Lotfollah Nosreti
kapitola 4.
Domácí léčba




Velká chudoba íránského venkova a nesmírný nedostatek lékařů v době mého dětství způsobovaly, že venkovan, a často i obyvatel poměrně velkého města byli v nemoci odkázáni na pomoc svého nejbližšího okolí, příbuzných a známých, lidových léčitelů nebo také občas různých šarlatánů. Zdálo by se, že taková situace povede k rozkvětu lidového léčitelství a rozšíření znalostí přírodní medicíny a zdravé výživy mezi lidmi. Opak byl ovšem pravdou: Lidé ve své chudobě a nevzdělanosti nedokázali ocenit bohatství přírody a získat potřebné vědomosti.

Protože Írán se nachází na rozsáhlém a klimaticky velmi různorodém území, můžeme zde nalézt většinu léčivek a léčivých prostředků, které se nacházejí v Evropě a navíc mnoho prostředků zemí Východu. Je proto opravdu nevyčíslitelná škoda, že mezi lidmi nebylo rozšířeno více znalostí lidových léčitelů a dávných mágů a filozofů, kteří se zabývali zdravím nebo zdravou výživou. Mezi lidem bylo rozšířeno jen mlhavé povědomí o mazdaznanské výživě, tyto vědomosti se mísily s poznatky z praxe a uplatňovaly se především v podobě zásad, které potraviny lze mezi sebou při sestavování jídelníčku kombinovat. Potraviny se pomocně dělily na "teplé" a "studené" a kombinovat se neměly zejména extrémní potraviny mezi sebou (jogurt a rajče) nebo potraviny podobného složení (vejce a tvaroh, chléb a brambory). Také některým nemocem nebo nedostatku vitality se dávalo za přičinu pochybení v kombinaci jídel. Nemoci byly potom též charakteristiky "teplé" (např. některé zápaly) nebo "studené", podobně jako v čínské medicíně a filozofii "jin" a "jang". Při tak zjednodušeném modelu tak složité soustavy vztahů jakou představuje charakter stravy a její vliv na člověka nutně vždy dojdeme k bezpočtu rozporů. Používání podobných systémů v praxi se proto neobešlo bez soustavného porovnávání s jinými poznatky a zkušenostmi. A mnohá hodnocení v tomto systému mají možná svou platnost jen pro určité konkrétní podmínky, pro určitého strávníka.

Bylináři ovšem vědomosti měli. V osmnáctitisícovém Chorramabádu byla již dávno před mým narozením čtyři vyhlášená bylinářství, která byla - i podle dnešních měřítek - dobře zásobena a která patřila známým bylinářům, u nichž byly znalosti předávány v rodině z generace na generaci - Farzali, Eshag, Kusa - to byla jména známá i malým dětem. Tito bylináři uměli nejen namíchat, ale i předepsat vhodnou bylinnou směs nebo jiný prostředek. Kdybychom tyto směsi zkoumali blíže, asi bychom dospěli k mnoha shodám s dnešními poznatky a s čaji, které koupíme v dnešních lékárnách nebo u dnešních bylinářů.

