3. životní lež -
nejdůležitější
je pocit jistoty, svoboda vede k chaosu
Kdo naplňuje pravidla a normy
autorit,
dociluje uznání a chvály. Jde cestou
přizpůsobení a cítí se
zajištěn, neboť se
vyhnul negativnímu hodnocení a trestu.
Takový typický pozemšťan denně
podléhá
manipulaci, horuje pro vzory a idoly (politické,
filmové či sportovní hvězdy) a
denně aktivně o svou nesvobodu usiluje. Stává se,
že člověk sní o svobodě, touží
po ní, na straně druhé se jí
však obává a
brání se jí. Tak
dochází k paradoxu,
kdy sice o svobodě mluví, píše,
poukazuje na nesmyslné společenské,
sociální,
morální či ekologické poměry a chtěl
by žít v "občanské" (či
"decentralizované") společnosti, ovšem na
druhé straně se bojí pro to
něco konkrétně udělat a především ve
výchově (svých dětí, studentů.)
uplatňovat
více svobody a autonomii osobnosti, protože doposud jsou
lidé vychováváni k
nesvobodě. "Všechny ty řeči o
antiautoritářské výchově vedou jen k
chaosu
a k anarchii." Tato odpověď signalizuje strach ze svobody. Anarchie
ovšem
znamená nepřítomnost nadvlády a
anarchismus znamená (nejen toto) "nauku o
popírání
státního násilí a
pořádku". Poznámka specielně pro odpůrce
anarchismu - znovu připomínám, že
předchozí věty jsou téměř doslovnými
citacemi
z publikací psychologa Petera Laustera, který už
tím, že výše uvedené vůbec
napsal, jako jeden z mála vysokoškolsky
vzdělaných lidí na této planetě
možná
dokázal překonat výše uvedenou
životní lež. Psychoanalýza a
psychoterapeutické
školy výsledky svých
výzkumů naznačují anarchistickou společnost bez
nadvlády,
aniž by však oficiálně a cíleně o
takovou společnost usilovaly. Sice
zdůrazňují, jak je společnost nemocná a
podávají diagnózu symptomů
útlaku lidí
(různí jednotlivci či skupiny toto
rozšiřují na zvířata a
přírodu), ale
neodvažují se vytvořit žádný
konkrétní společenský program či
návrh nové
budoucnosti v rozvoji osobnosti a sebeurčení. Tento strach
ze svobody
neexistuje jen u psychologů, ale i u filosofů, sociologů, atd.
Zářným příkladem
je stěžejní dílo Jana Kellera Až na dno
blahobytu, ve kterém sice není na
státu
ponechána jediná nit suchá
(současní anarchisté mají, s
výjimkou sociální
oblasti, velmi daleko k důslednosti výše
uvedeného sociologa), ovšem v kapitole
snažící se naznačit nějaké
východisko je "naprostá anarchie" striktně
a bez udání důvodu odmítnuta. Autor se
pak pokouší velice mlhavě definovat
jakousi decentralizovanou společnost, aniž by uvedl, kdo ji bude (pokud
vůbec
někdo) organizovat - budou-li to "osvícení"
byrokraté, dostali bychom
se přirozeným vývojem zase zpět k vysoce
centralizované společnosti, budou-li
to lidé sami, jednalo by se právě o tu
odmítanou "naprostou
anarchii".
Rovněž filosof Václav Bělohradský se
nedávno blýskl (v dopise
iniciátorům výzvy Impuls 99) neuvěřitelně
drtivým odsudkem kapitalismu,
konzumerismu, katolické církve, byrokracie,
globalizace či EU (není snad
vynechána jediná špatnost
současné euroatlantické civilizace), aby pak
bohužel
s jistou dávkou nostalgie zatoužil po návratu
"demokratického sociálního
státu". Těžko říct, proč si Jan Keller ani
Václav Bělohradský
nepřipouštějí možnost neexistence
nepřirozené autority ve společnosti. Že by to
bylo způsobeno nedostatkem informací? Nebo je to třeba
důsledek jednání a
chování anarchistů (těch, co se za ně
považují či těch, za které je považují
sdělovací prostředky)? Bylo by velmi
zajímavé a poučné znát
jejich důvody.
Další životní lži
Patří
mezi ně například "Každý je bližním
sám
sobě", či "Inteligence je důležitější než cit".
Jejich popis by
však přesahoval kapacitu tohoto vydání
Existence, takže snad někdy příště.
