Orientace v oddílu, pojmyNemoci-N
HELP |
Encyklopedie zdraví a nemoci (ukázka) doc.MUDr. Narian Bernadič, CSc. * Zdraví duševní - stav, který se v praxi psychiatrie vymezuje jako "nepřítomnost nemoci". Negativní vymezení vyhovuje některým praktickým potřebám, např. posudkovému lékaři. Vědecky vhodnější a pro některé praktické důvody je pozitivní vymezení. Duševní zdraví není statické, neměnné, ale dynamické. Není to "stav", ale "proces". Má subjektivní charakteristiky: prožívá se globálně jako pohoda: období nepohody nejsou extrémně intenzivní, člověk aktivně prožívá svou aktivitu a má schopnost nepohodu zvládnout. Objektivní charakteristiky duševního zdraví: psychické regulace fungují harmonicky, poruchy se za krátký čas vyrovnávají a nemají vážnější destrukční následky, osobnost přibližně adekvátně realizuje svoje možnosti. Subjektivní a objektivní charakteristiky duševního zdraví jsou v souladu. Sebeobraz osobnosti odpovídá přibližně objektivnímu fungování osobnosti. Duševní zdraví se udržuje neustálým vyrovnáváním se sebou a s okolím. Hranice duševního zdraví nejsou ostré. Psychické krize a otřesy často vedou až na pokraj hranice chorobného stavu. V diagnostické praxi bývá hranice mezi "nemocí" a "zdravím" často vymezená konvencemi. Současná psychiatrie má důležité preventivní zaměření a úzce spolupracuje např. s mentální hygienou. Poslední výzkumy ukazují, že duševní zdraví je výrazně komplexní, celospolečensky regulovaný proces, ve kterém zdravotnictví může plnit dílčí úkoly. * Inteligenční koeficient - číslo, které má vyjádřit úroveň inteligence. Metoda vychází z představy, že inteligenční diferencovanost a výkonnost je možné měřit jako např. tělesnou teplotu anebo krevní tlak. Prostředek měření jsou psychologické inteligenční testy, pro označení se používá zkratka IQ. IQ se vyjadřuje jako stonásobek podílu "mentálního" a kalendářního věku. "Mentální věk" se určuje statisticky. Průměrné IQ je kolem 100. Pod hodnotu 75 se začíná pásmo mentální retardace: 75-50 lehká forma (debilita), 50-25 střední forma (imbecilita), pod 25 těžká forma (idiocita). Měření nadprůměrných výkonů je méně užitečné. Kvalita myšlenkových procesů nezávisí jen od diferenciáce inteligence, ale i od kreativity a jiných činitelů. Výsledky IQ nemůžeme v diagnostice použít automaticky. Jde jen o přibližnou a "mechanickou" diagnostickou pomůcku, která se musí konfrontovat s výsledky klinického, mezi jiným psychiatrického vyšetření. * Psychická zátěž, psychický stres - situace, které můžeme vysvětlovat ve dvou významech: 1. Psychický stav, který je příčinou stresu v fyziologickém smyslu. V tomto významu se uplatňuji i příjemné zátěže, tzv.eustresy. 2. Psychický stav, který se prožívá jako nepříjemné napětí, mobilizace adaptačních prostředků psychiky. Stres v tomto smyslu představují psychické poranění, frustrace, těžké pracovní nasazení, konflikty, slo_ité sociální situace, které si vyžadují řešení apod. Mírná psychická zátěž je významná pro udržení aktivity a pro prožívání smysluplnosti života. Těžká psychická zátěž až stres může mít destrukční působení, může vyvolat vznik psychosomatických poruch, neuróz, pokračujících destrukční krize psychiky. Často i těžké překonané psychické stresy obohatí osobnost, zlepší její adaptační schopnosti, zprostředkují zkušenosti, zvýší sebevědomí.Osobnost je na psychickou zátěž různě tolerantní. Některé formy psychopatií, neuróz a jiných chorobných stavů způsobují, že ji slabé podněty působí jako intenzívní psychická zátěž a stres. Alkoholici závislí na alkoholu, kteří se snaží abstinovat, můžou i po nevelkém psychickém stresu recidivovat v pití. Dlouhodobým úkolem psychoterapie je zvyšovat toleranci na psychickou zátěž, je to vlastně analogie tělesného otužování. V psychické hygieně je nácvik prožívání zátěží a stresů významnou preventivní technikou. Intolerance zátěže je vážnou