--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- CT-projekty |
|||
Úvodní stránka Clanky Kontakty Portal ZVONU Politické linky Zpravodajské linky PRESSKARTEL AUDIOVIZE |
Česká televize v roce 2000 a nejblíže následujících letech Mgr. Dušan Chmelíček, kandidát na generálního ředitele ČT Navzdory stereotypním názorům se koncem roku 1999 Česká televize ocitla nikoli v mimořádně špatném stavu, což je obecně ustálená mylná představa odborné veřejnosti, ale v značně paradoxní situaci. Nejméně osm měsíců setrvávala ve vleklé institucionální krizi, zmítána vnitřními spory, široce komentovanými v denním tisku. Na druhou stranu však v téže době neustále posilovala svou pozici úspěšného vysílatele, který v dlouhodobém průměru dokázal v II. pololetí 1999 přitáhnout zájem většího počtu diváků než kdykoli předtím od zavedení elektronického měření sledovanosti v roce 1997 (a velmi pravděpodobně i celkově od stabilizace duálního systému televizního vysílání v České republice v roce 1995). Zároveň si přes všechny široce medializované problémy udržela a stabilně udržuje ve veřejném mínění pověst vysoce důvěryhodného zdroje informací a poskytovatele kvalitního zpravodajského servisu. Do roku 2000 vstupuje Česká televize s mírně přebytkovým výsledkem hospodaření za rok 1999 a s návrhem vyrovnaného rozpočtu. Přitom nelze pochybovat její hluboké vnitřní krizi. Jaké jsou její příčiny, jaká rizika z ní plynou a jaká jsou z ní východiska? Současný stav České televize a jeho příčiny I. Producentský systém, jeho výhody a nedostatky Kořeny negativního vývoje, který kulminoval v listopadu a prosinci 1999, lze spatřovat už v rozsáhlém porušení kontinuity řízení po nástupu nového vedení v dubnu 1998. Přitom zdaleka nešlo jen o personální změny a vina nebyla pouze na straně nově příchozího managementu. Televize veřejné služby s posláním, které je v ust. § 2 zákona č. 483/1991 Sb. , o České televizi, v platném znění, formulováno jen velmi obecně, se vyvíjela od svého založení v roce 1992 poměrně složitou cestou. V reakci na důsledně centralistickou strukturu předlistopadové Československé televize dali České televizi její zakladatelé otevřenou a plochou organizační strukturu, postavenou na tzv. producentském systému. Ten v letech 1992 - 1997 nezůstával stejným, ale postupně se měnil na základě zkušeností. Časem vzrůstala úloha šéfproducentů, klesal počet tvůrčích skupin a až na některé významné výjimky pokračoval trend k jejich užší specializaci na pořady jednoho žánru nebo pořady žánrově navzájem blízké. Základní výhodu tohoto systému představovala vysoká míra vnitřní konkurence a přenesení důležitých pravomocí a odpovědností na nižší stupeň řízení - na producenty. Zvolna se vyvíjející producentský systém však měl v prostředí České televize jednu důležitou a managementem, který nastoupil v dubnu 1998, nedostatečně reflektovanou vlastnost: byl jen velmi obecně zakotven v soustavně interních řádů a směrnic. Pro kooperující a s producenty neformálně komunikující vedení, které Českou televizi řídilo do dubna 1998, se tento stav mohl jevit jako výhodný, neboť umožňoval neustálé změny nebo lépe "dolaďování" producentského systému do podoby, která se v daném okamžiku jevila jako optimální, aniž by bylo nutné kvůli těmto změnám měnit důležité interní normy. Nové vedení však v dubnu 1998 zrušilo důležité komunikační platformy (např. porady producentů), aniž by je nahradilo jinými. Tím zasáhlo do firemní kultury České televize, do ustálených zvyklostí, pracovních postupů a rozhodovacích procesů. V tom okamžiku se absence kvalitních interních norem, regulujících život instituce, projevila jako zásadní. Konečným důsledkem souběhu těchto dvou okolností - nedostatku psaných norem a regulativů a zásahu do zavedených zvyklostí a rutinních postupů - pak byla krize interní komunikace, která vyvrcholila na podzim 1999. Atmosféra nejistoty a bezradnosti zejména mezi tvůrčími pracovníky České televize pramenila především z této situace, kterou