Zkusme se nyní vrátit k některým
pasážím z knihy Petera Laustera (resp. Ericha
Fromma), o kterých se domnívám, že si
zaslouží vlastní kapitolu. Výchova k
negativní agresivitě Autoritativní
výchova dnes, stejně jako v minulosti,
ovládá dětské pokoje.
Krásná doba dětství představuje pro
mnohé děti peklo plné
násilí. Toto násilí
nemusí být pouze fyzické, ale i
psychické - např. absence
pozornosti, citu či lásky a zájmu o
malé roztomilé stvoření, nebo
zákazy,
ponižování a nereálné
stupňování požadavků. V menšině
dnešních domácností se
vychovává autoritativně, ve
zbývajících, tedy ve
většině z nich, více než
autoritativně. Rodiče to zpravidla tuší,
avšak podvědomě v této výchově
pokračují, neboť sami byli vychováváni
autoritativně, jak svými vlastními
rodiči, tak autoritativní společností.
Přílišnou autoritativní a
frustrující
výchovou je spuštěn patologický
vývoj agrese ve směru agrese negativní -
taková
osobnostní struktura žije dnes u mnoha lidí;
nacisté v Německu nebo třeba
komunističtí fanatici v Kambodži či v období
čínské kulturní revoluce
nepředstavovali žádné
výjimečné zjevy, jen mohli díky
určité politické
konstalaci své sadistické sklony uplatnit. I když
k takovéto politické
konstalaci dochází poměrně zřídka, i v
demokratickém státě existuje
neustálá
možnost destruktivního uplatňování
moci v mnoha institucích. Neb nejen mocní,
ale i ti méně mocní na
nižších místech v hierarchii jsou
sadisty, čekajícími
denně na svou šanci. Agrese "Jsem
vášnivý odpůrce
represivních
kapitalistických a komunistických
společenských struktur, které
manipulují,
utlačují, vykořisťují,
vydírají a zastrašují,"
říká o sobě Peter Lauster.
A dodává: "Jako psycholog
vídám každý den
konkrétní psychickou bídu
člověka, žijícího v kritizovaných
společenských strukturách a přeji si, aby se
vztahy měnily, aby se nejen o tom mluvilo, ale aby se pro to udělalo
něco
praktického. Na druhé straně vehementně odsuzuji
násilné akce teroristů (myšlena
činnost západoněmecké RAF)."
Násilí plodí odvetu a agrese
protiagresi. Kde
je tomu konec? I když se můj nepřítel velice
vzdálil jádru své duše,
přece je
stejný, jako já. Vražda nebo nějaká
jiná méně násilná agrese je
únikem před
sama sebou a já ubližuji druhému člověku
tím, co nejhoršího někdo
provádí mně.
Vracím-li ránu, nejsem
lepší, i když si přeji vykonat něco
dobrého. Kdo vsadil
na agresi, prohrál hned od začátku;
docílí možná (v
lepším případě) jen
povrchního zdánlivého
úspěchu, ale v konečném důsledku se nic
nezmění.
Přerušení agrese
Člověk, jenž je
utlačován a autoritářsky omezován, ve
strachu
před trestající autoritou (rodiče,
represivní složky vládnoucího režimu)
potlačuje sebezáchovnou obranu (což je také jedna
z forem agrese) proti agresorovi.
Toto potlačení agrese často vede patologickým
směrem k sadismu a destrukci.
Smutným příkladem tohoto budiž tzv.
španělská sociální
revoluce, ve které nešlo
ani tak o anarchistické ideály, jako
spíše o pomstu často negramotných
lidí na
do té doby brutálně se
chovajících členech katolické
církve a
příslušnících
neuvěřitelně bohatých vrstev. Nemusíme
ovšem zacházet tak daleko do historie,
vzpomeňme si na chování alkopunkerů na
různých demonstracích či pražských
street parties. Kdo se vědomě k agresorovi nechová
agresivně, aby přerušil
nekonečný řetěz "násilí -
protinásilí - násilí proti
protinásilí",
ten se sice chová nepřirozeně, ale morálně,
protože jeho chování ukončuje
agresi a do budoucna podporuje přirozené
chování. Ne vždy je však na
místě
křesťanský postoj Lva N. Tolstého co se
strpění agrese týče,
zvláště když jde o
útok na vlastní život.