Domácí léčení bylo ovšem směsí tradice, pověr a poznatků rozumu, citu a praxe:
- Při senné rýmě vdechoval nemocný nosem kouř ze špetky cukru nebo mouky pálené na rozehřáté plotně.
- Při angíně používal lidový léčitel zvláštní vydatnou masáž ušních lalůčků, při které se bosou nohou opíral o zátylek pacienta, ležícího na podlaze. Masáž byla zakončena velmi sugestivním škubnutím, které při troše představivosti mohlo symbolizovat "vytržení nemoci".
- V čajovně i na náměstí pod širým nebem jste si mohli koupit velmi kvalitní černý čaj ochucený skořicí, kardamomem, zázvorem a hřebíčkem, který se pil zejména při nachlazení, zimomřivosti, rýmě, ale pomáhal prý i při revmatu
- Proti horečce a na ochlazení a osvěžení se doporučovalo pít čaj z jablečných slupek.
- Na ochlazení v letních měsících se pilo kyselé mléko nebo řídký selský jogurt - osolený a ochucený mátou. Nápoj se mohl posypat jemně strouhanou okurkou a nazýval se dug.
- Při astmatu a dýchavičnosti se přikládaly baňky (většinou obyčejné skleněné pohárky) v nichž byl vytvořen podtlak spálením chomáčku vaty na vhodné podložce. Nejprve se baňky přikládaly zepředu - na hrudník, potom zezadu.
- Kdo se potloukl, byl i na 12 hodin zabalen do pomačkaného listí vlašského ořechu.
- Celková slabost a neduživost se někdy léčila zašitím pacienta do ještě teplé, čerstvě stažené ovčí kůže.
- Téměř u všech nemocí předepisovali ve vzácné shodě lékaři i léčitelé velmi oblíbený lék - sladké citrony - zvláštní odrůdu, která v Evropě není známa a která nechutná kysele, ale velmi sladce.
- Téměř za všelék byla v Íránu odjakživa považována čekanka. Byl z ní připravován všelék - zvláštní nealkoholický destilát - kasni arak. Bílé šťávě čekanky smísené s olejem byla přikládána
východními mágy odjakživa téměř zázračná moc. Čekanka takto použitá mohla dopomoci i ke kráse a životním úspěchům.
- Plody senny a ricinový olej byly používány proti zácpě. Podobně i sušené ovoce (fíky, švestky, meruňky, broskve a bílé moruše), nakrájené na kousky a namočené přes noc ve vodě. Ovoce se ráno po probuzení snědlo a voda vypila. Mám podezření, že tato vnitřní očista spojená s působením léčivých látek ovoce měla svůj podíl na dlouhověkosti a kondici mnohých Íránců, kteří sušeným ovocem zahajovali svůj každodenní jídelníček.
- Mandle se používaly naopak při průjmu.
- Koupel v ovesné slámě sloužila na posílení pro děti i dospělé. Ovesná sláma se také kouřila (ve vodní dýmce) a dýmem se nakuřovaly bolavé zuby.
- Urinoterapie je a vždy byla v Iránu stejně jako v Evropě známou metodou. Tak například na čerstvou ránu se pro její rychlé uzavření a zhojení musela co nejdříve aplikovat podle tradice moč. Běda však, jestliže byla moč infikovaná! Taková léčba mohla končit i smrtí.
- Při dušnosti nebo velké nespavosti bylo jednorázově a s velkou opatrností podáno lidovým léčitelem opium. (Asi velikosti poloviny zrnka čočky.)
- Brutnák se sušeným celým citronem (miniaturní odrůda citrónu s tenkou slupkou) se vařil 15 minut při nachlazení a pro čištění krve.
- Vynikající marmeláda z růžových okvětních plátků se doporučovala při problémech se zažíváním, zejména se žaludkem. Lékem však byla asi spíše pro svou vzácnost a pracnost výroby, než pro svůj účinek. Éterické oleje, kterým jsou dnes přikládány značné léčivé účinky, navíc při dlouhém varu musely nutně vyprchat.
- Med s propolisem se užíval ráno na lačno (v množství, které každému muselo znechutit myšlenku na případné opakování takové léčby) na posílení a trávicí problémy. Propolis se také používal pro mumifikaci zesnulých, jejichž rodiny na to měly.
- Česnek se - jak jinak - věšel do místnosti jako ochrana před zlými silami a snad i pro určitou desinfekci vzduchu.
- Listí eukalyptu se vařilo ve vodě pro ozdravění, osvěžení a desinfekci vzduchu v místnosti.
- Semtam někdo uměl pár chiropraktických chvatů a hmatů a tedy napravovat některé "vyskočené" ploténky a podobné vady.
- Fenikl používaný na žaludeční a zažívací potíže, při nadýmání a jiných těžkostech je v Íránu příslovečně vynikajícím lékem.
- Místnost nebo stavení, kde se nacházela rodička, se po stěně zevnitř obkroužily křídou nebo uhlíkem - aby budoucí matku neohrozila mýtická zlá baba Al. Snad to měla být pomůcka, která umožnila koncentrovat vědomí ostatních členů rodiny na duchovní pomoc rodičce a vytvořit pomyslný kruh zdraví kolem ní.
- S akupunkturou jsem se nesetkal, ale někteří mistři v tetování někdy vytetovali "léčebný" malý obrázek přímo na místo, pod kterým byla lokalizována bolest.
- Specialisty na pouštění žilou byli v Íránu odjakživa cikáni. K malým zářezům na šíji po stranách začátku krční páteře léčitel přiložil dutý roh, vysál z něj vzduch a špičku zalepil kouskem gumy. Když se z ranek nashormáždilo v rohu něco krve a tělesných tekutin, roh sám odpadl. Jindy nařezávali koutky úst, kde, jak se věřilo, se shromažďuje nejvíce "nečisté" krve.
- Proti kašli se vařila 30 minut kdoulová semena, která pustila hojnost slizu. Před odstavením se přidal yzop, květ brutnáku a květina zvaná persky parisiavaš (Siavašovo peří, lat. adianum). Houstnoucí tekutina se nechala 2 hodiny stát, přisladila se, 15 minut se ještě promíchávala, přecedila a uschovala v chladnu nebo sterilizovala v malých skleničkách. Děti (rády) užívaly 5 lžic po jídle.
- Lazebníci ovládali masáže a používali oleje z různých semen a oříšků, které přispívaly k relaxačnímu a léčivému efektu masáže.
- Na tržišti jste mohli koupit celé hromady jinak vzácného léčivého mumia.