nové vedení nedokázalo včas rozeznat, analyzovat a jíž nedovedlo účinně čelit. V této souvislosti je nezbytné zmínit ještě jeden podstatný rys této krize, který vyplývá z charakteru výroby a vysílání televizních pořadů. Zpravidla existuje relativně velká časová prodleva mezi předložením námětu a výrobou pořadu; vývoj úspěšného televizního formátu trvá nejméně šest měsíců, ale často i déle než jeden rok, a to se týká jenom publicistiky, dokumentu, soutěží a zábavných pořadů. Dramatická tvorba, která je z dlouhodobého hlediska těžištěm vlastní výroby České televize, základní nositelkou tradic a jednou z důležitých příčin samotné existence televize veřejné služby v České republice, vyžaduje ještě delší čas přípravy, zpravidla dva až tři roky a někdy i déle. Proto se dosud krize roku 1999 projevila ve vysílání České televize projevila jen zanedbatelně, jak bylo naznačeno v úvodu. Přinese však své plody na podzim 2000 a především v průběhu roku 2001. Urychlená obnova plnohodnotného fungování producentského systému může rozsah dopadu této krize nepochybně omezit, zda jej však může zcela eliminovat, to bude možné zjistit až v průběhu přípravy vysílacích schémat na září 2000 a rok 2001, respektive výrobního úkolu na rok 2001. II. Řízení programu v producentském systému Producentský systém v pojetí České televize od roku 1992 až do současnosti měl podstatnou konstrukční vadu: nebyl vyvážený. Personálně poddimenzované ředitelství programu nebylo nikdy schopno pracovat s dlouhodobým výhledem a konkretizovat obecně formulovanou programovou strategii, obsaženou např. ve Statutu České televize z roku 1995. Nemohlo důsledně a detailně analyzovat vývoj jednotlivých televizních formátů ani žánrů jako celku a proto ani nemohlo formulovat dostatečně přesné požadavky, kladené na producentská centra a televizní studia Brno a Ostrava. V dosud platném Organizačním řádu je sice zakotvena existence oddělení Dramaturgie v útvaru Program (včetně použitelného výčtu činností), ale toto oddělení v praxi nikdy nevzniklo a nemohlo tedy poskytovat řediteli programu potřebnou podporu. V důsledku toho vždy převažovala aktivita producentů a šéfproducentů při předkládání nabídek pořadů pro vysílací schéma, což vedlo na jednu stranu k četným duplicitám velmi podobných formátů pořadů ve vysílacím schématu a na druhou stranu se nedařilo pokrývat zjevné mezery v programové nabídce. Letité přetrvávání tohoto stavu navíc zapříčinilo časté uvádění nových formátů periodických televizních pořadů do vysílání, což navenek mohlo působit jako mimořádný výkon. Ve skutečnosti se však často jednalo o nedotažené, nevyzkoušené a tím k brzkému zániku předurčené magazíny, diskusní a zábavné pořady atd. Šlo tedy o často zbytečné tříštění sil, nemluvě o málo efektivním vynakládání finančních prostředků, které občas působilo kontraproduktivně. V mnoha případech se pořady evidentně schopné dalšího vývoje dostaly na obrazovku předčasně, aby poté zanikly pro nezájem publika i z dalších objektivních důvodů dříve, než je jejich tvůrci mohli na základě zkušeností vyprofilovat do životaschopné podoby. Rozsáhlý pokus změnit tento nevyhovující stav, k němuž v průběhu roku 1999 přistoupilo nové vedení, byl nedostatečně připraven a nepříliš věrohodně prezentován zaměstnancům. Racionální a dobře koncipovaný záměr změnit nevyhovující stav tak vyšel naprázdno. III. Nevyhnutelná asymetrie producentského systému - zpravodajství Od založení České televize byla v její organizační struktuře zakotvena asymetrie v podobě Redakce zpravodajství a Redakce sportu. První z těchto útvarů nebylo a není možné změnit na producentské centrum nebo tvůrčí skupinu. Redakci sportu je možno organicky začlenit do struktury producentského systému, a to patrně na úrovni producentského centra. Redakce zpravodajství však tímto způsobem do organizační struktury zařazena být nemůže. Brání tomu rozsah a význam zpravodajských pořadů v kontextu celého vysílání televizní stanice a mnohé další organizační