|
návrh kandidáta na
úřad prezidenta ČR
Prof. Milan Nakonečný
Žádáme poslance PSP ČR o nominaci
profesora Milana Nakonečného na úřad presidenta
ČR a na obhajobu svého návrhu
uvádíme
následující údaje a
hodnocení
SKUPINA OBČANŮ, SDRUŽENÍ, HNUTÍ A
STRAN SPOJENÝCH PROSTŘEDNICTVÍM
PORTÁLU ZVON
navržený dosud nevyjádřil se svou
kandidaturou souhlas
Vážení
příznivci!
Protože politika a volební a ideové
kampaně jsou zejména věcí peněz a protože ti
kandidáti, kteří se líbí
lidu
zpravidla, takové prostředky
nemají, nezdráhejte se, pokud máte
pocit, že můžete i penězi podpořit dobrou věc.
Peníze nebudou využívány
na práci žádného aparátu
apod., ale čistě na zakázky spojené s
propagací a veřejnou,
popř. i vědeckou a publikační aktivitou
kandidátů. Vaše peníze budou
osobním darem kandidátovi. Posílejte je
obyčejnou složenkou na jméno
kandidáta, na adresu, Tismenická 1256, 390 02
Tábor. Do zprávy adresátovi
uveďte slovo ZVON.
Darius Nosreti, Ostrava, 21. 4. 2000, tel.: 59663 4284,
E-mail: info(zavináč)darius.cz
Osobní údaje:
Prof. PhDr. Milan Nakonečný, univ.
prof. - psycholog, se narodil
8. 2. 1932 v Horažďovicích, je vdovcem.
Jeho manželka (1936-97) byla úřednicí
Jeho syn Milan (1962, Mgr.) je státním
zaměstnancem
Jeho otec Theodor (1896 - 1970, JUDr.) byl notářem a matka
Božena (1906-87) instrumentářkou.
Byl profesorem psychologie a ved. katedry andragogiky a
personál. řízení na FF UK Praha.
Vystudoval VŠ pedag., pedagogika, psychologie, Praha 58 a FF
UK, klin. psychologie, Praha 67.
Krédo: Srdce má své důvody,
které rozum nezná. (B. Pascal).
Politické krédo v roce 2002: Je ochoten podpořit
každou rozumnou iniciativu, která by mohla vést k
pádu
současného málo demokratickému
politického režimu v České republice.
Zájmy: ezoterismus (zejm. hermetizmus), filozofie, dějiny
moder. umění a liter., čes. dějiny 20. stol., součas.
politika, věnuje se malířství (prakticky).
Profesní dráha:
70-72 ved., psycholog, Krajská manžel. poradna Č. B., 75-85
středošk. učitel, Střední pedag. škola
v Soběslavi,
85-89 klin. psycholog, Dětský psychodiagnostický
ústav v Č. B.
ŽIVOTNÍ OKOLNOSTI
68-69 stud. stip. pobyt v Německu (Mnichov se stud. zájezdem
do Paříže - stipend. poskytla inst. Deutscher
Akademischer Austauschdienst, Bonn-Bad Godesberg).
SPOLEČENSKO-POLITICKÉ AKTIVITY
vždy bezpartijní, angaž. v KC OF Tábor.
VYZNAMENÁNÍ, OCENĚNÍ
uznání kraj. Svazu žen - za vedení
Krajské manželské poradny v Českých
Budějovicích (71).
DÍLO
180 odb. prací, z toho 5 knih: 69
Základní otázky psychologie, 70
Sociální psychologie, spoluaut. Malá
encyklopedie současné psychologie - 2. vyd. 77, 92 Motivace
pracovního jednání a její
řízení, 93 Základy
psychologie osobnosti, 93 Lexikon magie. Na esoterní
témata publ. v zahraničí, 94
Smaragdová deska Herma
Trismegista, Novodobý čes. hermetismus, Průvodce dějinami
psychologie, Psychologie osobnosti, 96 Motivace
lidského chování, 97 Encyklopedie
obec. psychol., Soc. psych. organizace. Od 89 předseda Universalie,
společnosti českých hermetiků.
BIBLIOGRAFIE
Blahopřání k jubileu M. Nakonečného
(J. Reichel), Československá psychologie 2/92; K. Janků:
Prof.
Nakonečný pětašedesátiletý,
Československá psychologie 3/97;
http://www.kdojekdo.cz/aplikace/kjk.exe/profil?kod=07060&id=103041
SOUKROMÁ ADRESA
Stará: U stadionu míru 1651, 390 03
Tábor, tel. 381 330 82
Nová: Tismenická 1256, 390 02, Tábor,
tel.: 381 256903, 381 258585
Milan Nakonečný, tento milovník a
profesionální šiřitel pravdy a
poznání, dokáže bez předsudků
přistoupit jako
vědec, filozof i občan k jakémukoliv problému, k
jakékoli otázce experimentu či života. Jeho
dílo z oblasti
psychologie, historie, politologie a hermetismu nám ukazuje,
s jakou důkladností, odborností a
jakým ponorem
dokáže uchopit zvolené téma. Profesor
Nakonečný je především dobře
podkutý psycholog a odborník na
sociální
psychologii, ale například i jeho, z hlediska
oficiální vědy možná
přehlédnutelný, Lexikon magie přesahuje
rámec
titulu a v mnoha svých heslech přivádí
čtenáře neomylně na samou hranici
poznání a pokládá
klíčové otázky,
jejichž správným položením a
osvětlením koná autor ve
vší skromnosti první,
nejdůležitější krok na cestě jejich
zodpovězení. Jeho profesionální
přístup k jakémukoliv tématu,
které jej v dosavadní kariéře
zaměstnalo však
nedokáže z jeho díla vymazat důkazy
nádherného v nejlepším
smyslu slova amatérského
zanícení, upřímnou
chlapeckou zvídavost a neúnavné
mužné, duchovně vyspělé zaměření se k
nejvyšším ideálům
poznání a vědy.
Jeho díla odhalující s
přesností soudního patologa anatomii
fašismu a nacionalismu dávají
přicházejícím generacím
účinnou zbraň, pomocí které se
snáze vyvarují opakování
omylů naší minulosti. Zároveň
nás však učí vidět
skutečnou, individuální povahu každého
iniciátora historických společenských
procesů a každého hnutí i s jeho
upřímnými a pozitivními
záměry a v rámci reálných
podmínek, které mohou být
příčinou deformace motivů či
výsledku takového osobního
usilování či skupinového
hnutí. Učí nás tak vidět dějiny
lidí lidsky a tedy
pravdivěji, učí nás vzdorovat
deformacím těch, kdož píší
dějiny z titulu svého politického
vitězství nebo pomocí
zaužívaných černobílých
schémat. Učí nás vážit si
vlastenectví a pozitivních aspektů
národně uvědomujících
hnutí.
