Americká válka, či evropský mír Co s americkým imperialismem Má Evropa zahladit roztržku se Spojenými státy, nebo se stát samostatným mocenským hráčem? Ve válce o Irák se nerozhoduje jen o příštím uspořádání Středního východu. V důsledku rozkolu, který konflikt způsobil v Radě bezpečnosti OSN, NATO i Evropské unii, v ní jde také o budoucí uspořádání světa. Válka je symbolickou tečkou za přechodným obdobím, které následovalo po skončení studené války před třinácti lety, kdy se rozpadl sovětský blok. Vpřechodném období zajišťovaly stabilitu i legitimitu mezinárodního systému nadále ty instituce a způsoby jednání, které byly ustaveny po konci 2. světové války jejími vítězi. Poválečné uspořádání povstalo z kompromisu mezi dvěma vizemi: idealistickou představou "jednoho světa" svobodných národů sdružených v OSN a realistickou představou světa rozděleného na sféry vlivu vítězných velmocí. V první vizi - symbolizované jazykem Charty OSN - se stabilita systému měla opírat o jednotné mezinárodní právo, v druhé vizi - zhmotněné v institutu stálých členů Rady bezpečnosti - se měla opírat o rovnováhu mezi velmocemi. Po "vypuknutí" studené války vzal na sebe tento poválečný kompromis kvalitativně novou podobu. Původní velmocenská multipolarita se proměnila na bipolaritu dvou ideologicky definovaných bloků liberálně-demokratického Západu a komunistického Východu - vedených dvěma supervelmocemi: USA a Sovětským svazem. Kvůli tomu bylo politické rozhodování orgánů OSN v nejdůležitějších otázkách až na výjimky zablokováno. Na druhé straně tyto instituce umožňovaly udržovat komunikaci i v dobách největšího napětí a dávaly příležitost k dialogu a spolupráci v dobách uvolnění. Bipolární mocenská rovnováha, jejímž jádrem bylo vzájemné nukleární odstrašení, tak byla doplněna institucionálním zárodkem mezinárodního společenství, jehož páteří bylo mezinárodní právo. Původní multipolarita vyvstávala do popředí jen ve druhém plánu - ať už v důsledku čínsko-sovětské roztržky nebo díky úsilí hnutí nezúčastněných ustavit třetí sílu, nezávislou na obou blocích. Co se týče tradičních západoevropských velmocí, ty se na jedné straně staly bezpečnostními klienty USA a jejich vojenského deštníku, na straně druhé překročily svou tradiční rivalitu a začaly budovat společné soustátí. To však dodnes nedospělo k efektivnímu sjednocení bezpečnostní a zahraniční politiky. Pax Americana Zhroucení jednoho pólu bipolarity studené války vedlo k oživení idealistického konceptu "jednoho světa" zastřešeného OSN a řízeného mezinárodním právem. Na straně druhé však drtivá mocenská převaha Spojeným státům otevřela možnost založit světový řád na planetárním kvazimonopolu odstrašující vojenské síly a nastolit Pax Americana. Proti ideji demokratického společenství svobodných a rovných národů tak stála idea celoplanetární americké říše. Ačkoliv se na první pohled zdají tyto představy neslučitelné, mohou se prakticky doplňovat: jedna totiž stabilitu světového řádu opírá o legitimitu svobodného souhlasu, druhá o moc donucujícího násilí. Achillovou patou druhé představy je problém demokratického vytváření konsenzu, slabým místem první představy je vynucování tohoto konsenzu. Protože OSN nemá své vojsko, musí se koneckonců při vynucování svých rozhodnutí spoléhat na armády členských zemí, z nichž nejmocnější je armáda americká. A protože USA nepokrývají celý svět, musejí se v úsilí o legitimizaci svých aktů spoléhat na demokratické a právní mechanismy OSN. První protiirácké tažení Bushe sr. (1990 - 1991) bylo ukázkovým příkladem souladu moci a legitimity. Druhé protiirácké tažení Bushe jr. (2002 - 2003) je krajním