Vanga, Živkov a meze tradiční demokracie Komentář Státy, které nemají ideu, zaniknou Vanga, Živkov a meze tradiční demokracie Komentář k "Vanze" a budování demokracie po roku 1989 Každému doporučuji dozvědět se něco o fenoménu Vanga, který ovlivnil životy tisíců prostých i vzdělaných lidí a zřejmě i dějiny některých národů. Na Slovensku vyšla kniha Krasimiry Stojanové "Vanga, slepá jasnovidka", v nakladatelstvích TG-systems a IKKE, v Bratislavě v roce 1990. Před silou jejích slov se skláněli nejmocnější a nejmoudřejší postavy její doby a sklánějí se dodnes. Kdo o ní něco ví, ten nebere její slova na lehkou váhu, a spravidla činí dobře. U Vangy se každý může poučit a načerpat poznatky, ať již pro blaho vlastní či veřejné. Škodaže mnohem více toho nebylo z jejích výkladů zapsáno a zaznamenáno. Vanga Bulharům, ale i nám Čechům bere hodně víry v samospasitelnost demokracie. Nečiní tak proto, že by snad byla vůči demokracii zaujata, ale na základě toho, že jsou jí vztahy skutečnosti bližší a zjevnější než nám. To, co je pro nás věcí víry nebo nejasného odhadu, je pro ni evidentní. Dnes, po dvanácti letech, již můžeme uznat, že měla v mnohém pravdu. Problémy v postkomunistických zemích jsou většinou velmi vážného charakteru a hrozí, že časem přerostou do nezvládnutelné krize.Češi sice (na rozdíl od Bulharů) zažili ve své minulosti demokracii, fungující průmysl a ekonomiku, co by jim teoreticky mělo pomoci budování úspěšné demokracie ulehčit, ale to je již dávno. Mají v sobě také velký potenciál znalostí a různých schopností, které jim mohou pomoci vybudovat fungující demokracii i ekonomiku. Na druhou stranu jsou však lhostejní ke svému osudu a trpí nedostatkem důvěry v sebe i jiné, syndromem "lokajsko-úřednické" mentality (M. Valach), který není možné překonat současně se změnou režimu, a který vybudování vyspělé demokracie "na počkání" vylučuje. Přitom etapa "reálného socialismu" a následujícího třetihorního kapitalismu ještě utvrdila mnohé v přesvědčení, že starat se jen o sebe a svou kapsu je to nejsprávnější řešení. "...představy o možnostech politiky se dostávají do střetu s novými procesy, jako je globalizace, nástup sítí, tzv.postmoderní mentalita, riziková společnost apod. Mnoho sociologů dnes hovoří o tom, že v důsledku toho všeho z politiky na úrovni státu dnes odchází moc. V 60. a 70. letech vládl optimismus ohledně možností občanů ovlivňovat politiku formou sociálních hnutí. Ta však prošla během 80.let vážnou krizí, kerá dosud přetrvává. Vzniká "nejistá společnost" a já se v knížce ( Politika s rucenim omezenym ) snažím naznačit, komu to vyhovuje a kdo na to doplácí. Je jasné, že přemíra jistot zavádí stagnací, příliš mnoho společnosti však společnost rozbíjí. V současné době je obtížné najít nějakého aktéra, který by byl schopen rozkladným tendencím čelit." (Jan Keller) Deficitu moci v nových i tradičních demokraciích si všimla řada sociologů a politologů. Tato impotence tvůrčího rozhodování v řízení státu vystupuje do popředí zvlášť zřetelně tváří v tvář globální ekologické krizi a krizím hospodářským, v nichž jsou důsledky této nemohoucnosti zřetelné a vyčíslitelné. Vzniká potřeba nové regulace, SIMULTANNI POLITIKY vedoucí k celosvětovému omezení globálních finančních trhů: "Globální finanční trhy vytvořily silné mechanismy na ovládání ekonomické, sociální a ekologické politiky prováděné kteroukoli zemí, čímž zajišťují, že je prováděna jen ta politika, která hoví zájmům trhu a korporací - bez ohledu na to, která politická strana je u moci. Výsledkem je vláda pseudo-demokracie, v níž - bez ohledu na to, kterou stranu zvolíme - zůstává politika v podstatě stejná. Jelikož více méně všechny národy jsou součástí více a více integrované globální ekonomie, podléhají všechny téže kontrole. ... Deregulací kapitálových trhů rozpoutaly národy sílu, kterou už nemohou unilaterálně kontrolovat - globální kolotoč, který se nyní točí tak rychle, že žádný národ nemůže seskočit (pokud není násilně vyhozen samotným trhem). Rostoucí podpora poskytovaná extrémně pravicovým stranám je spolehlivým příznakem neschopnosti řešit soudobou situaci, která může snadno vyústit v katastrofu." Současná situace se také díky různým lobby, mafiím a podvodníkům natolik zamotala, že efektivním řešením