Jeho dílo nenechává nikoho
chladným a vždy vyvolávalo ohlasy,
pozitivní i odmítavé, jak se na
skutečného
objevitele a dominantní osobnost dvou
tisíciletí sluší. Čas
přitom neúprosně dává vždy za pravdu
jen těm, kteří
v jeho díle viděli pravdivost, statečnost a
společenský přínos, a přirozená
autorita, kterou mu daly jeho
nepřehlédnutelné vědomosti v jeho díle
prezentované, vždy dokázala kritiky
odkázat do snesitelných mezí.
Nakonečný dokázal i za komunistického
režimu jít svou vlastní cestou a
přinášet burcující objevy z
nitra
společenských vazeb i lidské psychiky.
Neokázale svůj, s nevylěčitelně zdravým
sebevědomím tvůrce, který
se identifikuje s Pravdou a který se vědomě Pravdou
stává.
Statečně a morálně svým dílem a
svědomitým rozvíjením svých
zájmů obhájil svůj názor, že
poznání nelze nalézat
jen ve sterilním laboratoriu oficiální
vědy, ale i v nejvlastnějším
hájemství tajemného a
naprobádaného, a zejména
tam.
Dokázal prozíravě a čestně odolat cukru i biči
nabídky členství ve Straně, nikdy nepatřil k
lidem, jdoucím
k úspěchu a uznání po
zádech jiných nebo
předbíhajícím jiné
něčím jiným než vlastními schopnostmi.
Přestože
se po celý život k různým politickým
otázkám přímo či nepřímo
vyjadřoval, sám do ošidného třasoviska
aktivní
politiky nikdy nevstoupil a nevyhledával kontakty s
mocnými z tohoto světa. Pohled zpět nás
nutí přiznat, že jeho
navenek trpný odstup byl správným
činem. Díky své rozvážnosti a
zdrženlivosti nikdy nepatřil ke smečce
manipulátorů veřejného
mínění ani intrikánů
politické praxe, která v době dávno i
nedávno minulé demoralizovala
naši zem.
V nejširším smyslu duchovně
založený člověk a citlivý intelektuál,
jehož duše neokorala v drsném povětří
našeho
školství, ale naopak, prostřednictvím
vědomé empatie a jistého druhu
všedního sebeobětování
skrze toto náročné
a drsně formující prostředí
denního střetu s kolegy a žáky, prohloubila svou
schopnost přístupu k žákům
a duchovního kontaktu s lidmi vůbec a přijala zjevnou pečeť
vysoké neformální autority.
Dokázal, že i náročná
životní praxe, je-li ve vědomí
odrážena pod velkorysým úhlem
uvědomělého poslání, nemusí
nutně vedle
pozitivně formujících momentů nutně
přinášet i momenty negativní. Milan
Nakonečný dokázal v mnoha
případech i prohry a všední
překážky a osudové zkoušky měnit na
vnitřní vítězství.
Je schopen se konstruktivním a komunikační
problémy překonávajícím
způsobem dorozumívat s lidmi vstřícnými
i méně vstřícnými, je schopen taktně a
bez vyvolávání zbytečného
rozruchu řídit, rozhodovat a řešit
problémy.
Netrpí vztahovačností,
podezíravostí ani sebestředností,
vlastnostmi tak nebezpečnými v politickém životě,
a u politiků dnes tak častými. Jeho komunikativnost,
empatičnost a skromnost dávají záruku,
že bude schopen
být v potřebnou chvíli politikem
národní dohody, smíru a konsenzu, jeho
zásadovost, vůle a smysl pro pravdu
mu pak dovolují rozeznat hranici
dělící cílevědomou a čestnou dohodu od
bezzásadovosti, měkosti,
nerozhodnosti a oportunismu, od ztráty vlastní
tváře či tváře těch, které by měl
reprezentovat.
Je to člověk interdisciplinární,
pohybující se na pomezí věd
důležitých pro zvládnutí
většiny státnických
a politických 'ůkolů politika nové doby -
politologie, historie, psychologie a sociologie. Je to člověk
schopný
posuzovat a řešit problémy komplexně a
systémově. Je to člověk schopný silou
své autority i svých názorů
přivést národ k rozhodující
jednotě v zásadních
otázkách.
Do dnešního dne byla již jmenována
dobrá desítka možných
kandidátů na úřad prezidenta České
republiky.
Profesor Milan Nakonečný je v celkovém
posouzení podle mého názoru
výrazně převyšuje.
Darius Nosreti
přílohy (informace k osobě
dostupné po internetu)
------------------------------------------------------------------------
M. Nakonečný: Sociální psychologie,
Academia, Praha 2000
Stále aktuálnější
problematika mezilidských vztahů s jejich
psychologickými aspekty staví
sociální psychologii
mezi psychologickými vědami na předí
místo. Současnou úroveň
poznání v oboru sociální
psychologie shrnuje
v plné šíři tento
systematický přehled
sociálněpsychologických jevů a
kategorií - sociální motivace,
komunikace,
socializace, sociální
chování a další - i způsobů
praktického využití
sociální psychologie v různých
oblastech
lidské činnosti. Původní dílo
přinášející řadu
nových teoretických i empirických
nálezů, opřené též o autorovy
cenné interpretace a citace světové
odborné literatury, může s prospěchem studovat
každý, kdo se zabývá prací
s lidmi - pedagog, sociální
poracovník, personalista - a vůbec každý, koho
zajímají otázky
mezilidských vztahů
v širším smyslu.
------------------------------------------------------------------------
Fašismus ve své epoše
Nolte E., Argo Praha 1999 (695 str.; překl. J. Dobeš a B.
Pscheidtová, doslov J. Dobeš)
Devět vydání (od r. 1963, kdy toto
dílo vyšle poprvé) této
monumentální monografie o fašismu
svědčí
o neobyčejném zájmu, které vyvolala.
Dílo mělo i velký kritický ohlas,
negativní i pozitivní a svému autorovi,
významnému německému historikovi,
vyneslo řadu obvinění, která zaměňovala
důsledný objektivismus
za ideový extremismus. Kniha je věnována třem
nejvýraznějším formám
fašismu: francouzské akci, italskému
fašismu a německému nacismu. Je to
obsáhlá studie destruktivního
fenoménu, jeho společensko-historických
souvislostí a jeho projevů a ideologických
základů, která dosáhla
zaslouženého uznání i u řady kritiků
za systémový přístup a
věcné posuzování
zjištěných skutečností.
Podává v podstatě základní
typologii fašismu
a jeho vztah k totalitárním ideologiím
a režimům. Fašismus chápe Nolte široce
jako historickou formu politické
ideologie a praxe, vystupující v souvislosti s
určitou tradicí a situací evropského
sociobiologického myšlení.
ve srovnání s teoriemi, které
zdůrazňovaly zvláštnosti jednotlivých
národních fašismů, je to pokus o
jednotnou
teorii fašismu, která jeho
národní varianty nepopírá,
ale hledá jejich společného jmenovatele. Ten je
vyjádřen
v definici fašismu: "Fašismus je antimarxismus,
který usiluje o zničení protivníka
prostřednictvím vytvoření
radikálně protikladné a přece
blízké ideologie a prostřednictvím
použití téměř identických a přesto
charakteristicky
přetvořených metod" (str. 56). Fašismus je
chápán jako druh totalitarismu, který
může být srovnáván, ale nikoliv
ztotožňován s jinou formou totalitarismu, s komunismem.
Autor sám zdůrazňuje, že jeho kniha "zavedla pojem
fašismu do vědecké a publicistické
diskuse" a dala mu, ve srovnání s dlouho
užívaným vágním
významem,
určitější obsah. Klade důraz na osobnosti jeho
vůdců, např. na "základní pocit strachu" a Ch.
Maurrase,
"duchovní biografii" B. Mussoliniho a
antisemitský komplex A. Hitlera. Ale důsledně analyzuje
také důsledky
praktické realizace fašistické
ideologie (např. "logické" vyústění
nacismu v holocaustu a ve světové válce). Kniha
se tak stala i pozoruhodnou psychohistorickou studií
fašistických vůdců a
fašistického agresivního aktivismu.
Fašistický antimarxismus je podstatnou
charakteristikou fašismu, ale nikoliv
vyčerpávající. Marxismu věnoval
Nolte zvláštní monografii,
která je třetím, fašismus
druhým svazkem jeho tetralogie dějin moderních
ideologií.
Nolteho dílo je metodou zkoumání i
výkladu historie skutečným vzorem
vědecké práce, kterou lze obdivovat
i přes řadu sporných zobecnění. Obdiv k
systémovému přístupu je
násoben velkým rozsahem a věcností
zpracovaného tématu.
prof. Milan Nakonečný
-----------------------
Historie extrémní pravice ve Francii
Michel Winock a kol., vydala Academia roku 1998, cena neuvedena
Kniha obsahuje příspěvky předních
francouzských historiků a politologů a byla
redigována profesorem soudobé
historie v pařížském Institutu
politických studií. Je
významným příspěvkem k historii a
ideologii francouzského
pravicového extrémismu a zejména
fašismu a fašistoidních
hnutí. Chápeme-li fašismus jako
určitý druh
nadnárodního politického radikalismu,
jehož národní formy jsou velmi
specifické a také v rámci
téhož národa
dostávají různé formy, pak je historie
Francie na tyto formy bohatá. Patří k nim i
neblaze proslulá Action
francaisse (Francouzská akce) jako historicky
nejstarší forma fašismu s ucelenou
ideologií a programem činnosti.
Tématické zaměření knihy je
nicméně širší, je
jím politicky extrémní pravice ,
zjednodušeně řečeno, reprezentující
ideové dědictví kontrarevoluční a
pozdější populistické, resp.
nacionalistické pravice, jak v úvodu ke knize
píše
její redaktor M. Winock. Ultrapravicová
fašistická Francouzská akce z tohoto
dědictví převzala a ideově
zformulovala zejména nacionalismus, antisemitismus a
katolický fundamentalismus a na svět ji pomohla
Dreyfussova aféra, v níž tři uvedené
ideové prvky krystalizovaly.
Obsah knihy nás provází
historickým vývojem francouzské
ultrapravicové scény a tak zde
nacházíme, vedle již
zmíněné Francouzské akce,
také neméně pověstné Ohňové
kříže, Královy kameloty, představitele
vichystické
radikálně pravicové kolaborace s nacisty a
další organizace, až po
poválečný nástup
paramilitárních rasistických
organizací a nacionalistických bojůvek,
vznikajících a zanikajících
kolem ultrapravicových ideologů a aktivistů,
podněcovaných, kromě jiného, zejména
ztrátou „francouzského
Alžírska", která vyvolala v určitých
vrstvách
populace krizi národního sebevědomí. A
najdeme zde ovšem i velmi aktuální
politické memento Národní fronty
J.-M. Le Pena (73% Francouzů se podle výsledků
výzkumu z r. 1994 domnívalo, že tato strana,
jejíž popularita
od té doby nicméně narostla, znamená
nebezpečí pro francouzskou demokracii).
Českým pendánem tohoto
významného díla, které
má však tématicky
širší záběr od
pravicového až k levicovému
extrémismu, je politologem P. Fialou redigovaná
kniha Politický extremismus a radikalismus v
České republice
(Masarykova univ. v Brně 1999).
Dílo o historii francouzského
pravicového extrémismu
přináší množství dobře
utříděných a dokumentovaných
faktů. Přináší i řadu
zajímavých úvah o souvislostech tohoto
fenoménu, např. s dlouhodobě antiliberálně
zaměřeným francouzským katolicismem a
další. Je to nepochybně velmi
aktuální a podnětný
studijní pramen.
prof. Milan Nakonečný
---------------------------
O autoritativní národní stát
J. Rataj, Karolinum Praha 1997 (251 stran)
Podtitul knihy, Ideologické proměny české
politiky v druhé republice 1938 - 1939, naznačuje
její obsah, ale nikoli
ideologické pojetí jejího
východiska, které je tradičně
kritické. Je to studie
tématizující ideologické
aspekty české
politiky, její radikální změny,
které nastaly v období krize masarykovsky
pojaté demokracie. Autor tyto změny
v úvodu sám charakterizuje takto: "Po dvaceti
letech liberálně demokratické první
republiky, jejíž odkaz je dodnes
pozitivně přijímán, nastupuje chmurné
období autoritářského,
antidemokratického i antisemitského režimu
republiky druhé". Čtenář zvyklý na to,
že pojednání o o druhé republice
pochází téměř vesměs z
dílny levicových
intelektuálů, nezřídka i
bývalých marxistů a je proto spojeno s drsně
negativním odsouzením, bude očekávat,
zda
se mu v této publikaci dostane
vlídnějšího posouzení,
které by bylo sine era et studio bez zakořeněných
předsudků. Nebo snad první republika se svou problematickou
zahraniční politikou, ale v mnoha směrech
i vnitřní, zejména čechoslovakistickou politikou
žádné změny nevyžadovala? A do jaké
míry byly tyto změny
v druhorepublikové politice diktovány
postavením spojenci zrazeného Československa,
stojícího tváří v
tvář
agresivnímu německému nacismu? Nebyl ten
antisemitismus, až na malé skupinky
zfanatizovaných nacionalistů,
vedených politikařením posedlých
primitivů, spíše jen
formální úlitbou sousednímu
nepříteli, který měl ve
štítě
programový antisemitismus
nejzvrácenějšího druhu? Nebyla
politická ideologie druhé republiky pokusem
"výt
s vlky", když už nebylo možno "zpívat s anděly", jak v
té době napsal jistý novinář? Odpovědi
na tyto a mnohé
další otázky čtenář v
této, jinak zajímavě psané a obsahově
bohaté knize nenajde. Druhá republika je
prezentována
jako trvalá jizva na tváři české
politické scény, hodnocené podle
tvrdých norem "prohradní" politické
ideologie.