příkladem jejich oddělení. (Vojenský zásah v Kosovu na jaře 1999 představoval střední polohu: nebyl sice kvůli ruskému vetu kryt rezolucí Rady bezpečnosti OSN, měl však mandát jiné, byť dílčí kolektivní instituce NATO - a také podporu značné části světového veřejného mínění.) Protnutí mezinárodního práva a vojenské moci je ideálem, protože dává moci legitimitu a legitimitě realitu. Naopak jejich oddělení činí mezinárodní právo fiktivním a vojenskou sílu nemorální. Přiblížením obou pólů v prvním protiiráckém tažení se internacionalistická a imperialistická vize světového řádu překryly, čímž zastínily svá protikladná východiska. Vzdálením obou pólů v druhém protiiráckém tažení se naopak odhalila jejich neslučitelnost. Tak jako pověstná hegelovská sova, která vzlétá teprve za soumraku, také my vidíme zřetelně alternativu 90. let uplynulého století teprve poté, co jsme vstoupili do další fáze. Nové americké století a Evropa Tuto alternativu měl na mysli francouzský prezident Jacques Chirac, když ve svém prohlášení po Bushově ultimátu v předvečer války hovořil o tom, že síla zvítězila nad právem. Protiamerická vzpurnost Francie a Německa v Radě bezpečnosti a NATO i jejich roztržka s Velkou Británií v EU však ohlašují možnost, že spor internacionalismu s imperialismem doplní třetí alternativa multipolarita. Zahraniční politika Evropanů doposud kroužila kolem pólu legitimity a měla těžiště v mezinárodních institucích. Po 11. září si však Evropané potvrdili to, co tušili od inaugurace G. W. Bushe do prezidentského úřadu: dominantní představitel pólu moci přestal brát mezinárodní instituce na vědomí. Není divu, že Evropané začali přemýšlet o tom, jak by se znova prosadili také na pólu moci. Ten dobrovolně opustili po 2. světové válce vstupem do bezpečnostně-politické aliance se Spojenými státy a přijetím jejich vojenské převahy jako záruky vlastní bezpečnosti. Clintonova administrativa se starala o zajišťování mnohostranné podpory pro záměry americké politiky v mezinárodních institucích a u svých spojenců. Tento multilateralismus umožňoval Evropanům setrvávat v pasivní bezpečnostně-politické poloze, kterou zaujali za studené války. Ochota Ameriky brát ohledy na názory ostatních a podřizovat se mnohostranným rozhodovacím mechanismům otupovala potenciálně imperialistické hroty její drtivé celoplanetární převahy. Nástupem G. W. Bushe a útoky z 11. září 2001 se však situace radikálně změnila. Americkou zahraniční politiku začali určovat politici, úředníci a poradci, kteří v průběhu 90. let formulovali projekt modelování planety k americkému obrazu. Těmto neoimperialistům nejde o to, aby se Amerika stala prvním mezi rovnými ve společenství svobodných národů. Jejich snem naopak je, aby nadcházející století bylo - slovy jednoho z jejich manifestů - "novým americkým stoletím". Multipolarita jako důsledek imperialismu Bude-li Evropa spolupracovat na budování této nové říše, tím lépe. A když nebude, nic se neděje, protože Amerika má dostatečnou vojenskou, politickou i ekonomickou sílu, aby její budování zvládla sama. Nástupem G. W. Bushe do prezidentského úřadu zaznamenala americká zahraniční politika obrat k unilateralismu. Administrativa začala prosazovat vlastní záměry bez mezinárodní konzultace a postavila se proti dohodám, jejichž předmětem byly globální oteplování, Mezinárodní soudní tribunál, používání nášlapných min či balistické rakety. Razantní nástup Ameriky ke druhému protisaddámovskému tažení přidal poslední kapku, kterou přetekla číše evropské trpělivosti. Bush se sice po jistém váhání nechal svým ministrem zahraničí Colinem Powellem a britským premiérem Blairem