41 článek, 41 linka
Jste za svobodu a kapitalismus? Zrušte MMF! Globální soud nad každým z nás Za několik měsíců stanou první obvinění před Mezinárodním trestním soudem (MTS). Nejrůznější bojovníci za lidská práva jásají nad tím, jak se svět zbaví svých diktátorů a jak se ohleduplnější zacházení s člověkem stane univerzální realitou. Kritikové MTS jsou obviňováni z cynismu a přehlížení lidských tragédií, způsobených válkami a zločiny proti lidskosti. Ještě dříve, než je případně odmítneme, zabývejme se jejich námitkami s věcností a chladnou hlavou. Tímto způsobem postupoval také poslanec Marek Benda (ODS), kterému se podařilo přesvědčit svou stranu a později i většinu poslanců, že ratifikace Římských statut Mezinárodního trestního soudu není v zájmu České republiky. Předně je třeba připomenout Bendova slova z parlamentní rozpravy, že na dané téma, spojené s bezprecedentním omezením státní suverenity v otázkách spravedlnosti a práva, neproběhla odpovídající veřejná diskuse. Lze se oprávněně domnívat, že veřejná diskuse neproběhla ani v jiných signatářských státech, jako je tomu v případě nedávno ratifikujících Kambodže, Jordánska a Demokratické republiky Kongo. Již souhlas těchto „rájů lidských práv" by v nás měl vzbudit podezření o apolitičnosti globální soudní instituce. Zamysleme se teď nad tím, co čeká občany České republiky od příštího roku, kdy bude činnost MTS oficiálně zahájena a to i přesto, že jsme jeho statuta neratifikovali. Jurisdikce MTS je v přímém rozporu s dosavadní tradicí mezinárodního práva. Stále ještě platí vídeňská Konvence o mezinárodních smlouvách z roku 1969, ve které se praví, že „stát, který není signatářem smlouvy, není touto smlouvou vázán". Statuta MTS však nárokují univerzální jurisdikci, které podléhají občané států, jež mezi signatáře smlouvy nepatří! Předmětem trestního stíhání mají být „zločiny proti lidskosti". Jak ale zajistit, že mezi členy tribunálu bude existovat shoda v názoru, co zločinem proti lidskosti je a co není. Podle původních představ by rozhodování MTS mělo odrážet existující pluralitu právních tradic. Když je však více než pravděpodobné, že se členové tribunálu nebudou shodovat v základních představách o spravedlnosti, nemůžeme od něj spravedlivá rozhodnutí ani očekávat. Takový soud bude snadno manipulovatelný politickými zájmy a agendou, která bude v orgánech OSN prosazena do dokumentů o lidských (dětských, ženských) právech. Pokud se v dokumentech OSN etablují tzv. reprodukční práva, bude možné trestně stíhat ty osoby, které se angažují ve prospěch omezení přístupu k potratům. Podobné je to v případě tzv. zločinů z nenávisti (hate crime), chránící skupiny obyvatel před diskriminací. Pokud se v dokumentech OSN prosadí idea „registrovaného partnerství", bude možné případné kritiky expanze „gay" ideologie pohnat před MTS bez ohledu na to, jak tuto otázku upravují zákony státu, jehož je obviněný občanem. Obhájci MTS se odvolávají na údajnou návaznost na Norimberský soud. Takové tvrzení je holým nesmyslem. Tehdejším vykonavatelem práva nebylo „mezinárodní společenství", ale vítězné státy Druhé světové války. Daleko pravdivější je tvrzení, že MTS má svůj předobraz v dnes existujícím tribunálu pro zločiny v bývalé Jugoslávii. Kdybych byl obhájcem MTS, raději bych o této podobnosti pomlčel. Dosavadní činnost ICTY a zvláště pak stíhání Miloševiče názorně ukazuje rizika, která jsou spojena s budoucí činností MTS. O Miloševičovi a jeho zločinném režimu si není třeba dělat žádné iluze. Pokud však existovala vůle Koštunicova režimu soudit Miloševiče v domácím prostředí, pod přímým dohledem místních obyvatel, byla jeho extradice zásadní politickou chybou (navíc v rozporu s jugoslávskou ústavou), které se „mezinárodní společenství" dopustilo. Do Haagu byl předveden na základě údajné genocidy v Kosovu. Poté, co i sama Carla del Ponte přiznává, že není možné Miloševiče za tento čin odsoudit, neboť k němu nedošlo, přistoupilo se ke změně obžaloby a namísto Kosova byly dosazeny Chorvatsko a Bosna a Hercegovina. Také dosavadní průběh procesu vypovídá o politické objednávce více než o příkladné starosti „mezinárodního společenství" (co to vlastně je?) o spravedlnost. Předpokládá se, že MTS bude rovněž sídlit v Haagu. Haag je městem státu, jehož zákony dovolují snadný přístup k potratům, homosexuálním sňatkům, drogám a v poslední době též eutanázii. V tomto „hájemství lidských práv" bude soudit planetární soud, vůči kterému se již nelze odvolat k soudu vyšší instance, soud, který ruší dosavadní suverenitu jednotlivých národů a států na svébytnou existenci. Je třeba poslanci Bendovi poděkovat za to, že jako jeden z mála českých poslanců rozumí kontextu sjednocovacích procesů, kterých jsme dnes svědky. Michal Semín Autor je ředitelem Občanského institutu Text vyšel v dubnu 2002 v deníku MF DNES