Sebezáchovná obrana by ale neměla, pokud možno,
vyvolávat zesílené
protinásilí. Revoluce Odpor proti
útlaku a hledání
větší
spravedlnosti je morálně oprávněné.
Navíc je to i z hlediska zachování si
duševního a následně i
fyzického zdraví přímo
nutné, jak vyplývá z první
části
tohoto článku. Stane-li se však
utlačovaný machiavelistou, čili staví
"zájem revoluce" či "třídního boje"
nad morální zásady,
jedná i on nemorálně, egoisticky. Na tom
ztroskotala drtivá většina revolucí
(ne-li všechny). Revolucionáři
většinou praktikovali stejný despotismus, jako
vládnoucí skupiny, proti kterým se
bránily. Místo aby přesvědčovali,
manipulovali. Revoluce nepřichází ani zdola
(proletariát) ani shora
(establishment). Úspěšná revoluce
vychází z nitra, z duše,
osvobozené od
deformací, zmrzačení a životních
lží. Jen důslednou prací na psychice,
napravováním vědomí a
odbouráváním obranných
mechanismů a životních lží se může
zdařit společenská přeměna. "Chceme být lidmi už
před revolucí, jinak bude
revoluce nelidská", vyžaduje sociolog Dieter Duhm. A
futurolog Robert
Jungk k tomu dodává:
"Humánní revoluce musí zůstat
lidská, proto musí
užívat jiných metod, i když to bude trvat trochu
déle. Ti, kdož chtějí měnit
společnost, se musí naučit myslet a plánovat
dlouhodobě." Než tedy začneme
chtít měnit lidi, naše děti,
spolupracovníky, společnost, měli bychom změnit
nejdříve sami sebe, abychom neztroskotali. Měli bychom se v
prvé řadě osvobodit
od konfliktů s prostředím a od svých postojů
zavrhnout balast falešného
poznání. Je hrozné, když se psychicky
deformovaný člověk stane revolucionářem a
pustí se do ozdravování společnosti,
aniž by se dále zabýval svým
"já". Všichni budoucí
revolucionáři by se měli méně učit
zacházet se
zbraněmi či připravovat se na partizánskou válku,
o to více by se měli hledět
psychicky uzdravit, a to dříve, než způsobí
nové neštěstí nelidskosti a
útlaku.
Být se zbraní v ruce v ilegalitě ještě
žádného duševně nemocného
jedince
neuzdravilo, byť se to zdá mnohým teoretikům
revolučním činem. Závěrem bych
chtěl sdělit všem, kdož se ještě
nevznášejí ve svém pokoji
či už rituálně
nespálili tuto stránku, že je docela
přirozené, že se v prvním okamžiku bude
vaše podvědomí bránit novým
"nečekaným" nebo nepříjemným
skutečnostem, neb zatím ještě nemá
vytvořené škatulky, do kterých by
výše
uvedené informace "seděly". Méně
přirozené by však bylo si dané
škatulky nevytvořit. Což se tedy nyní zamyslet
nad dosavadní činností lidí a
organizací činných v anarchistickém
hnutí? Doposud se spíše
plánovaly sociální
revoluce (nebo naopak zase street parties) či striktně se ideologicky
vymezovalo, aniž by se zároveň "pracovalo na psychice,
napravovalo vědomí
a odbourávaly se obranné mechanismy a
životní lži". Není to možná důvod
(či spíše jeden z mnoha důvodů), proč je
anarchistické hnutí tak
"úspěšné", jak je nyní a
proč je nás takový nesmírně
"obrovský" počet? Zdokonalení sebe sama, snaha o
odbourávání
obranných mechanismů u společnosti vůči
anarchistickým myšlenkám a
především
zaměření se na oblast výchovy - možná
právě toto (kromě jiného),
spíše než
spoléhání se na radikalizaci
námezdně pracujících v průběhu
hospodářských
krizí, může vést k toužebně
očekávaným změnám. Náznak
"vědeckého"
zdůvodnění ze strany psychologů či psychoanalytiků k tomu
ti, kdož vyžadují
nějaké "racionální
vysvětlení", už tedy mají, i když to pochopitelně
samo o sobě nestačí a může se ukázat, že i
"vědecké kapacity" se
mohou v něčem mýlit. Zřejmě bude tedy
nejlepší, když nad výše
uvedeným podumá
každý sám. A zkuste se usmát, hned
vám bude líp u srdce.