i technické příčiny. Zdánlivě nelogicky tedy v rámci producentského systému zůstala Redakce zpravodajství. Navzdory její velké reálné autonomii, která od sloučení dvou původně oddělených zpravodajských redakcí na počátku roku 1994 neustále sílila, však obě dosavadní vedení České televize její význam podcenila. Šéfredaktor (na úrovni šéfproducenta) je sice podřízen přímo generálnímu řediteli, ale v dosavadním systému jej nic nenutí dále strukturovat útvar a přenášet odpovědnost za výslednou podobu konkrétních pořadů na nižší stupeň řízení. Důsledky tohoto letitého podceňování úlohy zpravodajství spočívají zejména v tom, že jednotlivé pořady (nebo skupiny pořadů, např. Události a Události plus) nemají své stálé šéfredaktory. Moderátoři významných zpravodajských relací (např. prestižní "21") působí v týdnech, kdy nemoderují tento pořad, v jiných relacích jako reportéři. Pokud je však vazba tvůrců k jednotlivým pořadům takto volná a nikdo z nich neví, zda příští týden nebude "zaskakovat" v jiném, který by za normálních okolností pokládal za svou vnitropodnikovou konkurenci, pak nelze očekávat, že se jednotlivé typy zpravodajských relací budou svým stylem navzájem výrazně lišit a budou mít svůj nezaměnitelný charakter. Editoři pořadů navíc slouží v týdenních cyklech a po týdnu se střídají, takže je velmi obtížné zachovat kontinuitu v řízení agendy jednotlivých typů zpravodajských relací. Pokud však vnitřní struktura útvaru zpravodajství není alespoň z části koncipována ve vazbě na jednotlivé typy zpravodajských relací, pak nelze očekávat zlepšení tohoto stavu a výraznější vyprofilování konkrétních titulů zpravodajských pořadů. IV. Archiv Dalším útvarem, který se významným způsobem podílí na vysílání České televize a přitom není organickou součástí producentského systému, je Archiv České televize. V rámci instituce patří mezi mimořádné útvary, neboť je z hlediska archivního zákona tzv. "archivem zvláštního významu" v tomto zákoně výslovně jmenovaným a plnícím povinnosti z tohoto zákona vyplývající. Vedle toho je ovšem archiv pro Českou televizi také velmi důležitým zdrojem vysílaných pořadů, a tato role klade na jeho zaměstnance výrazně odlišné požadavky. Tuto nevyhnutelnou dvojtvářnost současné organizační uspořádání Archivu České televize řeší jen nedostatečně a de facto provizorně. V současnosti je vedoucí archivu podřízen řediteli programu; po roce 1992 byl podřízen řediteli výroby a techniky. Toto kolísání mimo jiné ukazuje, jak neujasněné je dosud postavení archivu v České televizi z hlediska vrcholového managementu. Archiv České televize je složitým a vnitřně bohatě členěným útvarem, což si vynucují technologická specifika, daná jeho výjimečným charakterem. Ten je předurčen nejen obrovským objemem uchovávaných dokumentů a materiálů, ale také mimořádnými nároky na technické vybavení a obsluhu. Jsou v něm totiž uloženy především nejrůznější druhy nosičů obrazového a zvukového záznamu. Spisový archiv, který je ve většině institucí základem jejich archivní činnosti, v něm hraje jen podružnou roli. Je pochopitelné, že oddělení dramaturgie, které slouží potřebám každodenní praxe televizní stanice, je v takto organizovaném útvaru navzdory svému faktickému významu jen okrajovou záležitostí. Bylo by tedy jen logické oddělit tyto dvě funkce Archivu České televize a ty jeho organizační složky, které plní úlohy vyplývající z archivního zákona a poslání archivů obecně, začlenit zpět pod ředitele techniky, který může při respektování potřeb archivu zajistit jeho bezproblémový a rutinní chod. Dosavadní dramaturgie archivu pak ve skutečnosti vůbec nemusí být jeho součástí, ale může být tvůrčí skupinou, plnící nezávisle na vlastním chodu archivu úkol koncepčně připravovat využívání archivních fondů ve vysílání České televize a výrobu střihových pořadů. Vzhledem ke vztahu této skupiny k vysílání by jí zároveň měla být svěřena centrální evidence (nikoli rozhodovací pravomoc!) archivních materiálů, využívaných