hrozbou při konsumním, hedonickém(požitkářském) orientovaném životním způsobu. Duševní nemoci - nemoci, které mají dominující příznaky psychické, tj. projevují se psychopatologickým fenoménem. Z lékařského modelu definice nemocí vyplývá, že jde o procesy, které mají biologický substrát, to znamená, že jej můžeme zařadit do klasifikačního systému nemocí. Jde o procesy různé hloubky. V zásadě je můžeme rozdělit na psychózy a na procesy, které nejsou psychózami. Pokud jde o jejich příčiny, zjistili se tři třídy: 1. Psychosociální podněty, např. konflikty (mechanismus, kterým se uplatňují, je psychogenéza). 2. Tělesné příčiny, které mohou být lokalizované v mozku, anebo ji mimo něj. Podle tělesné lokalizace příčiny dělíme tyto procesy na somatogénní a organické. Vliv tělesné nemoci na manifestaci psychopatologických příznaků je důkazem psycho-somatické jednotky. 3. Příčiny "endogénní", tj. geneticky založené, které formují napři. metabolismus tak, že se manifestuje ji duševní nemoc. Zjistilo se, že příčiny prakticky nikdy nejsou izolované, ale kooperují. Podle převládajících příčin se dělají pokusy o klasifikaci duševních nemocí. Klasifikace není dodnes definitivní, stále se doplňuje a mění. Můžeme ji považovat více za výsledek konvence, i když je zčásti odůvodněná vědecky. Charakteristika duševní nemoci je její průběh, tj. typický vývoj v čase. Průběh v čase odlišuje duševní nemoci od duševních poruch, které nejsou procesy, ale stavy. Není definitivně vyřešený problém hranic mezi duševní nemocí a zdravím, v této oblasti je dávno známý a dělá vážné diagnostické těžkosti. Celá situace je komplikovaná tím, že jsou tu i mnohé sociální abnormální projevy, u kterých se nezjistila jejich chorobná povaha. Vztah duševních poruch k těmto abnormálním jevům není jednoznačný. * Psychiatrie - lékařská disciplína, která se zaujímá studiem, diagnostikou, prevencí, ošetřováním a posuzováním duševních poruch a nemocí. Začala se formovat již ve starověku, na vědeckou bázi se však dostala až v 19. století. Je významně multidisciplinární, navazuje na různé lékařské i mimolékařské vědy a zpětně je ovlivňuje. Její vývoj nejvíce ze všech ostatních lékařských oborů souvisí se všeobecnou společenskou a kulturní situací. Rozděluje se podle oblastí, které jsou předmětem jejího zájmu,i podle speciálních pohledů a použitých metod. Takto se vyčlenila např. gerontopsychiatrie, sociální psychiatrie apod. Psychiatrické subdisciplíny si budují výraznou teoretickou a metodologickou autonomii. * Autogenní trénink - forma psychoterapie, která je technicky velmi podrobně rozpracována. Vychází z představy o léčivém účinku psychického uvolnění (relaxace) a z toho vyplývajícího uvolnění vegetativních funkcí ve vztahu k příznakům, které se formují vlivem psychického, mezi jiným i emočního napětí. Autogenní trénink je soubor cviků, kterými se člověk dokáže relaxovat, uvolnit. Zprostředkovatelem jsou nejčastěji živé představy. Cviky jsou uspořádané do postoupností. Jejich zvládnutí se systematicky trénuje, učí se jich. Když si člověk osvojí soubor cviků, získává nástroj na regulaci vlastního psychického napětí. Tento trénink mohou využívat i zdraví jedinci jako prostředek na utužování emoční stability a zlepšení emočních regulací. K léčení se využívá při neurózách, především s úzkostnou symptomatológií a při psychosomatických nemocí, kde je psychické napětí významným patogenetickým činitelem. Nácvik autogenního tréninku může být individuální nebo skupinový. Autogenní trénink je významným východiskem při behaviorální terapii, kde jeho spojení se systematickou desenzitizácií (odnaučením neadaptívních reakcí) umožní nejen aktuálně ovlivnit psychické napětí, ale ji trvale odstranit patogénní účinek vyvolávajících podnětů. Výhodou autogenního tréninku je krátká časová náročnost a možnost dělat ho po úvodním nácviku ji samostatně. |
|
|||||||||||
|