Nicméně již jiní (např.: J. Kalvoda v Genezi
Československa 1998, A. Klimek Boj o Hrad, 1. sv. 1996. 2. sv.
1998) ukázali, že masarykovská
autoritativní demokracie nebyla tak zcela
bezvadná, aby nezadala, s ohledem
na geopolitickou situaci tehdejšího
Československa, důvod ke změnám jak v politické
ideologii, tak i v praxi.
Druhá republika to nebylo jen otevření stavidel
českému politickému primitivismu, o
kterém se čtenář v knize
dozví mnoho zajímavého a
poučného a který vždy živořil na
periférii politického života. Druhá
republika byla
také pokusem o vyhoštění
politického partajnictví a mnoha
dalších nešvarů veřejného
života. Nešlo v ní primárně
o indoktrinaci pochybných hodnot a už vůbec ne o s
tímto spojenou praxi, ale o zoufalou záchranu
toho, co po
mnichovské zradě a krachu čechoslovakismu zůstalo
malému opuštěnému národu v
srdci Evropy.
prof. Milan Nakonečný
"Jsme
zabetonováni v
partajnicko-politikářském marastu"
ROZHOVOR S PROF. MILANEM NAKONEČNÝM
Prof. PhDr. Milan Nakonečný (*1932)
přednášel psychologii na Filozofické
fakultě UK v Praze a na dalších
vysokých školách. Vystudoval Vysokou
školu pedagogickou v Praze (odbory pedagogika a psychologie)
a obor
klinické psychologie na Filozofické fakultě UK v
Praze. Působil nejprve jako psycholog dětského
psychodiagnostického zařízení, potom
jako vysokoškolský pedagog. V období
normalizace, kdy byl z vysoké
školy propuštěn, prošel řadou
různých zaměstnání, nejdéle
pracoval jako učitel na Střední pedagogické
škole
v Soběslavi. K činnosti vysokoškolského pedagoga
se vrátil v roce 1990. Nikdy nebyl členem
žádné politické
strany a vykazuje se negativní, čistou lustrací.
Je autorem řady odborných publikací,
zejména z psychologie,
několika knih o magii a historicky analyzující
knihy o Vlajce, ale také mnoha recenzí
odborné, kromě jiného také
politické literatury, a řady publicistických
statí v různých časopisech. V současné
době přednáší psychologii
na Teologické fakultě JČU v Českých
Budějovicích a na Vysoké škole
obchodní v Praze. Je vdovec, má syna
a vnučku. Trvale žije v Táboře. Ve volném čase se
věnuje svým zálibám:
malování a četbě.
* Během své vědecké
kariéry jste zažil i léta, kdy jste byl na
indexu. Jak jste je trávil?
Na indexu jsem byl skoro dvacet let. Za tu dobu jsem nesměl publikovat
ani recenze ruské odborné literatury.
Tehdy západoněmecká instituce Deutscher
Akademischer Austausch Dienst mne však jako svého
bývalého
stipendistu velkoryse podporovala zásilkami
odborné literatury, kterou jsem si vybral. To mi umožňovalo
studovat, být ve svém oboru ? jour; a v r. 1990,
kdy jsem se vrátil na Filozofickou fakultu UK,
také přednášet.
Kromě toho mě odbornou literaturou podporovali moji
přátelé.
* Nevadí vám, že v akademických
kruzích a zejména ve společenských
vědách působí mnoho lidí
zprofanovaných
za minulého režimu?
To mi vadí velmi a považuji to za jeden z
největších nedostatků "sametové
revoluce", ten generální pardon všem
komunistickýcm stvůrám a slouhům, mezi nimiž bylo
mnoho intelektuálů – také z
vysokých škol. Bylo ovšem
pozoruhodné sledovat jejich překotný přerod v
"demokraty". Dnes sedí nejen na katedrách, ale i
v redakcích
časopisů a jsou z nich opět strážci ideologické
čistoty, jak ji u nás vždy určoval Hrad a
servilní podhradí. Znovu
kádrují a cenzurují,
zejména v české historii, kde je pro tento
účel zafixovány řada rigidních
šablon pro zlé
Dětřichy (např. generál Lev Prchala) a hodné
Fridolíny (např. E. Beneš – jednou to
možná bude znovu i Julius
Fučík, atd.).
* Proč jsou dnes ve významných
státních funkcích poměrně
málo zastoupeny akademické kruhy,
které obecně
převážně mlčí k závažným
společenským problémům? Neměly by být
více aktivní a viditelné?
Myslím, že ti nemnozí akademikové,
kteří byli ochotni se politicky angažovat,
prohlédli beznadějnost takového
počínání. Jsme zabetonováni
v partajnicko-politikářském marastu.
Není téměř jediná oblast
veřejného života, kde
by nebyly uplatňovány partajní zájmy a
kšeftaření, a pokud se občas provalí
nějaká aféra toho druhu, je včas
a obezřetně zahrána do autu. Politika je
především druh – u nás
bezrizikového – podnikatelství.
* Nemají lidé z akademických kruhů
trochu pbavy vstupovat do politiky a pokoušet se měnit
její tvář?
Jak jsem již naznačil v odpovědi na předešlou
otázku, nejde tu o obavu, ale zřejmě
především o vědomí
bezmocnosti. Jít proti bezbřehému
partajnictví vyžaduje bojovnost. Současná
česká demokracie je především
deklarovaná, nikoli také důsledně
praktikovaná. Jsou tu namnoze poměry, v nichž
zásadovost a čestnost jsou
spíše kontraindikací
úspěchu.
* Co považujete za největší a
nejožehavější problém,
který by měl být neprodleně řešen?
Odstranit legálními prostředky současnou
partajnickou garnituru, což by bylo úkolem nových
politických stran
s radikálním programem, které by se
sjednotily kolem ideje národních
zájmů, sociální spravedlnosti a
skutečné
ekonomické prosperity a jež by vyhrály volby.
Podmínky k tomu však dosud nedozrály a
v Čechách budou zrát
velmi dlouho. Pak je tu ovšem také
programové minimum, jako například:
přímá volba státního
prezidenta, ale
i krajských hejtmanů, která by vyloučila kromě
regionální korupce i hanebnou
spolupráci s komunisty; radikální
revize téměř feudálních
výsad poslanců a senátorů;
radikální redukce
financování parlamentních stran ze
státních
finančních prostředků; odstranění
pozitivního rasismu; důsledné
potírání korupce všeho
druhu; důsledné
prosazování národních
zájmů v ekonomice a zahraniční politice;
opatření, která by omezila zhoubý vliv
destruktivního liberalismu, a řada
dalších, především
korektivních dílčích cílů,
neboť stav marasmu vyžaduje
především negaci.