aktuálně ve vysílání. Tato evidence, která v rámci programu dosud chybí, by umožnila předcházet častému duplicitnímu využívání jedněch a týchž scén (záběrů, dokumentů) v pořadech různých tvůrčích skupin a producentských center. Zásady řešení Výše popsané problémy vyžadují případ od případu různě naléhavé řešení. Stanovení priorit a posloupnosti jejich řešení je úkolem tohoto materiálu jako celku a případně jeho dalšího rozpracování. Je však účelné formulovat základní východiska předem, aby bylo jasné, k čemu směřují konkrétní kroky, které jsou obsaženy v dalších částech tohoto dokumentu. Pořadí bodů na této stránce víceméně odpovídá stupni jejich důležitosti; míra momentální naléhavosti řešení některých konkrétních problémů je však odlišná. Proto pořadí konkrétních kroků v další části materiálu neodpovídá beze zbytku pořadí bodů na této stránce. Sleduji zejména následující cíle: * posílit nezávislost, postavení a prestiž České televize jako instituce veřejné služby, * stabilizovat personální situaci v České televizi, maximálně motivovat její tvůrčí pracovníky (a samozřejmě nejen je, ale i všechny ostatní zaměstnance) a vytvořit jim v rámci daných možností optimální pracovní podmínky; * zachovat a rozvinout producentský systém, na němž je založena, a sladit jej s potřebami moderního vysílatele veřejné služby; * posílit nezávislost a prohloubit nezbytnou autonomii zpravodajství České televize, podpořit další vývoj formátů zpravodajských pořadů směrem k jejich větší vzájemné odlišnosti a k systematičtějšímu řízení jejich agendy; * posílit úlohu televizních studií Brno a Ostrava s maximálním využitím jejich tradicí podložených specifických přínosů celoplošnému vysílání obou vysílacích okruhů České televize; * zlepšit systém řízení programu a vytvořit podmínky k jeho dlouhodobé koncepční práci, která umožní zachovat kontinuitu české filmové a televizní tvorby především v oblasti dramatu a dokumentu; * zlepšit spolupráci České televize s nezávislými producenty, což znamená stanovit jednotná pravidla, zprůhlednit systém koprodukcí a zadávání zakázek a v nejvyšší možné míře podpořit volnou a spravedlivou soutěž mezi nimi; * zkvalitnit systematické využívání archivních fondů České televize v jejím vysílání a principiálně změnit přístup k němu ve prospěch jasně definovaných projektů, nesených zřetelným záměrem a na úkor dosud běžného hledání výplně málo atraktivních vysílacích časů; * zajistit optimální podmínky pro přípravu vstupu České televize do éry pozemního digitálního televizního vysílání; * usilovat o zlepšení způsobu financování České televize jako mimořádně důležité instituce veřejné služby v České republice. Navzdory převládajícímu mínění odborné veřejnosti, ovlivněnému mnohdy necitlivým stylem personální politiky, kterou v letech 1998 a 1999 praktikovalo nejužší vedení České televize, je nutné pokračovat - byť s důležitými korekcemi - ve změnách, které přinesl nástup nového vedení v dubnu 1998. Je totiž zřejmé, že organizační struktura a systém práce, které se zrodily v letech 1992 - 1997, dosáhly hranice svých možností. Zakladatelská éra Česká televize přinesla mnohé vynikající výsledky, ale jedno nikoliv: standardní systém řízení, který televizi veřejné služby umožní oddělit základní funkce, vyplývající z jejího poslání daného zákonem, a vstoupit do několikaleté éry velmi složité koexistence analogového a digitálního vysílání. Česká televize se na tuto etapu svého vývoje musí důkladně připravit, analyzovat příležitosti a rizika z ní vyplývající, a vstoupit do ní s jasným konceptem naplňování svého poslání. Ještě předtím však musí také rutinně fungovat jako významná veřejné instituce České republiky, disponující veřejnými finančními prostředky. Proto musí být řízena na základě jasných a přesných psaných pravidel a veškeré rozhodovací procesy v jejím řízení musejí být zpětně kontrolovatelné. To je conditio sine qua non, k němuž směřovalo, byť ne vždy šťastným způsobem, vedení České televize v předchozích