-abm-
http://www.csaf.cz/existence/7/psychologie.htm
www.pravo.cz - příloha Kultura - 25. 3. 2009 - Zdenko Pavelka
Nějak rychle jsme zapomněli, že jsme tady doma. Je načase si to opět připomenout – uzavírá sociolog Jan Keller předmluvu k výboru ze svých komentářů publikovaných v Právu v letech 1998–2008.
Ošemetnou službu dni a posun k dlouhodobější platnosti překonávají v Kellerových textech sarkasmus a černý humor, ostrými pointami a jedovatostmi končí většina glos. Zvláště v posledních větách je totiž Keller literárním prasynovcem vídeňského ironika Petera Altenberga, kousavý vtipálek, jehož smích je jedinou zbraní proti sobectví a blbosti takzvaných elit.
Skoro se zdá – při četbě tohoto svérázného deníku – jako by považoval za svůj hlavní úkol odhalovat právě lidmi volenou, ale čím dál méně odpovědnou společenskou vrstvu, která především zavinila tak rozšířenou a umrtvující frustraci z posledních dvaceti let. A při pohledu na bratrstvo zlobbovaných politických špiček ve stranických sekretariátech a v malostranských parlamentních budovách se utěšuje: Podle italského sociologa Vilfreda Pareta nejsou dějiny ničím jiným než hřbitovem elit, které se zkompletovaly a uzavřely. Ke kellerovské ironii patří i to, že s liberály, jejichž božskou prozřetelností je volná ruka trhu, polemizuje nejraději v duchu a za pomoci svého milovaného Alexise de Tocqueville, klasika liberalismu.
Kupodivu však Keller tento desetiletý výběr vydává, protože nahlíží české bahno optimisticky – pokud ovšem jako společenství budeme schopni nenaletět nacio -nalistické strategii, která například jen v kupónové privatizaci způsobila stamiliardové ztráty. Jak? …odmítnout budování prosperity, rozvoj demokracie i ochranu suverenity po česku…
Jan Keller: Teď, když máme, co jsme chtěli
Earth Save, 174 stran
Další potvrzení, že politika se odtrhla od života
Rozhovor Haló novin se sociologem, profesorem PhDr. Janem Kellerem
Současná krize nás zaskočila. Jste na tom stejně?
Věřil jsem, že volby v září proběhnou. Nenapadlo mne, že si bude poslanec Melčák stěžovat. Považuji ho za pouhou figurku, která dříve plnila instrukce ODS. Nebylo ale ani v zájmu ODS zářijové volby zrušit. Z toho pro mne vyplývá, že za nitky v případě Melčáka tahá ještě i někdo další. Zatím netuším, kdo by to mohl být.
Jak vůbec vy byste tuto krizi hodnotil?
Je to jen další potvrzení toho, že vládní politika se odtrhla od života společnosti a od zájmů většiny běžných občanů. I když jsem si přál pád Topolánkovy vlády, dnes to vypadá tak, že jsme si zatím moc nepomohli. Přitom do řádných voleb se situace v ekonomice i v politice bude spíše zhoršovat. O sociální situaci ani nemluvím. Vzrůst nezaměstnanosti nás teprve čeká.
Když se tak ohlížíte zpět, jakou roli v ní byste přiznal hlavním aktérům, tedy Melčákovi, Ústavnímu soudu, hlavním politickým stranám či poslednímu rozhodnutí ČSSD?
Budu stručný: Poslanec Melčák prohlásil, že podruhé se už nechystal podat stížnost k Ústavnímu soudu. Můžeme si tedy být naprosto jistí, že se k tomu chystal. V tom případě by Ústavní soud asi trval na tom, co tak křečovitě obhajoval už v prvním kole - na nepřípustnosti retroaktivity. Je velké riziko, že by tím zpochybnil i druhý termín voleb. Za této situace bylo správné, že ČSSD od předčasných voleb ustoupila. Vyřadila tím ze hry dva velice podezřelé hráče - Melčáka a většinu soudců Ústavního soudu. Pokud by se sněmovna rozpustila, hrozil by skutečně ještě mnohem větší chaos. Nelze spoléhat na to, že vládní politici, ústavní soudci, či dokonce pan Melčák by se chovali zodpovědně.
Ústavní soud měl z právního hlediska zřejmě právo udělat to, co udělal. Neměl by se ale nyní zbavovat politické zodpovědnosti za důsledky, které tím vyvolal. Vůbec se mi nelíbí, že ústavní soudci se tváří stylem My nic, my muzikanti.