* Není chybou, že dosud nedošlo ke
komplexní debolševizaci společnosti?
To není chyba, ale spíše
politický zločin, který není jen
projevem nedostatku vůle zvolených zástupců lidu,
ale
především úspěchem
šedých eminencí "sametové
revoluce", která nastartovala nejen nezdařenou transformaci
ekonomickou, ale také deviantní transformaci
společensko-politických poměrů vůbec. Je to
výsměch všem
obětem komunistického zlořádu a čin,
který přinesl a ještě přinese mnoho, jemně
řečeno, komplikací.
* Kromě Vašeho hlavního vědeckého
zájmu, jímž je psychologie, se
zajímáte i o moderní historii a o
vývoj
českého nacionalismu v první polovině 20.
století – v období první
republiky a následné německé okupace.
Dají
se poznatky z těchto období aplikovat i na
dnešní situaci a soudobé
problémy? Lze najít
odpovídající historické
paralely, nebo už jde o zjevný historický
diskurs, kdy se jedná o násilně
přerušenou kontinuitu?
Pro levicově orientované intelektuály a
kosmopoliticky zasněné naivisty je slovo "nacionalismus" v
podstatě
nadávkou. Ve skutečnosti jsou různé druhy
nacionalismu. Ten český byl vždy spíše
projevem vlastenectví
obranného druhu. Nacionalistický aktivismus u
nás vystupoval vždy, když byly ohroženy zájmy
národa. Někdy
bylo toto ohrožení identifikováno
správně, jindy nikoli. Například u
fašistů byl spojován s antisemitismem
a nepřítelem, který neexistoval.
Dnes jsou naše národní
zájmy pošlapávány již
tím, že, že je soustavně vyprodáváno
naše "domácí stříbro", tj.
národní bohatství všeho
druhu. Že je tato země bezohledně exploatována
cizáckými kapitalisty, do
známé míry
penězoměnci, kteří spíše, než by
podporovali zaměstnanost a rozvoj hospodářství,
vyvážejí zisky,
a to za podpory četných místních
kolaborantů, anebo dokonce způsobují krach
konkurenčních podniků.
Kapitalismus je a není mezinárodní.
Mezinárodní jsou pouze prostředky jeho
kořistnictví.
Zahraniční investoři, kteří u nás
vydělávají, platí našim
lidem mzdy, zdokonalují výrobní
technologii, aby mohli
více vydělávat, ale své zisky
vyvážejí. Hovořilo se o nedostatečné
kapitalizaci našeho hospodářství na
začátku
ekonomické transformace a o nedostatečné
mezinárodní konkurenci mnoha našich
podniků. Avšak kolik
stamiliard pohltilo tunelování bank a podniků,
kolik konkurenceschopných továren bylo přivedeno
ke krachu?
Kolik miliard vyvezl pan Kožený a kolik Kožených
tu ještě působí?
Kapitalismus zdaleka není optimálně
fungujícím politicko-ekonomickým
systémem a český primitivní
kapitalismus se zběsilou privatizací na jedné a
všemožně bržděnou privatizací na druhé
straně a přímo stupidním
naháněním zahraničních investorů
dostal tento stát na pokraj úpadku.
Všechny věčné hodnoty byly zpochybněny
a zrelativizovány. Zůstala jen jediná hodnota:
trh jako absolutně autonomní homunkulus uvnitř
státního
organismu, který vše vyřeší.
Neutěšený stav dnešní
české společnosti je dostatečným důvodem k tomu,
aby bylo konečně zúčtováno se všemi
těmi ekonomistickými pověrami a
pseudoliberárními orgiemi a abychom se opět
rozpomněli na své národní
zájmy. Na to, abychom se stali pány ve
svém vlastním domě a neomezovali své
vlastenectví jen na hrdost
ze sportovních úspěchů. Vstup do
Evropské únie je další
politicko-ekonomickou léčkou mocných koncernů
globálního kapitalismu, servírovanou v
přeslazeném ideologickém nálevu pro
intelektuály, s příslibem blahobytu
pro všechny. Náš současný
nacionalismus je znovu obranou národních
zájmů, našeho životního
bohatství,
našich tradic a naší
národní hrdosti.
* Které historické osobnosti - a proč –
si nejvíce vážíte?
Z cizích osobností si vážím
zejména W. Churchila pro jeho rozhodnost, odvahu a
prozíravost, i když mu lze
i leccos vytknout. Z našich osobností si
nejvíce vážím profesora
Františka Mareše,
vynikajícího vědce, filozofa
a bojovného národovce, dnes bohužel
téměř neznámého, protože nezapadal do
šablony vytvořené koncesovanými
dějepisci.
* Jak vidíte příští
vývoj v České republice a čeho se
nejvíce obáváte?
Další vývoj tohoto státu
spatřuji velmi pesimisticky v pokračujícím
fixování partajnického
politikářství
na korupčnictví, v dovršení
balkanizace této země, v její
závislosti na bruselském byrokratismu, v
pokračující
exploataci hospodářského potenciálu
cizími kapitalisty, v hromadné rezignaci na
občanský aktivismus. Více než
desetiletá hospodářská a
morální devastace této země nemůže
zůstat bez následků.
Vymírající národ bude muset
tvrdě zápasit o své bytí, sevřen
důsledky, které mu připravili nekompetentní
politikové.
* Na čem v současnosti pracujete? Připravujete knihu s obdobnou
tématikou jakou byla Vlajka?
Průběžně pracuji na několika psychologických
publikacích, na úvodu do hermetismu a na
obsáhlé monografii
o českém fašismu. V rukopisu mám
monografii o výše zmíněném
Františku Marešovi. Svou odbornou
literární
činnost patrně ukončím či budu muset ukončit knihou o
politické psychologii.