dvou letech. Musí být jasně řečeno, že v instituci, jakou je v České republice televize veřejné služby, není cesty zpět před duben 1998 - k neprůhlednému rozhodování na základě ustálených zvyklostí, k nepřetržitému sledu neustálých improvizací a k opakovanému rozhodování ad hoc i v těch nejdůležitějších otázkách. Cesta, kterou předpokládá tento dokument, je hledáním přijatelného kompromisu mezi zajištěním služby, dobře přijímané diváky - plátci televizních poplatků, a zabezpečením optimálního prostředí pro filmové a televizní tvůrce tak, aby mohli zachovávat významnou tradici, kterou Česká televize díky nim reprezentovala a dosud reprezentuje. Základním předpokladem k tomu však je kvalitní kodifikace postupů rozhodování, jasná a zřetelná strategie, ukotvená ve veřejně přístupných dokumentech, a její naplňování, které díky těmto dokumentům bude veřejností (a to nejen odbornou) snadno a přímo kontrolovatelné. K tomu směřují veškeré následující kroky. Kroky nezbytné ke konsolidaci poměrů v České televizi v I. pololetí roku 2000 I. Institucionální opatření Příprava nového Statutu České televize. Je nezbytná pro podporu legitimity postavení České televize jako instituce veřejné služby. Musí především: a. lépe definovat úkoly televize veřejné služby (v návaznosti na § 2 zákona č. 483/1991 Sb. o České televizi, v platném znění) tak, aby jejich plnění bylo kontrolovatelné a prokazatelné; b. nově stanovit zásady vnitřního členění České televize tak, aby na tomto základě mohl vzniknout nový Organizační řád, který by umožnil plnou obnovu základních funkcí České televize při zachování kontinuity výroby a vysílání; c. nově stanovit etické principy, závazné pro výrobu a nákup pořadů, které Česká televize vysílá; d. nově definovat celkovou strategii České televize, tj. především pořadí priorit poskytování služeb divákům - plátcům televizních poplatků; e. inovovat příslušné části strategie, popisující programové, technické, personální a finanční aspekty dalšího rozvoje České televize. Tento dokument je východiskem pro plnou obnovu rutinního fungování České televize v roce 2000. Termín (pro předložení návrhu Statutu České televize ke schválení Radě České televize): 29. února 2000. Příprava nového Organizačního řádu České televize. Je nezbytná pro zajištění úplné obnovy rutinních činností České televize, směřujících k zajištění dlouhodobé koncepce vysílání, která je vyjádřena v dokumentech Vysílací schéma a Výrobní úkol. Musí především: a. nově popsat rozdělení odpovědností a pravomocí na jednotlivých stupních řízení s důrazem na fungování producentského systému a postavení televizních studií Brno a Ostrava v jeho rámci; b. přesněji vymezit úkoly jednotlivých organizačních složek České televize, a to zvláště ve vztahu k přípravě a schvalování vysílacího schématu a výrobního úkolu (a přesně definovat tyto dokumenty); c. odstranit stávající asymetrii v postavení Redakce zpravodajství České televize, která neodpovídá jejímu významu (tj. zřídit funkci ředitele zpravodajství a podřídit mu šéfredaktory jednotlivých zpravodajských pořadů, respektive typů pořadů). Na tento dokument musí navazovat příslušné úpravy Podpisového řádu a Provozního řádu č. 1 Vysílání televizního programu v České televizi. Nedílnou součástí nového Organizačního řádu musí být příloha, stanovující obecný harmonogram přípravy a sezónních úprav vysílacího schématu a výrobního úkolu a popisující druhy podkladů pro jeho přípravu a proces jeho schvalování. Termín (předložení Organizačního řádu včetně příloh ke schválení kolegiem generálního ředitele České televize): do 31. března 2000. Dokument o financování České televize. Aby mohla Česká televize v následujících letech poskytovat službu televizním vysíláním v dosavadním rozsahu, zachovávat tradici české filmové a televizní tvorby, jejíž je v současnosti dominantní nositelkou, a přizpůsobit se světovým trendům ve vývoji televizní technologie (tj. důkladně připravit terestrické digitální vysílání se