skutečně může být na určitou dobu diktatura, lépe řečeno více autoritativní a regulovaná forma demokracie, vláda elity intelektu a odbornosti (meritokracie); ale posílit stát mohou i různé formy opozičních či koaličních dohod nebo výrazné vítězství jedné strany, i když jsou tyto kroky či fáze vývoje značně nepopulární.Výrazným posílením pravomocí určitých činitelů státní správy, samosprávy a prezidenta, posílením uplatnění elit ve společnosti, aktivním vyhledáváním silných osobností, dobrých podnikatelů, vědců, menažerů atd. a jejich hodnotné formální zařazování do společenského systému, které má léčit nedostatky "přirozeného" výběru "samoregulujícího" svobodného "trhu práce a příležitostí" může vrátit tvář naší zemi a našemu lidu, i když demokratické svobody budou omezeny a jejich chápání relativizováno. U konkrétních národů v konkrétních okamžicích jejich vývoje demokracie prostě není schopna bez direktivních, protekcionistických, paternalistických, centralistických a dalších "diktátorských" poloh pomoci z morální a mocenské krize. Nakonec demokracie, kterou je třeba léčit "diktaturou" má již často tolik skrytých diktátorských vředů, že otevřená léčba může být výhodnější. Otevřená diktatura (resp autoritativnější forma demokracie) bývá většinou méně demoralizující než diktatura skrytá, silná diktatura může být i hospodářsky a morálně úspěšnější než diktatura slabá. (Nepřiznaná diktatura může být zpravidla jenom diktaturou slabou a ekonomicky neúspěšnou, vedoucí přes ekonomický fašizmus k fašizaci celé společnosti.) Otevřená diktatura může znamenat paradoxně mnohem menší nebezpečí fašizace společnosti než různé zmanipulované "demokratické" systémy. Češi jsou schizofrenicky rozpolcený národ žijící ve středu Evropy na hraně událostí, na průsečíku protikladných směrů a tendencí. Pokud zvolí diktaturu, budou litovat, a v některých odvětvích/oblastech společenského života si pohorší, pokud zvolí demokracii západního typu, budou v mnoha oblastech znovu poškozeni a zejména hospodářsky proti ekonomicky silnému Západu v nevýhodě. Vnitřní rozpornost a jednotu pojmů diktatura a demokracie tak (jako v mnoha jiných případech) zažíváme na své kůži silněji než jiní. Navíc demokracie zde bude vždy podkopávána byrokratismem, korupcí, lobby a mafiemi. Čechům by Vanga asi tak snadno poradit neuměla. Čechům zbývá genialita jako jediná cesta. Genialita s níž by dokázali překonat rozpornost pojmů v jejich vyšší syntéze. Ve vytvoření demokracie, která by dokázala nadiktovat, co je důležité jak pro holé přežití, tak pro rozvoj ekonomiky, vědy a kultury, až po naplnění demokratického rámce hodnotným duchovním a kulturním obsahem. Jak realizovat demokratickou diktaturu, která by nezapomněla na prvky samosprávnosti, ani na elitu intelektuální, je těžký úkol, jehož řešení může posloužit více národům. Zatím se musíme řešení přibližovat léčbou následků – kompenzovat nectnosti daného režimu a externality zvolené ekonomické strategie: Máme demokracii? Budiž, ale musíme se za každou cenu snažit tvrdě, až diktátorsky zatočit s hospodářskou kriminalitou, korupcí a mafiemi, uplatnit "diktátorská" ekologická opatření/parametry schopné zabezpečit alespoň trvale udržitelný život. Budeme mít nyní "dikaturu" levice? Budiž, ale ať se již ta naše levice zbaví bolševických manýrů, přestane být benevolentní ke skrytým mocenským sítím a zatočí se zlovolnou hospodářskou kriminalitou. Mějme si třeba novou totalitu, ale dejme demokraticky na národ, jemuž intuice napovídá, že v blížícím se období nebude snadné se s dluhy vyrovnat a uchovejme výchovu k demokracii a demokratické rozhodovací nástroje, i když jejich funčnost bude nyní jen částečná, formální. Nevezměme národu a vědcům možnosti se demokraticky vyjadřovat, abychom se nepřipravili o informace a tvůrčí myšlenky jako zdroj pokroku. Přijde v Rusku skutečná diktatura? Dobrá, ale ať se elita moci neodvrátí od elity vědy a intelektu. Rusové ať nepřipustí znovuobnovení diktátorskými režimy tak oblíbeného trestu smrti, neboť hlubinné zdroje poznání (akceptované elitou intelektu) svědčí proti tomu. Rusové ať odvrátí své zájmy od těch svých národů, které jasně zatouží po samostatnosti a kterým intelektuální ruská elita přizná morální nárok na takovou samostatnost (jak tomu