přemluvit a předložil otázku ke zhodnocení Radě bezpečnosti, zároveň však dal najevo, že Saddáma sesadí v každém případě, ať už kolektivní rozhodování v OSN dopadne jakkoliv. Takový unilateralismus v rozhodování o vojenském napadení jiného státu již nemohl zůstat bez odpovědi - zvláště domnívali-li se někteří západní spojenci, že místo demokracie a stability podpoří válka regionální nestabilitu a nárůst islamistického terorismu, a tím konec konců ohrozí i národní a bezpečnostní zájmy jich samých. Bushův bezohledný tah na Střední východ navíc zviditelnil obecné nebezpečí, které pro svět plyne z americké doktríny "preemptivních úderů". Ta svěřuje americkému prezidentu suverénní právo započít válku proti jakémukoliv státu, který může podle jeho úsudku v budoucnosti představovat ohrožení USA. Tato doktrína nečiní svět bezpečnějším, ale naopak - vytváří všeobecnou nejistotu a nepřímo vyzývá ostatní země, aby se začaly chovat ve vztahu k mezinárodním institucím stejně bezohledně. Amerika začala ohrožovat světový řád, který díky iniciativám W. Wilsona a F. D. Roosevelta pomáhala v minulém století budovat. Hrozící roztržka mezi dosavadními západními spojenci, která se z hlediska posledního půlstoletí jeví jako anomálie, však ze širšího historického pohledu odpovídá obecnému vzorci, který je v Evropě vystopovatelný minimálně od 16. století: kdykoliv se jeden aktér mezinárodního systému pokusí o podřízení ostatních a ustavení sjednocené říše pod svou vládou, spojí se ostatní aktéři v koalici proti němu, aby tomu zabránili. O tom se poučili Španělé v 16. století, Francouzi v 17. století i Napoleon na počátku 19. století. Američané ostatně hráli stejnou hru, když intervenovali ve dvou světových válkách minulého století, aby zabránili imperiálním záměrům Německa. Neměli by se tedy divit, že se nyní ocitli Francouzi, Němci, Číňané i Rusové v "koalici neochotných". Až příliš silně v nich dřímají velmocenské reflexy z minulých dob, aby se stali poslušnými pěšáky na cestě k "novému americkému století". Multipolarita se ovšem nehlásí o slovo ve vakuu, ale v rámci mezinárodních institucí (OSN, NATO, EU), které současná válka rozštěpila na prokoaliční a protikoaliční tábor. Protože transatlantické spojenectví bylo po zhroucení sovětského bloku páteří mezinárodního systému, bude mít jeho osud rozhodující vliv na budoucí podobu tohoto systému. Dva scénáře Existují v zásadě dva protikladné scénáře. Současný náznak evropské politické nezávislosti se plně rozvine a část Evropy vedená Francií a Německem se postupně stane samostatným mocenským hráčem, zadržujícím v příležitostných koalicích s ostatními velmocemi v rámci obnovené multipolarity imperiální vzmach USA. Nebo si obě strany Atlantiku za pomoci svého britského zprostředkovatele uvědomí svou vzájemnou závislost a obnoví důvěru a spojenectví. Scénář první: I přes pravděpodobnou dohodu o roli OSN v poválečné rekonstrukci Iráku se bude roztržka dále prohlubovat. Francie, Německo a Belgie začnou tlačit na ustavení jednotné zahraniční a bezpečnostní politiky Evropské unie a na její nezávislost na USA. Protože se Británie a některé další země postaví na odpor, prosadí Francie a Německo toto větší sjednocení alespoň v užším okruhu. Nový vstup do bezpečnostní zletilosti bude vyžadovat mnohonásobné zvýšení obranných výdajů tak, aby se Francie, Německo a další země mohly společně stát důstojným spoluhráčem anglo-americké koalice, Ruska, Číny a v budoucnosti případně i dalších dorůstajících velmocí, jako je Indie či dozbrojující se Japonsko. EU bude nadále fungovat jednotně v oblastech shody, zatímco v bezpečnostní a zahraniční politice se