všemi důsledky, které pro ni z přechodu na pozemní digitální vysílání vzniknou), musí získat odpovídající finanční zajištění. To je v dané legislativní situaci možné pouze zvýšením televizního poplatku, stanoveného zákonem č. 252/1994 Sb. , o rozhlasových a televizních poplatcích, v platném znění. Proto Česká televize musí usilovat o změnu tohoto zákona, k níž prvním krokem může být dokument, který Rada České televize (nebo Česká televize přímo) předloží Parlamentu České republiky. Tento dokument musí obsahovat: a. podrobný rozbor principů, jimiž se řídí hospodaření České televize; b. přehledné shrnutí dosavadního vývoje výše televizních poplatků a jejich skutečného výnosu; c. podrobnou informaci o řešení systému televizních poplatků v ostatních evropských zemích se zvláštním zřetelem na legislativu zemí Evropské unie a přehledné tabulky výše televizních poplatků v jednotlivých evropských zemích; d. podrobný rozbor struktury očekávaného zvýšení nákladů na výrobu, nákup a vysílání televizních pořadů v nejbližších letech; e. alternativní návrhy řešení, tj. zavedení automatické indexace výše televizních poplatků ve vazbě na inflaci, jednorázové zvýšení poplatků (s přesvědčivou kalkulací) a další možná řešení - z dokumentu však musí být jasně patrné, že Česká televize preferuje cestu zvýšení televizního poplatku (a v jejím rámci zákonem stanovený způsob jeho automatického navyšování v závislosti na inflaci), protože větší objem reklamy by mohl vést k vynucenému preferování komerčních zřetelů v jejím vysílání. Tento přehledně a atraktivně zpracovaný materiál by měl být východiskem pro následná jednání o nezbytné inovaci způsobu financování televize veřejné služby v České republice. Termín (pro předložení materiálu Radě České televize na vědomí): do 28. dubna 2000. II. Změny v řízení programu a přípravách vysílacího schématu Pro ozdravení tvůrčího ovzduší v České televizi je nezbytně nutné co nejrychleji obnovit vzájemnou důvěru vedení a tvůrčích pracovníku, tzn. především šéfproducentů, producentů a dramaturgů tak, aby producentský systém, na němž je Česká televize založena, mohl opět v plném rozsahu plnit svou funkci. Nelze však přehlížet skutečnost, že před dubnem 1998 bylo jeho fungování založeno na řadě nepsaných pravidel a zvyklostí, které nahrazovaly potřebné normy a dokumenty, což přinášelo četné komplikace a nadměrnou křehkost celého systému, který byl v důsledku téměř bezezbytku závislý jen a pouze na dobrých osobních neformálních vztazích. Proto není účelné tento stav obnovit (což ostatně ani nelze), ale naplnit jeho původní smysl při přesněji a přísněji kodifikovaných pravidlech jeho fungování. K tomu povedou následující opatření: Obsazení pozice ředitele programu tak, aby byla zajištěna kontinuita s vývojem České televize v letech 1995 - 1997, kdy se po masivním nástupu komerční televize v České republice stabilizoval duální systém televizního vysílání. Během zmíněných dvou až tří let Česká televize úspěšně nalezla - po krátkém zaváhání v roce 1994 - svou novou roli a položila pevné a všeobecně respektované základy legitimity fungování televize veřejné služby v České republice. Zároveň tehdy poskytovala bezpečnou záruku zachování tradice hlavních větví české filmové a televizní tvorby a z velké části naplňovala své poslání nejen v duchu litery zákona, ale také v intencích úmyslu zákonodárce. Proto by její programová politika měla v roce 2000 na tuto tradici navázat a dále ji rozvíjet s ohledem na měnící se vnější podmínky a nové požadavky. Termín: do 16. února 2000, tj. tak, aby již příprava nevyhnutelných sezónních úprav vysílacího schématu k 1. červenci 2000 a především k 1. září 2000 probíhala ve stabilních podmínkách a s jasnou perspektivou. Obnovení porad producentů. Tyto dvouhodinové porady, konané každých čtrnáct dnů, tvořily do dubna 1998 páteř neformální komunikace mezi nejužším vedením, producenty a dramaturgy. Pravidelně se jich účastnili všichni šéfové tvůrčích