Kdo z této krize myslíte, že bude nejvíce profitovat?
To uvidíme až po volbách v květnu 2010. Zatím z ní vychází nejlépe prezident Klaus. Ale myslím si, že i on by byl raději, kdyby se politici a soudci chovali zodpovědněji. Ve hře je přece mnohem více než osm poslaneckých platů Miloše Melčáka, které si nyní může za svoji tvrdou práci vychutnat.
Co říkáte gestu Mirka Topolánka, tedy tomu, že se vzdal poslaneckého mandátu? Bude to mít nějaký vliv na politickou scénu?
Mirek Topolánek ještě nedávno tvrdil, že každá krize ho zoceluje. Bohužel tehdy zapomněl dodat, co pro něho takové zocelení znamená - utéci z boje jako malý kluk.
Pro předlistopadovou armádu, která ho do boje takto vycvičila, to není příliš lichotivé vyznamenání. Ale ne každý absolvent splní naděje svých učitelů.
Jak se vlastně nyní vývoj až do květnových či červnových voleb může vyvíjet?
Bude velké přetahování o podobu státního rozpočtu. Fischerova vláda chce bohužel náklady na krizi přesunout na střední a nízkopříjmové kategorie obyvatelstva. V podstatě chce ubrat těm, kdo nemají vlivné lobby a kdo se nemohou bránit. Rodiny s malými dětmi, nemocní, důchodci. Tady všude se dají ubrat miliardy, aniž by hrozilo, že se tím sníží přítok sponzorských darů do pokladen pravicových stran.
Jak by měly postupovat strany, které se chtějí dostat do Poslanecké sněmovny?
Měly by si najít skupiny, jejichž zájmy chtějí hájit. Všem prostě vyhovět nelze. Měly by jasně říci, co pro ně hodlají udělat a kde na to vezmou peníze. Pro levicové strany to jsou nejen lidé sociálně slabí, ale stále více také příslušníci takzvaných středních vrstev. Právě na jejich úkor hodlá pravice řešit dopady krize, jak nám pan Janota jistě brzy vysvětlí.
Jak podle vás může ovlivnit současná situace přípravu státního rozpočtu a vůbec myslíte si, že Fischerova vláda svou roli ustojí?
Premiér Fischer jasně řekl, že povede jen takovou vládu, ve které mu levice dovolí prosazovat škrty na úkor tradiční voličské základny levice. Pokud svůj názor nezmění a pokud se levice nezpronevěří svému programu, pak Fischerova vláda nemůže do voleb vydržet.
Jaký ohlas, z perspektivy několika měsíců, může mít naše krize na evropské veřejné mínění či naše postavení na evropské scéně?
Už se našli politici a komentátoři, kteří tvrdí, že nás současné dění v Evropě obrovsky poškozuje. Jsem v poslední době v Evropě zhruba stejně často jako v České republice a ujišťuji vás, že Evropa se o dění u nás nijak zvlášť nezajímá. Každá z členských zemí má dost starostí sama se sebou. V Evropě je v průměru vyšší nezaměstnanost než u nás a předvolební boje například v Německu jsou pořádně tvrdé. Mimochodem právě v Německu šla během pár měsíců výrazně nahoru strana radikální levice - Die Linke.
Může tato krize ovlivnit účast voličů v příštích volbách a komu vlastně ti, co zbudou, mohou dát více za pravdu?
Do voleb toho přijde ještě hodně a dnes nelze účast ani sympatie odhadnout. Důležité budou dva faktory. Jednak to, kolik hlasů ve skutečnosti získá TOP 09. Výzkumy jí sice momentálně dávají více hlasů než komunistům, ale nepřekvapilo by mne, pokud by na jaře nepřekročila pět procent. Dále bude důležité, jak dopadnou lidovci. Pokud by se do parlamentu nedostali, bude sílit tlak na velkou koalici ODS a ČSSD.
Mezi ODS a ČSSD to sice haraší, ale v kuloárech se stejně hovoří o možném velkokoaličním povolebním scénáři. Domníváte se, že skutečně existuje toto nebezpečí?
Velká koalice by byla nebezpečná hlavně pro ODS a ČSSD. Znamenalo by to začátek jejich štěpení a počátek jejich konce. Myslím si, že krize bude v té či oné podobě trvat spíše roky než měsíce. Spolu s tím se bude společnost polarizovat, zájmy jednotlivých skupin bude stále obtížnější sladit. V takové situaci by se obě strany koalicí jenom znevěrohodnily. Buď by se musely zříci jádra svých programů, anebo by se tyto programy navzájem vyrušovaly.