je např. v případě Čečenska). Jednostranné prosazování prvků demokratické participace (vůči prvkům "diktatury") je stejně škodlivé jako např. jednostranné prosazování principu zástupnosti (vůči prvkům přímé demokracie). Diktatura není hezké slovo, ale nemusíme si pod tím termínem představovat hned hospodského nácka Hitlera. Mnoho tisíc let žily národy světa v různých formách diktatury, a myslet si, že to bylo jen k jejich škodě, je nejen nevědecké a nehistorické, ale je to i projevem neúcty k lidstvu a k intelektuálnímu, duševnímu a duchovnímu základu člověka. Ne, vývoj není jen darvinistické směřování k vyšším stupňům, ale představuje i smyslnou existenci samého sebe v sobě. Ne, ty miliony generací před námi nežily jen kvůli nám a naší salátové demokracii. Vždyť také mnoho nechybělo a i ta mnohem vyspělejší západní demokracie už tolikrát mohla být smetena z povrchu Země, mj. i díky vlastní nedokonalosti. Musíme také vědět, že Darvinismus v biologii je držen mnohem silnějšími zákony, než vývoj v záležitostech společenských, sociálních, i když obecná struktura těchto zákonitostí je stejná. U druhu je mnohem těsnější závislost mezi adaptací a přežitím, než u society. Musíme si také uvědomit, že diktatura má mnoho forem, a že zejména v malých societách je vnímána jako zcela přirozený jev. Náčelník nebo šaman malého kmene vůbec nemusejí svou moc získat na základě nějaké moci, která by převyšovala jejich neformální autoritu nebo kulturní zvyklosti. A vůbec není psáno, že by nemuseli mít smysl pro demokracii. V malé komunitě je ovšem možno mnohem snáze vyhodnotit, jaký poměr diktatury a participace je v daném okamžiku optimální, a tato rozhodnutí jsou také mnohem bližší přirozené strategii přežití živočišnému druhu, resp. dané komunity. Ani perský šach si nevybíral své vezíry jen jako nástroje moci, ale jako (doslovném překladu) rádce. Ještě dnes se perská ministerstva nazývají VEZÁRATE. I když šáhové nebyli žádnými demokraty, nezapomínali alespoň na význam intelektuální elity. Jaká strategie je správná u dnešní společnosti je velmi obtížné určit, nejen pro velikost dnešních států a složitost vnitřních a vnějších politických vazeb dnes globálních), ale například i proto, že státy do značné míry vymykají (abstrahují) svou existenci (a své plány) od sepětí s přírodou, bez níž ovšem je jakékoliv plánování cestou do záhuby hospodářské a později absolutní. Musíme přehodnotit svůj pohled na Putina. Musí být v některých záležitostech ještě silnějším diktátorem, a ne slabším. Musí dát mnohem jasněji mocenským klanům najevo, že vládne stát, a že musí dodržovat zákony a odvádět daně. Naopak k neruským národům žádajícím svobodu by měl být shovívavější, a to pro věcnou správnost takového přístupu. Měl by také učinit velmi zásadní kroky k jadernému odzbrojení světa a k drastickému snížení celosvětových výdajů na zbrojení. Západ v tomto ohledu zcela zklamal. Činy, to je to, co svět od Putina žádá a čím může získat on i jeho Rusko novou důvěru. O co větší nedůvěru má svět v ruskou demokracii, o to větší má budoucí ruský diktátor prostor pro činy, kterými nás přesvědčí. Rusko dnes potřebuje diktátora, ale diktátora osvíceného, který dokáže prosadit svobodný tisk a zejména uplatnění intelektuální elity vedle elity mocenské a finanční. Jsem si jist, že Rusku mohou diktátoři pomoci, ale měli by dát nejprve svobodu národům, které jsou drženy násilím (Čečensko). Novodobým Hitlerem nebude silný Putin, ale Putin slabý, ať již díky případné slabosti vlastní či díky slabosti své funkce. Putin má šanci se stát diktátorem, jakého by Rusko potřebovalo, musí ale zemi mocensky a hospodářsky konzolidovat a přestat dělat ústupky klanům. Tak velká země v tak velkých problémech se bez posílení "diktátorských prvků" neobejde. Silná, otevřená diktatura má výhodu, že v otázkách, při kterých je demokratické dohadování se a byrokratické mnohostupňové přežvýkávání každého záměru na škodu, může dobré věci prosadit mnohem snáze. Může trpět deficitem rozumu, ne však deficitem moci, který v posledních letech stále častěji pozorujeme u tradičních demokracií, bez ohledu na to, zda jde o demokracie zdravé nebo tak slabé, jaké jsou ty naše, postkomunistické. Nezapomeňme, že slábá diktatura (to je totéž co zmanipulovaná