Otázky kladl: Jan Kopal
In Svobodné noviny, Přetlucká
31, 100 00 Praha 10, tel.: 274 784 289
mzahora@vol.cz
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI - Milan Nakonečný
J. P. Guilford: Psychometricky určené dimenze temperamentu
Faktory obec. dispozice:
- sebedůvěra (self-confidence, víra sama v sebe) x pocity
méněcennosti (inferiority, pocity nedostatatečnosti, viny
blame, egocentrická vztahovačnost sensibility)
- bdělost (pohotovost preparedness k spontánnímu
příklonu) x nepozornost (inattention)
- impulzivita (říká věci, kterých
později lituje..., neplánuje) x rozvážnost
(deliberation, discreetness)
- zdrženlivost (reserve, přemýšlivý,
vážný serious život) x bezstarostnost
(carelessness, unconcern, veselý,
senzace)
- objektivnost x hypersenzitivita (egoistic., lehká
zranitelnost vulnerability citů)
Faktory emocionality:
- veselost (mirth, vivacity, joviality) x skleslost (deprese,
cítí se být
poražen/vyčerpán/osamělá)
- emoční nezralost (immaturity, unripeness, jako
dítě - snaží se vyvolávat sympatie, je
domýšlivý conceited,
arrogant, bojechtivý, egocentrický) x
emoční zralost
- nervozita (nervousness, napětí, těkavost, =
dezorganizující aktivita, neschopnost
uvolnění, neurotické zvyky) x klidná
mysl (equanimity, composure, klid, uvolněnost, = inaktivita)
- stabilita x cykloidita nálad
- nesmělost (diffidence, shyness, zmatenost fuzziness ve společnosti,
zábrany před veřejným vystoupením, když
ho jiní pozorují, ruší ho
to v práci; opak není družnost (sociabilita);
nesmělost je egocentricky zabarvena
sebeoceňováním) x sebevědomost
Temperamentové faktory sociálního
chování
- prosazování se (ascendancy,
sebe-potvrzování self-assertion; trvá
na svých právech, přebírají
společenskou
iniciativu) x bojácnost (shzness, podřídivost,
ostýchavost, plachost timidity)
- společenskost (sociality, potřeba společnosti) x soběstačnost
(self-sufficiency, autoarchy, tendence pracovat
sám, sebedůvěra)
- sociální iniciativa
(získává snadno přátele,
organizuje, snadno se baví s lidmi) x pasivita
- přátelskost (neighbourliness, hominess, pohotovost k
souhlasu a laskavost kindness) x nepřátelskost (sklon
k bojovnosti warlikeness a střetávání
se, vztek při práci si
výlévá na
nástrojích)
- tolerance (toleration, akceptuje druhé) x kritičnost
(criticism, stálá pohotovost ke kritice,
podezřívá suspect)
Další potenciální faktory
temperamentu, př.:
- maskulinita (zdůrazňování profesních
zájmů, potlačuje emoční výraz) x
feminita (větší emoční
vzrušivost
excitability, soucit, pocity hnusu disguist, filth)
http://kepler.fjfi.cvut.cz/%7Enovy/Dokumenty/faktory.html
-------------------------------------
KAOH 15/17
NAKONEČNÝ, Milan
Lexikon psychologie / Milan Nakonečný. -- 1. vyd.
-- Praha : Vodnář, 1995. -- 397 s., obr., tb.,
rejstř. -- Bibliogr.s.370-371 -- 159.9.
psychologie-slovníky
80-85255-74-X : 500.00 Kč
KAOH 15/17
NAKONEČNÝ, Milan
Psychologie osobnosti / Milan Nakonečný. --
2. vyd. -- Praha : Academia, 1998. -- 336 s., gr.,
rejstř. -- 159. -- Bibliogr.s.325-327.
psychologie-osobnost-geneze-struktura-dynamika
charaktery
80-200-0628-1 : 500.00 Kč
KABIS 15/17
NAKONEČNÝ, Milan
Základy psychologie / Milan Nakonečný. -- 1. vyd.
-- Praha : Academia, 1998. -- 590 s., obr., tb.,
gr., rejstř. -- 159. -- Bibliogr.s.559-569.
psychologie-základy-učebnice
80-200-0689-3 : 500.00 Kč
--------------------------------
http://kix.fsv.cvut.cz/%7Egagan/rukopisy/dokument/nak-1.htm
Milan Nakonečný
V L A J K A
K historii a ideologii
českého nacionalismu
Praha 2001
Chvojkovo nakladatelství
------------------------------------------------------------------------
str. 27:
..... Jan Vrzalík, v polovině
třicátých let již
středoškolský profesor dějepisu (nejprve v Praze,
potom
ve Strakonicích), jezdil po Čechách a
neúnavně v četných
přednáškách obhajoval pravost Rukopisů
(Zelenohorského a
Královédvorského).
Obhajováním pravosti Rukopisů se
nepřímo útočilo na Masaryka, který
patřil k těm, kdož jejich pravost rozhodně popírali. To bylo
spojováno s jeho "realistickou metodou", kterou
se dokazovalo to, co má být apriori
dokázáno a vyvracelo to, co mělo být
apriori popřeno.
str. 36 až 37:
Od konce r. 1931 se Vlajka soustřeďuje na boj o
uznání pravosti
Královédvorského a
Zelenohorského rukopisu
(dále jen Rukopisů). Boj o pravost Rukopisů měl již v
té době dlouhou a pohnutou historii a vystoupil v něm
také
Masaryk a jako kritický "realista" ovšem na
straně odpůrců pravosti Rukopisů. Boj znovu obnovil prof.
Mareš,
který na přání Vlajky
uspořádal 11. března 1933 přednášku o
problematice Rukopisů. Předtím, 27. listopadu
1932, uspořádal kulturní odbor Vlajky za
vedení Vrzalíka prohlídku
originálů Rukopisů v pražském
Národním
museu a 9. prosince téhož roku
přednášku prof. dr. Vojtěcha, který
prováděl fotografické a chemické
zkoumání
Rukopisů a stál na straně obhájců jejich
pravosti. K obnovenému boji za pravost Rukopisů existovaly
vážné
důvody, neboť v argumentech odpůrců jejich pravosti byly
shledány významné nedostatky: např.
proslulý vpisek
"Hanka fecit" (zhotovil Hanka), který měl být
důkazem doznání falsifikátora, vůbec
neexistoval. Avšak byly tu
i další pochybnosti o serióznosti
dalších důkazů nepravosti Rukopisů. Spiritus
rector boje o Rukopisy byl
zejména Jan Vrzalík, ale také prof.
Mareš, který věnoval studiu Rukopisů
sedmnáct let, než vystoupil
na obhajobu jejich pravosti. Do značné míry byl
tento boj také motivován
záští proti masarykovskému
"realismu"
(zvláště u prof. Mareše) a byl tak i
skrytým výpadem proti Masarykovi.
Vrzalík cestoval po celé republice a konal
přednášky, v nichž vášnivě
dokazoval pravost Rukopisů a polemizoval s argumenty jejích
odpůrců. Byl za to
spolu s ostatními obhájci pravosti Rukopisů často
hrubě napadán, zejména v "Českém
slově", tiskovém orgánu
národně socialistické strany.
str. 50:
..... Řečníci kladně hodnotili dosavadní činnost
Vlajky, zvláště systematický boj za
pravost Rukopisů, který
Vlajka organizovala ve formě
přednáškového cyklu v řadě
českých měst. Významný byl večer 5.
března 1936,
kdy Vlajka pořádala ve "Slovanském domě" v Praze
manifestační oslavu pravosti Rukopisů [konala se ve
velkém
sále Slovanského ostrova za účasti
2500 osob. Pozn. JAG]. Předsedal plzeňský arciděkan Ant.