skupin, šéfproducenti, šéfredaktoři redakcí zpravodajství a sportu, ředitel výroby a techniky, ředitel programu a generální ředitel. Dále byli stálými účastníky těchto porad vedoucí plánování a koordinace programu, vedoucí APA, vedoucí Archivu ČT, vedoucí oddělení public relations a dramaturg ředitelství programu. Podle předem daného klíče se jich však postupně zúčastňovali také všichni dramaturgové tvůrčích skupin, každý nejméně jednou za půl roku. Tyto porady vedle pravidelného hodnocení vysílání České televize v uplynulých čtrnácti dnech představovaly také základní platformu pro neformální veřejnou prezentaci důležitých záměrů vedení. V tomto smyslu měly tyto porady zcela mimořádný integrující psychologický vliv a posilovaly u tvůrčích pracovníků pocit sounáležitosti s institucí a loajalitu vůči ní. Proto je obnovení této platformy prvním, nejjednodušším a zároveň zcela jednoznačně vstřícným krokem k vytvoření fungujícího modelu komunikace uvnitř České televize. Termín: okamžitě. Obnovení systému hodnocení vysílaných pořadů. S poradami producentů souvisel také systém hodnocení vysílaní. Každá tvůrčí skupina zajišťovala vždy po určité době písemné hodnocení uplynulých čtrnácti dnů vysílání, a to střídavě buď ČT 1 nebo ČT 2. Smyslem tohoto opatření bylo, aby se vždy po nějaké době dramaturgové každé tvůrčí skupiny (každý byl tímto hodnocením pověřen zhruba jednou za půl roku na týden pro ČT 1 a na týden pro ČT 2; jako autor veřejně probíraného hodnocení pak musel být na poradě přítomen) seznámili s kontextem, v němž jsou vysílány jejich pořady, s celkových charakterem vysílání na obou okruzích a se srovnatelnými pořady ostatních tvůrčích skupin. Mimo to existovalo souběžně nezávislé externí hodnocení, které shrnovalo vývoj pořadů podle žánrů. Celý systém byl zaměřen na dva hlavní cíle: a. dosažení co nejlepší znalosti vysílacího schématu a aktuální podoby vysílaných periodických pořadů každým dramaturgem a producentem České televize; b. soustavné monitorování vývoje televizních formátů v rámci jednotlivých žánrů, odhalování mezer v programové nabídce a identifikace zastaralých nebo účel neplnících pořadů. Znovuzavedení tohoto systému rychle a efektivně zlepší představu producentů a dramaturgů o vysílání České televize jako celku. Zároveň vytváří pro ředitele programu (respektive generálního ředitele) ideální nástroj pro přímé ovlivňování aktuální podoby programové nabídky České televize. Proto bude vhodné tento systém hodnocení obnovit a na základě získaných zkušeností přizpůsobit současným potřebám České televize. Termín: postupně v průběhu února a března 2000. Zavedení pravidel přípravy vysílacího schématu. Slabou stránku producentského systému České televize vždy představoval a dosud představuje způsob přípravy vysílacího schématu, na něj navazujícího výrobního úkolu a jejich sezónních modifikací. Nebyl nikdy popsán v závazné normě a ve skutečnosti se vždy rok od roku mírně lišil. Tento nedostatek se projevil v plném rozsahu v letech 1998 a 1999, kdy chyby v interní komunikaci zpřetrhaly soustavu nepsaných pravidel, jimiž se proces přípravy těchto dokumentů řídil v předchozích letech. Aby se tato situace nemohla opakovat, je nezbytné urychleně přijmou interní směrnici, která tyto procesy upraví. Nejvhodnější zapojení do soustavy interních pravidel České televize pro ni patrně představuje forma přílohy k Organizačnímu řádu (viz výše). Znění této směrnice musí projít důslednou vnitřní oponenturou v televizních studiích Brno a Ostrava a producentských centrech. Směrnice musí: a. definovat vysílací schéma a výrobní úkol jako dokumenty (včetně doby, na jakou vstupují v platnost); b. výčtem stanovit podklady pro přípravu vysílacího schématu (včetně výčtu jejich nezbytných náležitostí) a určit konkrétní odpovědnost za jejich předložení jednotlivým vedoucím oddělení, ředitelům studií a šéfproducentům; c. přesně stanovit postup posuzování námětů pro vysílací schéma a určit postup a správní termíny pro odpověď ředitelství