? Globalizace - jak ji vidím GLOBÁLNÍ PROCESY, PROBLÉMY, ORGANIZACE A ŘEŠENÍ Již několik desetiletí slýcháme pojem "globální" v nejrůznějších souvislostech a slovních významech. Jen ve významu odkazujícím na globální systém - systémy globálního antropoekokomplexu jsme se setkali již s desítkami slovních spojení. Nejčastěji v úvahách týkajících se globalizace ekonomiky a všeobecné "globální krize". I v těchto nových (ale již 20 let používaných) a ve slovnících ještě často chybějících významech obsahuje slovo "globální" často více významových vrstev, které si ovšem dosud často v potřebné šíři a hloubce neuvědomuje pisatel, ani čtenář. Protože také schopnost správně pochopit pojem "globální" může mít dosah na řešení globálních problémů, nemůže být nikdy dost snahám o jeho nové - a doufejme, že stále lepší - vysvětlování. V poslední době se dokonce setkávám se stále zřetelnější snahou potenciálně širší uvedený význam pojmu "pragmaticky" a účelově omezovat na jeho aspekty ekonomické, spíše však úzce ekonomické. A tak si běžný čtenář při slovním spojení "globalizace ekonomiky" představí v nejlepším případě české pivo v jižní Africe. Takže proč jsou některé problémy (a je jich stále více) vlastně globálními? Tak za prvé proto, že samotné systémy, na něž člověk působí (díky čemuž globální problémy nejčastěji vznikají) nebo které se občas i samy dostávají do kolizí a krizí s dopadem na rovnováhu globálního antropoekokomplexu (v tomto století rozhodně menší počet případů) mají globální charakter, ať jde o klima, živou přírodu či světovou ekonomiku. (Globální afinita.) Za druhé proto, že tyto problémy můžeme pochopit, pojmenovat, modelovat a řešit (řídit) jen s pomocí komplexního (a to globálně komplexního) přístupu i když se na první pohled může zdát, že problematický systém nebo problém sám nemá globální dosah. Jde o to zohlednit v přístupu k těmto problémům jejich mezirezortní, interdisciplinární (mezioborový) charakter, tak aby řešení odpovídalo "vrstvám" problému daným víceúrovňovou strukturovaností prvků, jejich vztahů a celého systému, ve kterém problém vzniká, jako i vztahů těchto prvků a daného systému s jinými systémy a jejich prvky. Globální přístup tedy nepředstavuje v tomto smyslu nic náročnějšího než "komplexní přístup", ovšem s ohledem na globální charakter daného problému. (Globální náročnost.) Pro globální problémy je také typické, že jejich konstruktivní řešení vyžaduje spolupráci všech národů světa nebo jejich rozhodující většiny nebo rozhodující síly odvozené od možnosti (a nutnosti) řešit problémy internacionálně. (Globální kooperace.) Za třetí se může stát problém globálním tím, že jednoduše značně přeroste - nebo přerůst hrozí - "lokální" měřítka a stane se světovou hrozbou. Již samotný globální charakter mnohých podsystémů globálního antropoekokomplexu (bod č. 1), resp. vnitřní či vnější vztahová složitost těchto podsystémů (bod č. 2) často z lokálních problémů vytváří problém potenciálně nebo fakticky globální. (Globální konvergence.) Za čtvrté člověk má lidstvo samo (jako "autor" či "adresát" globálních problémů) charakterem svého rozmístění a "funkčního" propojení na zeměkouli (podle bodu 1) globální charakter a "dokáže uvolnit a regulovat přírodní síly v rozměrech srovnatelných s kosmickými silami a kdy lidská společnost přetváří přírodu již v rozměrech a způsoby, které překračují hranice živelných fluktuací přírodních procesů a vnášejí do biosféry v hromadném měřítku syntetické produkty zejména chemického a jaderného průmyslu, jež v biosféře mohou vyvolávat řetězové destabilizujíc í procesy," (M. Soukup) čímž se samo stává v mnohém, co činí (podle bodu 3) globálním problémem, resp. korespondující součástí tohoto problému. A tak se např. ekologie, která "sice vznikla v minulém století, ale dlouho byla obecnou ekologií živých tvorů a nikoliv ekologií člověka" (J. Vavroušek) stala globální ekologií člověka, přirozený problém zajištění prostředků výživy se stal globálním problémem apod. (Industriální globalizace, její formou je informační a komunikační globalizace.) Za páté (ve shodě s bodem 2) je člověk sám značně komplexním prvkem snad ještě komplexnějších společenských systémů a jeho nejvyšší intelektuální, duševní a duchovní funkce se aktuálně či potenciálně globálních problémů týkají, přinejmenším jsou schopny je do jisté míry reflektovat (odrážet a být jimi ovlivňován) a ovlivňovat, takže mnohé problémy jsou potenciálně globálními již jen