demokracie), může vést jen a jen k diktatuře silné a otevřené. Povede ovšem přes nesmírné útrapy a chaos, díky kterému může moc uchváti diktátor, který k tomu nemá morální oprávnění v podobě charakteru, znalostí, zkušeností, schopností, přístupu ke zdrojům moci apod. Jak však dosáhnout, aby se stal "panovníkem" člověk osvícený a ne ignorant, a jak zajistit, aby byl diktátorem nezávislým, a ne něčí loutkou ? Osoba diktátora je ovšem nejtransparentnějším prvkem diktatury. Desítky "neparticipativních: prvků je možné pro každou zemi a její lid velmi výhodně uplatňovat v různých záležitostech i v rámci různých hierarchií řízení, aniž by muselo jít o vyloženou diktaturu. Pomocí těchto prvků je možné dokonce upevňovat a ozdravovat demokracii, a to i bez jejího přerušení ve prospěch nějaké "zimní" diktatury. To nejhorší z diktatury udělala neznalost, špatné společenské poměry, manipulace různých klik diktaturu podrývajících a lidé se svými slabostmi. Diktatura sama o sobě je stejně dobrá/špatná jako demokracie (participace). Jsou to nepopsané listy, prázdné formy, které bez konkrétního obsahu nic nedeterminují. Navíc, jak jsem již napsal, existuje bezpočet vzájemných kombinací participativnich a "neparticipativních" prvků, některé z nich jsou navíc obojetné a zařazují se podle kontextu svého použití a situace. Demokracie a její efektivita v Česku a na Slovensku ovšem může být částečně závislá i na tom, zda v Rusku bude spíše demokracie nebo spíše diktatura a zda Západ nás bude spíše podporovat nebo spíše zneužívat. Důležitá je i schopnost Západu dát demokracii nový obsah a vybřednout z morální a hospodářské krize, která zřejmě s nedostatky tradiční demokracie souvisí. Jinými slovy, nic není možné říci zcela jistě a všechno se vším souvisí. Je třeba se dívat nezaujatě na otázky spojené s antagonismem demokracie a diktatury a chápat věci v souvislostech, ne vydávat apriorní soudy a předsudky. Západní demokracie musí být obohacena o prvky posilující růst osobnosti a její uplatnění ve společnosti nejen skrze svobodný trh. Lidské duše nejsou totiž ideálním zbožím a trochu "diktátorské" ochrany si zaslouží, podobně jako lidský talent, cit a rozum. Zejména v současném stavu krize mohou být v zemích západní demokracie posíleny pravomoci nejvyšších představitelů, příp. rozhodujících řídících tvůrčích kolektivů, aby mohly dát své epoše konkrétní tvář, aby byly zodpovědnými garanty společenského vývoje, zákonnosti a morálky, integrujícími ve svých rukách z demokratické vůle reálnou moc v potřebné síle. Je třeba posílit prezidentské pravomoci, pravomoci předsedy vlády, ministrů i zástupců a pověřenců parlamentu. Vidíme, že i Bush by nyní v boji s tunelářskými metodami velkých společností potřeboval mít volnější ruce, a že systém kolektivní demokratické nezodpovědnosti je pro některé oblasti společnosti stejně škodlivý jako kolektivní nezodpovědné vlastnictví za socialismu. I stát by měl mít svou tvář a svého "vlastníka", který za něj bude PLNĚ zodpovědný, byť jen do dalších voleb nebo do nástupu dalšího "diktátora". Ideální diktatura i ideální demokracie prostě musí být zbaveny svých krajních projevů a neefektivních či škodlivých aspektů v nejvyšší možné míře. Zároveň je třeba pouvažovat o Vanžiných slovech, zda rozdělení světa na systémově protikladné tábory nemůže být pro vývoj a stabilitu skutečně potřebné, zvláště pokud tyto protikladné systémy budou mít společné systémové rozhraní, budou spolu komunikovat a své vzájemné vztahy budou z principu (ukotveném ve své podstatě) řešit jen diplomaticky, a ne násilně. Dobrodiní, které přinesla demokracie např. lidu USA je nesmírné, zdá se však, že v budoucnosti má šanci již jen demokracie s prvky regulace a s prvky meritokracie (vláda odbornosti), osobnostního protekcionismu, jakási regulovaná demokracie s vlastní tváří. Nestačí tedy posilovat prvky občanské společnosti, přímé demokracie, decentralizace a účasti občanů na řízení - musí tu být i prvky centralisticky integrující, a ve prospěch tvůrčí osobnostní vize demokratický princip vlastně v jeho bezbřehosti omezující a demokracii ve jménu konkrétnosti a autentičnosti formující.. Už vůbec nemůžeme pochybovat o tom, že potřebujeme Rusko silné, prosperující a zdravé. Pro to dělá Západ minimum. Naopak Východ ztratil sebejistotu, s jakou se snažil dávat v minulosti Západu mravní lekce. Byl v tom, samozřejmě, často vedle, a často to nebylo přijatelné i z toho titulu, že na Východě mnohá desetiletí zejména v politice morálka silně upadla a odlišný systém neměl ani dostatečné hospodářské výsledky, Západ však tyto impulzy zřejmě rovněž ke svému přežití a rozvoji potřebuje Veřím na základě Vanžiných slov v očistnou sílu diktatury a v její opodstatněnost pro určité historické okamžiky národů.. Nejde však jen o víru, jde o něco, co odpovídá dialektickému pohledu na dějiny, takže mám spíše pocit, že Vanga vyslovila něco, co již bylo na spadnutí, co jsme měli na jazyku, ale diky své omezenosti jsme se nedokázali vymáčknoutV základě však úvahy o diktatuře nelikvidují ideu demokracie, jen jí dávají pevnější rámec. Podobně jako relativistická fyzika neznamenala konec fyziky Newtonowské, ale vymezila přesněji pole její platnosti. O diktatuře lze přemýšlet s láskou k demokracii i s láskou k člověku. Od časů Vangy to není protimluv. Do doby, než jsem si přečetl Vanžin článek bych se asi hodně divil, kdyby mi někdo naznačoval, že pojem diktatura lze relativizovat a klast do nedilneho dialektického vztahu s demokracií (participací). Ale nakonec něco podobného již udělala dialektika s mnoha jinými pojmy a dělá to s nimi stále, stále na vyšší a vyšší úrovni. Takže vlastně k divení jsou spíše v tomto podivuhodném světě ti, kteří se ještě něčemu diví. Zajímavé je, že se dnes nejvíce díví právě ti, keří by v podobných skocích nazývaných odborně negací negace, měli mít dobrou průpravu, totož páni vědci. Vše je v neustálém vývoji, svět i pojmy, i pojmy chápání těchto pojmů, i pojmy o vazbě mezi námi a pojmy a chápáním těchto pojmů, atd. Něco si však z těch poděšených výkřiků přeci jen beru. Narušovat zákony tradiční demokracie může jen někdo, kdo ji dobře zná. Je to jako v hudbě či poetice. Kdo pochopí určitou estetickou zákonitost, může ji pro estetické ozvláštnění porušit. Kdo zákonitosti nezná nebo necítí, ten se může jen divit, anebo vyrábět kopance. Jeden můj bulharský přítel, se kterým jsem Vanžin článek konzultoval, mi připomněl ještě jedno nebezpečí. Vedle lidí nevzdělaných, kteří nemusí obsah pojmu diktatura pochopit, jsou tu ještě lidé čekající na přiležitost, aby změnu režimu mohli využít pro osobní kariéru nebo na vyřízení si účtů se svými protivníky. Takoví lidé v předstírané snaze plnit rozkazy mohou konat zlé věci a nový režim pohřbít, ať se jedná o demokracii či diktaturu. Diktatura ovšem může dát těmto osobám křídla. Diktatura bez účinné kontroly (třeba i veřejné, pokud je "diktátor" osvícený) a diktatura s mnoha stupni řízení díky proti podobným "aktivistům" nemá mnoho šancí. Vanga také Rusy i nás, Čechy a Slováky vede k přijetí svých asijských kořenů. Je jí jasné, že tak budeme moci snáze lépe čerpat nejen ze svých kulturních, psychologických a typologických danosti, ale i z velkého duchovního bohatství těchto indoevropských dávných kultur, k teré dnes vnímáme jako cizí, exotické. Minimálně budeme vědět, že čecháčkovství či ruské intrikánství má své kořeny v asijské prohnanosti a budeme se mít před těmito svými vlastnostmi více na pozoru. Kdo se podíva na mapu, uvidí, že odjinud než po březích Kaspického moře, z indoíránské oblasti, nemohli povolžští praslované, kteří jsou pro většinu z nás Čechů dominantními předky, do svého životního prostoru přijít nemohli. Tato migrace z indoíránské oblasti na tradiční slovanská území zřejmě probíhala kontinuálně v průběhu dlouhých historických období až do časů Velkomoravské říše a v období nové migrace od poloviny 20. století probíhá znovu. Kdo začne porovnávat např. perštinu a češtinu, může si tyto kořeny ověřit i v oblasti jazyka. Nedávno mi připomněl jeden politik, že dvě z knížat rodu Mojmírovců, která se usídlila na území Velkomoravské říše i se svými družinami, byla byla perskými princi (Mojmírovci, zakladatelé dynastie, která vládla Velkomoravské říši; ta existovala v letech 822-cca 900 a byla rozbita Maďary; pozn. P. Holba). Asi na tom všem něco bude Darius Nosreti LN 16.07.2002 - KAREL HVÍŽĎALA - str. 08 Státy, které nemají ideu, zaniknou Sociolog Martin Potůček hledá místo a budoucnost České republiky uprostřed neklidné Evropy Koncem 