Havelka
a slavnostně byla prohlášena pravost Rukopisů.
Jistý stín vrhl později na tuto akci
soudní spor J. Vrzalíka
(kterého zastupoval dr. V. Cyphelly) s A. M.
Píšou, který Vrzalíkovu
obhajobu pravosti Rukopisů nazval
"stupidní". Hlavní líčení
se konalo v říjnu 1936 a soudce rozhodl, že slovo
"stupidnost" znamená zarputilost,
zatvrzelost a tedy že žalující Vrzalík
"nebyl na své cti dotčen". Teprve
Nejvyšší soud r. 1938 tento rozsudek
zrušil a dal tak Vrzalíkovi
zadostiučinění.
------------------------------------------------------------------------
O b s a h:
Úvod
Historické začátky
Vývoj do konce období první republiky
Ideologie prvorepublikové Vlajky
Vlajka-maffie
Začátek okupace
Rysova protektorátní Vlajka
Vlajka se slučuje a rozlučuje
Vlajka útočí, pokus o puč
Úpadek
Rys kontra Moravec - začátek konce
Kmenové organizace Vlajky
Vlajka končí a pokračuje
Antisemitismus novodobého českého
národovectví
Soud
Prameny a poznámky
Bibliografie
Dokumenty (Pamětní spis, Memorandum)
Divocí idealisté, konjukturalisté a
desperáti
Jmenný rejstřík
Poznámka autora
------------------------------------------------------------------------
VLAJKA. K historii a ideologii českého nacionalismu.
Napsal PhDr. Milan Nakonečný. Lektoroval Mgr. Petr Kurssa.
Vydalo Chvojkovo nakladatelství. Praha 2001.
Vydání 1. 336 stran. Cena 269 Kč.
Zdroje údajů: Položky nalezené
vyhledávačem www.webfast.cz
po zadání hesla Nakonečný,
zejména však:
http://www.kdojekdo.cz/aplikace/kjk.exe/profil?kod=07060&id=103041
------------------------------------------------------------------------
"Jsme zabetonováni v
partajnicko-politikářském marastu"
ROZHOVOR S PROF. MILANEM NAKONEČNÝM
Prof. PhDr. Milan Nakonečný (*1932)
přednášel psychologii na Filozofické
fakultě UK v Praze a na dalších
vysokých školách. Vystudoval Vysokou
školu pedagogickou v Praze (odbory pedagogika a
psychologie) a obor klinické psychologie na
Filozofické fakultě UK v Praze. Působil nejprve jako
psycholog dětského psychodiagnostického
zařízení, potom jako
vysokoškolský pedagog. V období
normalizace, kdy byl z vysoké školy
propuštěn, prošel řadou různých
zaměstnání, nejdéle pracoval jako
učitel na Střední pedagogické škole v
Soběslavi. K činnosti vysokoškolského pedagoga se
vrátil v roce 1990. Nikdy nebyl členem
žádné politické strany a vykazuje se
negativní, čistou lustrací. Je autorem řady
odborných publikací, zejména z
psychologie, několika knih o magii a historicky
analyzující knihy o Vlajce, ale také
mnoha recenzí odborné, kromě jiného
také politické literatury, a řady
publicistických statí v různých
časopisech. V současné době
přednáší psychologii na
Teologické fakultě JČU v Českých
Budějovicích a na Vysoké škole
obchodní v Praze. Je vdovec, má syna a
vnučku. Trvale žije v Táboře.
Ve volném čase se věnuje svým
zálibám: malování a četbě.
* Během své vědecké kariéry jste zažil
i léta, kdy jste byl na indexu. Jak jste je
trávil?
Na indexu jsem byl skoro dvacet let. Za tu dobu jsem nesměl publikovat
ani recenze ruské odborné literatury. Tehdy
západoněmecká instituce Deutscher Akademischer
Austausch Dienst mne však jako svého
bývalého stipendistu velkoryse podporovala
zásilkami odborné literatury, kterou jsem si
vybral.
To mi umožňovalo studovat, být ve svém oboru ?
jour; a v r. 1990, kdy jsem se vrátil na Filozofickou
fakultu UK, také přednášet.
Kromě toho mě odbornou literaturou podporovali moji
přátelé.
* Nevadí vám, že v akademických
kruzích a zejména ve společenských
vědách působí mnoho lidí
zprofanovaných za minulého režimu?
To mi vadí velmi a považuji to za jeden z
největších nedostatků "sametové
revoluce", ten generální pardon všem
komunistickýcm stvůrám a slouhům, mezi nimiž bylo
mnoho intelektuálů ? také z vysokých
škol. Bylo ovšem pozoruhodné sledovat
jejich překotný přerod v "demokraty". Dnes
sedí nejen na katedrách, ale i v
redakcích časopisů a jsou z nich opět strážci
ideologické čistoty, jak ji u nás vždy určoval
Hrad a servilní podhradí. Znovu
kádrují a cenzurují,
zejména v české historii, kde je pro tento
účel zafixovány řada rigidních
šablon pro zlé Dětřichy (např. generál
Lev Prchala) a hodné Fridolíny (např. E.
Beneš ? jednou to možná bude znovu i Julius
Fučík, atd.).
* Proč jsou dnes ve významných
státních funkcích poměrně
málo zastoupeny akademické kruhy,
které obecně převážně mlčí k
závažným společenským
problémům? Neměly by být více
aktivní a viditelné?
Myslím, že ti nemnozí akademikové,
kteří byli ochotni se politicky angažovat,
prohlédli beznadějnost takového
počínání. Jsme zabetonováni
v partajnicko-politikářském marastu.
Není téměř jediná oblast
veřejného života, kde by nebyly uplatňovány
partajní zájmy a
kšeftaření, a pokud se občas provalí
nějaká aféra toho druhu, je včas a obezřetně
zahrána do autu.
Politika je především druh ? u nás
bezrizikového ? podnikatelství.
* Nemají lidé z akademických kruhů
trochu pbavy vstupovat do politiky a pokoušet se měnit
její tvář?
Jak jsem již naznačil v odpovědi na předešlou
otázku, nejde tu o obavu, ale zřejmě
především o vědomí bezmocnosti.
Jít proti bezbřehému partajnictví
vyžaduje bojovnost. Současná česká demokracie je
především deklarovaná, nikoli
také důsledně praktikovaná. Jsou tu namnoze
poměry, v nichž zásadovost a čestnost jsou
spíše kontraindikací
úspěchu.
* Co považujete za největší a
nejožehavější problém,
který by měl být neprodleně řešen?
Odstranit legálními prostředky současnou
partajnickou garnituru, což by bylo úkolem nových
politických stran s radikálním
programem, které by se sjednotily kolem ideje
národních zájmů,
sociální spravedlnosti a skutečné
ekonomické prosperity a jež by vyhrály volby.