V perském eposu Šachname je zaznamenána lovecká příhoda šáha Fariona, který vysoko v horách postřelil statného kozla. Zraněné zvíře dovedlo lovce do utajené jeskyně, kam chodila nemocná zvěř olizovat hořké výrony jakési černé smoly. Šáhovi alchymisté a felčaři zjistili, že tato látka má obdivuhodné účinky na rány, zlomeniny, žaludeční i bércové vředy, záněty a různé vnitřní nemoci. Jeskyně byla poté střežena lépe než harém. Zázračná hmota, v perštině a později i řečtině nazývaná mumio neboli látka chránící tělo, byla totiž jednou v roce sbírána, čištěna a odvážena do státní pokladnice, kde byla uložena vedle zlata, perel a drahokamů. O zvláštním vztahu řady národů střední a východní Asie k mumiu svědčí i jeho pojmenování, označující je jako slzy, pot, krev či mízu skal. Mumio se získává z těžce přístupných skalních štěrbin asijských velehor (zpravidla ve výškách od 2800 m výše), a to jako seskupení krápníčků, které se podobají slzám. Nejčastěji vyvěrá v jeskyních ze stropních prasklin. Přírodní zásoby mumia jsou malé, neboť tato látka vzniká asi 1000 let. "Příroda ukryla archar-taš uvnitř nadoblačných skal a vydává jej po kávových lžičkách." píše doktor Drozen.


VZPOMÍNKY NA ÍRÁN

UVOD

xxx

KRASOSMUTNENI

kapitola 1.

POZNAMENANI

kapitola 2.

LIDICKY

kapitola 3.

DOMACI LECBA

kapitola 4.

PERSKE LAZNE

kapitola 5.

NESTOVICE

kapitola 6.

BAREVNY SVATEK

kapitola 7.

NEKLIDNA DOBA

kapitola 8.

OTCOVI PRATELE

kapitola 9.

SKOLA

kapitola 10.

VZPOURA A TREST

kapitola 11.