19. století jsme se stali normálním národem a koncem 20. století jsme položili základy normální demokracie. Začátkem 21. století se pokoušíme kultivovat institucionální rámec, abychom se mohli připojit ke standardním evropským zemím. Hledat priority pro malou zemi uprostřed neklidné Evropy a světa je podle Potůčka stále nesnadnější - ale zároveň stále nezbytnější. "Nikdo dnes nedokáže odhadnout, zda rizika nepřeváží nad novými příležitostmi." Ač je tato vaše formulace opatrná, ve svých empiricky podložených vývodech jste většinou optimista. Podívám-li se ovšem kolem sebe, mám opačnou zkušenost: k volbám nepřišlo 41 procent lidí, smlouvy u nás neplatí, podpora snahy připojit se k EU je ze všech kandidátských zemí nejnižší a rubrika "ze zahraničí" se u nás jmenuje "ze světa", aby se zdůraznilo, že my se ke světu nepočítáme, že svět je něco, co začíná až za našimi humny. Čím je dán tento rozpor mezi výsledky vašich výzkumů a námi žitou zkušeností? Sociální vědci se snaží analyzovat problémy ve společnosti souhrnně a docházejí k závěru, že ve společnosti zrají určité tendence, ale není jim vždy jasné, jakým směrem se budou vyvíjet. Vždy tedy najdete dost dobrých důvodů pro to být optimistou i pesimistou, tedy zjistit, kde jsou potence dobrého, a kde naopak jsou ohrožení, která na nás číhají. Mohu to ukázat na příkladu voleb. To, že nešlo 41 procent lidí k urnám, lze interpretovat jako výraz znechucení z politiky, ale podíváte-li se na stejný jev z kladného zorného úhlu, tak to můžete interpretovat tak, že 41 procent občanů je se svým životem spokojeno natolik, že nemá důvod chodit k volbám. Sebemrskačství a nízká schopnost sebereflexe To jsou známé "pluspohledy" a "minuspohledy", pro nás je ovšem důležitý "zeropohled", tedy pohled z bodu nula... Jistě, to je úkol tohoto pracoviště: zkoumat terén, který se skládá z šancí i z ohrožení. Bavíme se o české společnosti a každý národ má jisté setrvalejší charakteristiky. Jednou z takových našich vlastností je extrémní kriticismus, někdy až úplné sebemrskačství. To nám sice umožňuje rychle vystihnout slabiny, ale na druhé straně to vede ke skeptičtějšímu náhledu, než odpovídá pozici země či národa, což je vidět třeba na našem vztahu k připojení k Evropské unii. Já si však myslím, že naše země má skutečně velké šance a příležitosti, že zraje a má předpoklady, aby je využila. Můj optimismus vyplývá ze srovnání naší situace se situacemi mnoha dalších zemí. Studie ukazují zřetelně, že jsme na tom velmi dobře ve srovnání s většinou zemí světa. My se však chceme srovnávat s těmi nejvyspělejšími zeměmi, protože jsou nám i geograficky blízké. Vraťme se proto k vašemu termínu setrvalé charakteristiky... Je to i velmi nízká schopnost sebereflexe, zvláště při pohledu na vlastní minulost. Ale tento národ zažil tolik ran a tolik zklamání, která měla zdroje mimo jeho vůli, že pěstovat náročný pohled na minulost bylo obtížnější než v zemích, které, historicky vzato, na tom byly lépe než my. Viz třeba Rakousko, kde veřejná diskuse o fašistické minulosti byla započata teprve kolem roku 1998, tedy více než po padesáti letech. Rakousko si totiž po válce vynutilo na vítězných mocnostech statut země, která byla okupována nacistickým Německem. Když rakouská armáda byla pohlcena wehrmachtem, jen asi 350 rakouských vojáků odmítlo sloužit Němcům. Tedy česká společnost v letech 1948 až 1989 byla zakonzervovaná a neměla přirozené prostředí pro rozvoj úvah a dialogů. Pravděpodobně to chce více času. Ještě jednou bych se vrátil zpět: které další naše setrvalé charakteristiky bychom si měli uvědomit, abychom se jich mohli postupně zbavovat? Co nám dál určitě chybí, je tah na branku. Jsme schopni se vzepnout k velkému činu, ale bohužel energie z nás velmi rychle vyprchá a pak se snadno dostaneme do útlumové fáze. Dál je pro nás typická vnitřní nejednotnost. Českému národu se nedaří sledovat základ společného blaha. Vidíte to zřetelněji na malých komunitách, jako jsou emigrace. Srovnáte-li maďarskou, polskou a českou, hned to je jasnější. Maďaři a Poláci, ač politicky měli různé barvy, drželi pohromadě. Čechům se to nikdy nedařilo. A další náš velký nedostatek je v neumění komunikovat. A není to jen věc motivace, je to otázka neznalosti. Komunikovat v demokratické