Co by bylo třeba udělat pro to, aby k podobným problémům už nedocházelo? Je na to vůbec nějaký recept?
Pokud nezačne být ekonomický systém, který plodí krize ve stále kratších intervalech, nějakou formou účinně regulován, bude se sociální situace ve společnosti stále více vyhrocovat. Moc velkých finančníků a finančního kapitálu dnes prostě není pod žádnou demokratickou kontrolou. Z toho vzniká stále větší nejistota nejen pro zaměstnance, ale i pro drobné podnikatele a také pro rodiny, celé domácnosti, pro důchodce spod. To, co se u nás děje, je jen drobnou ilustrací tohoto základního protikladu dnešní doby.
18. září 2009, Jaroslav KOJZAR
www.halonoviny.cz
O užitečnosti mafie a jiných známostí pro život
9. května 2009
V současné sociologii se to jen hemží slovy jako společnost sítí nebo sociální kapitál, ale víme vlastně proč? Podle sociologa Jana Kellera si ani odborníci, kteří s těmito pojmy běžně pracují, neuvědomují širší společenské souvislosti, které způsobily jejich nebývalou popularitu. Vysvětlení je třeba hledat v "krizi organizované modernity", ke které dochází od 70. let minulého století. Tehdy se sociální stát dostává do problémů a podobně se vede i jiným velkým formálním organizacím, které dosud poskytovaly svým členům materiální zajištění a bezpečí. Vzniká nový divoký svět, v němž se jednotlivci musí o sebe postarat sami.
Tak se stalo, že i sociologové objevili svět sociálních sítí, kontaktů a známostí. Lidé ale přece věděli odjakživa, že bez konexí daleko nedojdou. Sociální sítě opěvované dnešními učenci nejsou ničím jiným než demokratickou mutací starých klientelistických sítí. Aby tuto tezi doložil, Keller se pustil do čtení korespondence královských intendantů s Colbertem, ministrem financí Ludvíka XIV. a zakladatelem francouzské státní správy. Dopisy plné podlézavosti, ponížených proseb o protekci a nabídek nejrůznějších dárků ukazují, že klientelismus a korupci mají moderní státy v genech.
Podobně Keller kritizuje sociální kapitál. Tento pojem pochází od politologa Roberta Putnama, který jím označuje kvalitu občanského života. Sociální kapitál vzniká z obcování lidí ve sdruženích a spolcích, kde pěstují ctnosti tolerance, družné spolupráce a solidarity. Keller vidí věci úplně jinak. V dnešní společnosti na lidi číhá mnoho rizik, proti kterým již instituce neposkytují ochranu. Pojištění před těmito riziky se privatizuje a výsledkem je posedlost zvětšováním sociálního kapitálu, to znamená kontaktů, které mohou přijít v nouzi vhod. Jenže představa, že mezilidské vztahy lze chápat a hromadit jako kapitál, je hluboce zvrácená. Navíc ne každá známost má stejnou hodnotu. Politické konexe mají zcela jinou váhu než známost s prodavačkou v trafice naproti.
V čisté podobě sociální kapitál ztělesňuje sicilská mafie. Tu Keller, inspirován především četbou italských autorů, nepovažuje za přežitek tradiční venkovské společnosti, ale naopak za fenomén veskrze současný. Na Sicílii během 19. století dorazil trh a modernizace, ale stát byl katastrofálně slabý. Podnikatelé se necítili bezpeční, a začali si proto najímat soukromou ochranu. Mafie tuto funkci plní znamenitě tím, že kombinuje brutální násilí s chytrým networkingem. Nejprve nabízí přátelství.
Kapitoly o klientelismu a mafii budí očekávání, že se Keller hned nato pustí do výkladu situace v české společnosti. Na nic takového však nedojde. Údajně proto, že spolupráce sociologů s "kriminalisty a nezkorumpovanými členy justice" zatím v Česku nekvete. Možná příště. I bez této roviny je Kellerova svižně psaná kniha sympaticky provokativní.
***
LITERATURA FAKTU (VYŠLO ČESKY)
Jan Keller: Nejistota a důvěra
Vydal SLON, Praha 2009. 173 strany.