rozštěpí. Rozšířené NATO se stane plně tím, čím ho chtěl učinit Donald Rumsfeld svým heslem "úkol určuje koalici, nikoliv koalice úkol": rezervoárem pro ustavování vojensko-politických koalic ad hoc. Ostatně stále bude existovat mnoho bezpečnostních otázek, v nichž se kontinentální Evropa s angloamerickým párem a jeho východoevropskými vazaly budou shodovat. V případě neshody v řešení příštích krizových situací typu Iráku bude mít dobře vojensky připravená a zahraničněpoliticky jednotná menší Evropská unie mnohem větší možnost zadržovat další expanzivní pokusy USA a v případě nutnosti i sama vojensky intervenovat všude, kde to uzná za vhodné. Vzhledem k přetrvávající existenci společných multilaterálních institucí (NATO, EU) i vzhledem ke společným liberálně-demokratickým hodnotám však zřejmě v blízké budoucnosti nedojde k vojenskému střetu mezi dvěma stranami Atlantiku. Scénář druhý: Dohoda o společné rekonstrukci Iráku, zastřešené OSN, bude prvním krokem při hojení ran, které si obě strany sporu uštědřily v posledních měsících. Američané si tváří v tvář tvrdé realitě materiálně i politicky rozvráceného Iráku uvědomí, že dlouhodobou stabilitu v oblasti (nemluvě ani o demokracii) nelze přivézt na tancích a zajistit ji shazováním bomb na města, ale že k ní je zapotřebí dlouhodobého vytváření důvěry politickými prostředky. Díky antiamerické náladě, rozdmýchané válkou, stěží mohou tento úkol zvládnout sami bez pomoci Západoevropanů. Přitom se bude hodit právě kapitál důvěry, který Západoevropané u Arabů nashromáždili svým odmítnutím války. Zbraně mohou vyhrát válku, stabilní mír však potřebuje sílu doplnit legitimitou, která povstává z konsenzu vytvářeného diplomatickým jednáním a multilaterálními institucemi. To platí nejen pro Střední východ, ale pro celou planetu: pokud si chtějí Američané zajistit bezpečné a stabilní postavení ve světě, budou potřebovat Evropany na vyrovnání deficitu legitimity, který si sami zapříčinili. Podobně si však tváří v tvář možnosti rozkolu Západu uvědomí potřebnost transatlantické koalice také Evropané. K zažehnání pokušení vyjít z pohodlné severoatlantické kurately a postavit se bezpečnostně na vlastní nohy je přiměje především kalkulace materiálních nákladů takového kroku. K jejich uhrazení by bylo nutno změnit dosavadní rozpočtové priority a částečně demontovat štědré sociální státy evropských zemí - heroický úkol pro politickou třídu, která je každé čtyři roky závislá na podpoře svých sociálně rozmazlených voličů. Vedle materiálních nákladů by však vstup do obnovené bezpečnostní plnoletosti vyžadoval také radikální proměnu identity společností, které si poněkud alibisticky zvykly zaklínat se mírem a nechávat špinavou práci s bagdádskými či balkánskými řezníky na americkém Rambovi. Především německá společnost je díky historickému traumatu z minulého století natolik prorostlá tímto pacifismem, že si lze stěží představit, že by se stala součástí vojensky silné Evropy, připravené používat své zbraně při řešení regionálních krizí. Také riziko dlouhodobé institucionální války s Velkou Británií a dalšími proamerickými státy v rámci Evropské unie může vrátit protiamerické rebely do řady. Zvláště když zaregistrují smířlivé signály z opačné strany Atlantiku. * Lidové noviny, 05. 04. 2003, Pavel, Barša; Autor působí v Ústavu mezinárodních vztahů DALSI CLANKY O SITUACI V USA |
CERVENA KNIHOVNA |
SOCIOL. KNIHOVNA |
POLIT. KNIHOVNA 2 |
E-KNIHY |
MULTIKULTURALISMUS |
POLIT. KNIHOVNA |
gradapublishing.cz |
bibliografie HZPD |
EKONOMIE EKONOMICKÝ PORTÁL |
CLANKY ARCHIV CLANKU |
POLITICKÉ LINKY | HOME ZVON HNUTI ZVON |
ZAHADY rubrika zahad |