společnosti není snadné: vyžaduje to dovednost, čas, vůli a někdy i sebezapření. Vymezujeme se vůči něčemu, co je letícím terčem A lze vůbec sledovat nějaké společné blaho, když neproběhla veřejná diskuse o naší identitě? Jistě je to těžké, pokud náš stát je nechtěné dítě, zbytkový útvar poté, co Československo, které mělo svou identitu i legitimitu, zaniklo. Proto také v našich pracích klademe velký důraz na to, co to je národní identita a co to je národní zájem. Ne ve smyslu etnickém, ale vztažený k novému státu. Co je podle vás národní identita? Za prvé národní identita není jediná a výlučná. Identit máme řadu. A jako jednotlivci se ani nemusíme vztahovat k národu nebo ke státu, můžeme se vztahovat třeba jenom ke své rodině. Za druhé jsme se už dotkli toho, že stát vznikl skoro nedopatřením, a tudíž on sám se hledá postupně v akci. Vidíme to i na formování ústavních institucí. Třeba na tom, jak dlouho trvalo, než jsme ustavili institut ombudsmana, Senát, správní soudnictví atd. Proč podle vás potřebujeme definici národní identity? Václav Klaus se přece domníval, že takováto diskuse je zbytečná... Kdybychom se na stát dívali čistě liberálně, tak žádnou identitu nepotřebuje. Stačí právní rámec a instituty, které jsou pro chod země nezbytné. Ale to nedostačuje. Historická zkušenost ukazuje, že státy, které nemají ideu, jež propojuje obyvatelstvo, zanikají. Mně je nejbližší Masarykův přístup, že člověk je především světoobčanem, a teprve pak příslušníkem nějakého národa, nicméně své světoobčanství může účinně realizovat jen občanským životem v nějaké národní komunitě. Teď se nejspíš nacházíme na počátku dialogu o naší identitě a doufejme, že se z těch neurčitých a pokleslých slovních výronů postupně vymaníme. Bohužel největší překážkou v otevřené diskusi je i skutečnost, že rozhodující složku naší společnosti tvoří generace, jejíž hodnotová stupnice byla vytvořena minulým režimem v období tvrdé normalizace, která lidi zdeformovala. A takto pokřivení lidé pak přijali - opět deformovanou - novou liberální ideologii. Jak byste definoval národní zájem? Národní zájem je podobně zapeklitý pojem jako veřejný zájem. V tak složitě strukturované společnosti, jako je naše, se velmi obtížně hledají společní jmenovatelé. Ale existuje přece definice veřejného zájmu jako výslednice střetu všech občanských uskupení včetně politických stran, náboženských komunit, univerzitních center, ekologických a občanských hnutí atd. To je politologická definice. Ale my se jako prognostikové snažíme zapracovat do naší definice i nepředvídatelné faktory, tedy to, co se teprve může přihodit. Kromě toho, o co se přetahujeme, musíme vzít v úvahu i důsledky dnešních našich činů. Pokud existuje jeden národní zájem, pak je to asi zájem o přežití toho kterého společenství. Zájem uchovat bezpečnost a podmínky pro další rozvoj. Přitom je třeba dobře vědět, že zájem malého podnikatele a velkého podnikatele bude jiný atd., atd. A navíc, a to je podstatné, vy ani nevíte, jaká rozhodnutí, která v národním zájmu chcete učinit, máte ve své moci, a jaká ne. Dříve se dal národní zájem vztáhnout docela dobře ke státnímu útvaru. To již neplatí. To jste kdysi napsal velice přesně: Naše země získala více prostoru pro rozhodování o vlastním osudu, než jaký měla k dispozici kdykoli v moderní historii. Zároveň se však stává stále závislejší na procesech, na něž nemá žádný vliv. A je-li tomu tak, je otázka, jestli definovat nějaký národní zájem má vůbec smysl. Jestli by se každá komunita neměla vztahovat k něčemu úplně jinému. K čemu? A to je právě to. K lidstvu, které zatím neumí řídit samo sebe. My se potřebujeme vymezit, ale zároveň se vymezujeme vůči něčemu, co je letící terč. To je to, co říká izraelský teoretik veřejné politiky Yehezkel Dror, který mluví o nedostatečné kapacitě vládnutí nejen na národních úrovních, ale zejména na planetární úrovni... To je naprosto přesné. Na čem se velmoci byly schopny před deseti lety shodnout v Riu, už se dnes - zdá se - shodnout neumějí. Bohužel. A to představuje spolu se stále se otevírajícími nůžkami mezi chudými a bohatými uvnitř států i mezi státy velkou sociální i politickou hrozbu. Funkční alternativa připojení k Evropské unii neexistuje Vy se svým týmem hledáte priority rozvoje České