Podmínky k tomu však dosud nedozrály a
v Čechách budou zrát velmi dlouho. Pak je tu
ovšem také programové minimum, jako
například: přímá volba
státního prezidenta, ale i krajských
hejtmanů, která by vyloučila kromě
regionální korupce i hanebnou
spolupráci s komunisty;
radikální revize téměř
feudálních výsad poslanců a
senátorů; radikální redukce
financování parlamentních stran ze
státních finančních prostředků;
odstranění pozitivního rasismu;
důsledné potírání korupce
všeho druhu; důsledné
prosazování národních
zájmů v ekonomice a zahraniční politice;
opatření, která by omezila zhoubý vliv
destruktivního liberalismu, a řada
dalších, především
korektivních dílčích cílů,
neboť stav marasmu vyžaduje především negaci.
* Není chybou, že dosud nedošlo ke
komplexní debolševizaci společnosti?
To není chyba, ale spíše
politický zločin, který není jen
projevem nedostatku vůle zvolených zástupců lidu,
ale především úspěchem
šedých eminencí "sametové
revoluce", která nastartovala nejen nezdařenou transformaci
ekonomickou, ale také deviantní transformaci
společensko-politických poměrů vůbec. Je to
výsměch všem obětem komunistického
zlořádu a čin, který přinesl a ještě
přinese mnoho, jemně řečeno, komplikací.
* Kromě Vašeho hlavního vědeckého
zájmu, jímž je psychologie, se
zajímáte i o moderní historii a o
vývoj českého nacionalismu v první
polovině 20.
století ? v období první republiky a
následné německé okupace.
Dají se poznatky z těchto období aplikovat i na
dnešní situaci a soudobé
problémy?
Lze najít odpovídající
historické paralely, nebo už jde o zjevný
historický diskurs, kdy se jedná o
násilně přerušenou kontinuitu?
Pro levicově orientované intelektuály a
kosmopoliticky zasněné naivisty je slovo "nacionalismus" v
podstatě nadávkou. Ve skutečnosti jsou různé
druhy nacionalismu. Ten český byl vždy
spíše projevem vlastenectví
obranného druhu. Nacionalistický aktivismus u
nás vystupoval vždy, když byly ohroženy zájmy
národa. Někdy bylo toto ohrožení
identifikováno správně, jindy nikoli.
Například u fašistů byl spojován s
antisemitismem a nepřítelem, který neexistoval.
Dnes jsou naše národní
zájmy pošlapávány již
tím, že, že je soustavně vyprodáváno
naše "domácí stříbro", tj.
národní bohatství všeho
druhu. Že je tato země bezohledně exploatována
cizáckými kapitalisty, do
známé míry penězoměnci,
kteří spíše, než by podporovali
zaměstnanost a rozvoj hospodářství,
vyvážejí zisky, a to za podpory
četných místních kolaborantů, anebo
dokonce způsobují krach konkurenčních podniků.
Kapitalismus je a není mezinárodní.
Mezinárodní jsou pouze prostředky jeho
kořistnictví.
Zahraniční investoři, kteří u nás
vydělávají, platí našim
lidem mzdy, zdokonalují výrobní
technologii, aby mohli více vydělávat, ale
své zisky vyvážejí. Hovořilo
se o nedostatečné kapitalizaci našeho
hospodářství na začátku
ekonomické transformace a o nedostatečné
mezinárodní konkurenci mnoha našich
podniků. Avšak kolik stamiliard pohltilo
tunelování bank a podniků, kolik
konkurenceschopných továren bylo přivedeno ke
krachu? Kolik miliard vyvezl pan Kožený a kolik
Kožených tu ještě působí?
Kapitalismus zdaleka není optimálně
fungujícím politicko-ekonomickým
systémem a český primitivní
kapitalismus se zběsilou privatizací na jedné a
všemožně bržděnou privatizací na druhé
straně a přímo stupidním
naháněním zahraničních investorů
dostal tento stát na pokraj úpadku.
Všechny věčné hodnoty byly zpochybněny a
zrelativizovány. Zůstala jen jediná hodnota: trh
jako absolutně autonomní homunkulus uvnitř
státního organismu, který
vše vyřeší.
Neutěšený stav dnešní
české společnosti je dostatečným důvodem k tomu,
aby bylo konečně zúčtováno se všemi
těmi ekonomistickými pověrami a
pseudoliberárními orgiemi a abychom se opět
rozpomněli na své národní
zájmy.
Na to, abychom se stali pány ve svém
vlastním domě a neomezovali své
vlastenectví jen na hrdost ze sportovních
úspěchů. Vstup do Evropské únie je
další politicko-ekonomickou léčkou
mocných koncernů globálního
kapitalismu, servírovanou v přeslazeném
ideologickém nálevu pro intelektuály,
s příslibem blahobytu pro všechny.
Náš současný nacionalismus je znovu
obranou národních zájmů,
našeho životního bohatství,
našich tradic a naší
národní hrdosti.
* Které historické osobnosti - a proč ? si
nejvíce vážíte?
Z cizích osobností si vážím
zejména W. Churchila pro jeho rozhodnost, odvahu a
prozíravost, i když mu lze i leccos vytknout. Z
našich osobností si nejvíce
vážím profesora Františka
Mareše, vynikajícího vědce, filozofa a
bojovného národovce, dnes bohužel
téměř neznámého, protože nezapadal do
šablony vytvořené koncesovanými
dějepisci.
* Jak vidíte příští
vývoj v České republice a čeho se
nejvíce obáváte?
Další vývoj tohoto státu
spatřuji velmi pesimisticky v pokračujícím
fixování partajnického
politikářství na korupčnictví, v
dovršení balkanizace této země, v
její závislosti na bruselském
byrokratismu, v pokračující exploataci
hospodářského potenciálu
cizími kapitalisty, v hromadné rezignaci na
občanský aktivismus. Více než
desetiletá hospodářská a
morální devastace této země nemůže
zůstat bez následků.
Vymírající národ bude muset
tvrdě zápasit o své bytí, sevřen
důsledky, které mu připravili nekompetentní
politikové.
* Na čem v současnosti pracujete? Připravujete knihu s obdobnou
tématikou jakou byla Vlajka?
Průběžně pracuji na několika psychologických
publikacích, na úvodu do hermetismu a na
obsáhlé monografii o českém
fašismu. V rukopisu mám monografii o
výše zmíněném
Františku Marešovi. Svou odbornou
literární činnost patrně ukončím či
budu muset ukončit knihou o politické psychologii.
Otázky kladl: Jan Kopal
In Svobodné noviny, Přetlucká 31, 100 00 Praha
10, tel.: 274 784 289
mzahora(zavináč)vol.cz
(Z archivu DN)
PRISPEVKY
DO BESEDY
BESEDA K TEMATU
|
|
|
|
|
|
|