programu jejich předkladatelům; d. kodifikovat mechanismus schvalování vysílacího schématu odbornými útvary (oddělení plánování a koordinace programu, oddělení APA) a kolegiem generálního ředitele České televize; e. výčtem stanovit okolnosti, které mohou vést k mimosezónní (tj. neplánované) změně vysílacího schématu a výrobního úkolu; f. obsahovat obecný harmonogram přípravy vysílacího schématu a výrobního úkolu a jejich sezónních úprav na běžný kalendářní rok, z něhož bude ředitel programu vycházet při stanovení konkrétního harmonogramu na konkrétní rok; g. stanovovat postup pro zapracování předvídatelných událostí, narušujících platné vysílací schéma (státní a církevní svátky, mimořádné sportovní události atd. ), do výrobního úkolu. Takto strukturovaný dokument, závazný pro ředitelství programu i pro ředitelství výroby (studia, redakce a producentská centra) představuje důležitou kodifikaci základních prvků "životního rytmu" České televize jako výrobce a vysílatele televizních pořadů a skýtá i v případě nedostatečné komunikace všem zúčastněným jasnou představu o pracovních procesech a jejich vzájemné návaznosti. Proto je velmi významný. Termín (viz výše): do 31. března 2000. Zahájení příprav inovace vysílacího schématu k 1. září 2000. Mělo by probíhat již podle výše popsané směrnice; zároveň může přispět k odhalení jejích případných nedostatků a vést k její rychlé novelizaci na základě získaných zkušeností. Zahájením přípravy vysílacího schématu je v tomto dokumentu míněno stanovení formálních podmínek pro přijímání námětů televizních studií Brno a Ostrava a producentských center ředitelstvím programu a stanovení závazného harmonogramu dalšího postupu. Termín: březen 2000. Přijetí pravidel pro spolupráci s nezávislými producenty. Dosud jsou smluvní vztahy České televize s nezávislými producenty často řešeny ad hoc a nerespektují v dostatečné míře skutečnost, že Česká televize touto formou distribuuje veřejné finanční prostředky mezi nezávislé firmy. Je nezbytné upravit tento proces závaznými pravidly a prosadit v jejich rámci jeho naprostou transparentnost. Součástí těchto pravidel musí být i klauzule o zveřejňování projektů, které pro Českou televizi vyrábějí nezávislí producenti, a částek, které jim na ten který projekt Česká televize poskytla. Tyto údaje budou napříště součástí podkladů pro Výroční zprávu Rady České televize o činnosti České televize podle ust. § 8, odst. 2, zákona č. 483/1991 Sb. , o České televizi, v platném znění, ale mohou být zveřejněny odděleně po účetní uzávěrce České televize za uplynulý kalendářní rok. Termín (pro předložení kolegiu generálního ředitele České televize ke schválení): do 28. dubna 2000. Zpracování nabídky námětů pro inovaci vysílacího schématu k 1. září 2000 s jasným stanoviskem ředitele programu k jednotlivým předloženým námětům. Toto zpracování bude mít formu dokumentu (dokumentů) a stane se základem pro odbornou diskusi a konečné rozhodnutí o inovaci vysílacího schématu a příslušné úpravě výrobního úkolu. Termín (pro předložení dokumentu kolegiu generálního ředitele České televize k diskusi a ke schválení): do 30. června 2000. Ustavení expertního týmu pro přípravu pozemního digitálního vysílání České televize. Pokud technické parametry a podmínky terestrického digitálního televizního vysílání jsou dnes vcelku známé, pak jejich důsledky pro Českou televizi jako výrobce a vysílatele dosud nikdy nebyly prakticky použitelným způsobem analyzovány. Proto bude účelné sestavit malý tým z vysoce kvalifikovaných pracovníků klíčových televizních profesí (z oblasti televizní techniky, produkce a nákupu pořadů, zpravodajství, řízení programu, personalistiky a public relations), jehož členové by se - mimo svou hlavní pracovní náplň - touto analýzou dlouhodobě a systematicky zabývali a výsledky své práce periodicky předkládali managementu České televize jako podklady pro kvalifikovaná rozhodnutí v této oblasti. Rámcový termín (ustavení týmu) květen - červen 2000.
|