republiky pro začlenění do evropské civilizace a došel jste k pěti položkám. K péči o novou generaci, k penzijní reformě, k podpoře vzdělání, k posilování sociální soudržnosti v kontextu formování národní identity a k modernizaci systému politiky a správy. Proč právě k těmto pěti? To, co děláme, považujeme jen za kvalifikovaný podnět do diskuse. Mohlo by jich být i více. Náš tým se shodl, že toto by mohly být rozhodující inovační linie. Každá společnost má omezené zdroje a jisté předpoklady, proto se priority musí redukovat. Před pár dny jsem se vrátil z konference v Soulu a je jasné, že rozvinuté země vidí jako hlavní prioritu investice do vzdělání. To se zdá jasné a logické... Ale pozor, ono to má i druhou stránku mince. Na jedné straně se tvoří dobře placená a vysoce kvalifikovaná vrstva lidí a na druhé straně vrstva špatně placených zaměstnanců ve službách, která nemá šanci být na dosah té vzdělanější vrstvě populace. Asi to jinak nejde, ale zároveň si položme otázku, co musíme udělat pro to, aby mezi těmito skupinami nevznikl velký předěl s nepřekonatelným sociálním pnutím. Tady číhá jedno vážné nebezpečí i na nás: pokud neinvestujeme dostatečně do vzdělání, staneme se dodavateli méně kvalifikovaných sil do více vyvinutých zemí. Připojením k Evropské unii by se toto naše nebezpečí mělo výrazně snížit... Tato země je skutečně na jakémsi předělu. V teorii se tomu říká semiperiferie, tedy poloperiferie. Teď se vlastně o nás rozhoduje. Tady bych to viděl velmi ostře. Pokud vstoupíme do unie, máme velkou šanci dostat se blíže k centru. Pokud v referendu řekneme ne, jsme předurčeni k tomu, abychom nezadržitelně klesali. Funkční alternativa připojení k EU neexistuje. Ještě bych se vrátil k prioritám. Co mě zaráží, je, že vše, co jste vymezili, je vztaženo dovnitř a nic nás nespojuje se světem. Chybí mi třeba obranná politika jako součást evropské politiky, spoluodpovědnost malé země za stav světa a podobné úvahy... My jsme tyto úvahy nevyloučili, vedeme je v patrnosti a na ustavení komplexního systému bezpečnosti a obrany právě pracujeme. Hlavní myšlenkou je, že bezpečnostní rizika jsou dnes výrazně jiná, než byla, takže i tradiční armáda už není příliš použitelná. A naopak jsou rizika, na která nemáme adekvátní odpověď. Na tom intenzivně pracujeme a návrh by měl být hotov koncem roku. Na závěr bych si dovolil osobní otázku: V Centru pro sociální a ekonomické strategie se zabýváte něčím podobným jako kdysi Prognostický ústav, ze kterého vyšli dva premiéři a několik ministrů. Kdybyste dostal nabídku, vstoupil byste i vy do praktické politiky? Skutečnost, že jsem spolu s kolegy založil obor veřejná politika, jistě vypovídá o mém zájmu o politiku, ale můj zájem byl vždy motivován vědomím její nedostatečnosti. Chtěl jsem naši politiku opřít o hlubší poznání či, chcete-li, o vědu. Nevylučuji, že bych někdy v budoucnosti do politiky mohl vstoupit, ale pravděpodobně bych si ve čtyřiapadesáti rozmýšlel, jestli vstoupit do funkce v exekutivě, kde bych byl příliš zatažen do každodenního konání a ztratil odstup, který ke své práci potřebuji. A obracejí se na vás politici o radu? Mají zájem o vaše výsledky? Nabízíme je všem parlamentním stranám. Některé o ně mají velký zájem, jiné alespoň zdvořile poděkují. Jedna se neozvala vůbec. *** Martin Potůček * narodil se 2. září 1948 v Praze * zabývá se procesy formování a realizace veřejné politiky se zaměřením na analýzu regulačních funkcí trhu, státu a neziskového sektoru * je ředitelem Institutu sociologických studií na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a vedoucím Centra pro sociální a ekonomické strategie tamtéž http://vize-cr.fsv.cuni.cz * studoval v zahraničí na London School of Economics and Political Science * mezi jeho hlavní práce patří: Sociální politika (1995), Nejen trh (1997, anglicky 1999), Křižovatky české sociální reformy (1999); vedl autorské týmy publikací Vize rozvoje ČR do roku 2015 (2001), Průvodce krajinou priorit pro ČR (2002), Sociální doktrína ČR (2002). NEWTON Information Technology, s. r. o., Copyright (c) 2001 Zdrojem zpráv je MFDNES, MAFRA, a.s. Copyright (c) 2001 ------------------------------------------------------------------------
xxx xxx xxx xxx xxx DARIUS.CZ ARCHIV CLANKU HNUTI ZVON zpět |