proto, že jsou např. součástí tohoto (potenciálně globálního) lidského vědomí. (Intelektuální a spirituální globalizace.) Jednou z intelektuálních a duševních hodnot člověka je schopnost uvědomovat si (i když jen občas a ne vždy správně) morální hodnotu (v nejširším smyslu - např. včetně "morální opotřebovanosti" svých výrobních systémů) svých zásahů do okolního prostředí a svůj zájem na řešení vzniklých problémů (morální hodnotu řešení) a v souvislosti s tím si tvořit svůj hodnotový systém. Na řešení globálních problémů, na jejich včasném řešení nebo alespoň zmírnění ostrosti těchto problémů na dostatečné úrovni má poprvé v dějinách skutečný či potenciální morální zájem lidstvo jako celek, kterýkoli národ, kterákoli sociální třída, každý jedinec bez výjimky. Lidé také začínají cítit naléhavost jednotlivých globálních problémů, vytváří se pocit globální odpovědnosti. (Morální globalizace.) Je to nakonec převážně člověk, který ověřuje, které problémy jsou globální a který si je jako takové uvědomuje. Jednou z pomocných (i když ne absolutně platných) definic globálních systémů může být věta: Globální problémy jsou ty, které tak (v souladu se svým rozumem a svědomím) označuje lidské vědomí, člověk a lidská společnost. Pojem "globální" tedy může mít morální, lidský aspekt. Budeme-li na základě uvedeného přemýšlet např. o širším významu slovního spojení "globalizace ekonomiky", dospějeme brzy k zjištění, že je velký rozpor mezi víceméně živelnou globalizací (v uzším smyslu slova "globalizace") světové ekonomiky a omezeností ekonomické teorie a regulérních nástrojů řízení globální ekonomiky. Ekonomická teorie je stále příliš uzavřena sama v sobě a nedokáže vyjít v ústrety požadavku komplexního, interdisciplinárního přístupu ke komplexním aspektům globálních problémů: "Ukazuje se, že jednou ze základních příčin dlouhodobě neudržitelného vývoje ve světě je právě neexistence odpovídající ekonomické teorie. Například obecně doporučovaný recept na překonání nerovnoměrného rozvoje Severu a Jihu, zavádění volného trhu v světovém měřítku, sice vypadá hezky, ovšem podle mého názoru jsou splněny jen dva ze čtyř základních předpokladů: volný pohyb finančních prostředků a po posledním uruguayském kole GATT vcelku i volný pohyb zboží. Další předpoklad, volný pohyb pracovních sil, je však absolutně nereálný, protože by to znamenalo obrovské migrační vlny. Neexistuje ani potřebné konkurenční prostředí - čím dál větší váhu mají ve světové ekonomice nadnárodní monopoly, které do značné míry diktují pravidla hry, zejména ceny. Zdaleka nejsou řešeny problémy internalizace ekologických a sociálních aspektů do ekonomického rozhodování a respektování dlouhodobých časových horizontů, ekonomická teorie např. vůbec nebere v úvahu například hranice ekologické únosnosti území. Je třeba to vzít jako výzvu a přemýšlet o tom, jak vytvořit ekonomickou teorii a potom praktické ekonomické systémy, které by byly vhodné pro 21. století. S těmi dnešními nemáme šanci." (J. Vavroušek) Zajímavým fenoménem souvisejícím s možnostmi řešení globálních problémů je růst a šíření informačních a komunikačních technologií, a to při současném "skutečně masívním, totálním propojení v těchto dvou dosud relativně izolovaných technologických oblastech". (Pavel Čech). Tento integrovaný růst představuje mohutný zdroj rozvoje včetně řešení globálních problémů. Na druhé straně ovšem představuje integrovaný růst informačních a komunikačních technologií prvek růstu složitosti reality včetně složitosti aspektů globálních problémů. Globální problémy můžeme posuzovat buď podle jejich životního, existenčního významu pro lidstvo (dlouhodobě, resp. trvale udržitelnou existenci) - tedy v rámci relace "člověk - člověk", nebo ve vztahu k rovnováze globálního antropoekokomplexu - tedy v relaci "člověk - přírodní prostředí" což spolu většinou úzce souvisí. Nakonec i globální problémy, k nimž člověk nezavdal příčinu se dříve či později promítnou do tohoto druhého vztahu a potenciálně jej postihují. Na pomezí druhého a třetího tisíciletí patří k fundamentálním globálním problémům, úkolům a strategiím nejobecněji dvě vzájemně propojené skupiny. V první skupině, v systému "člověk - člověk", je jádrem strategie demokratická přestavba - zhodnocení vnitřních politických, politicko-ekonomických, politicko-sociálních a sociálně-ekonomických poměrů v jednotlivých zemích a přestavba - zhodnocení sytému mezinárodních vztahů, které jsou s těmito vnitřními poměry úzce spojené. Většina konkrétních cílů představuje zároveň prostředek k dosžení jiných cílů při řešení globální problematiky a je s nimi úzce propojena. Těmito cíly jsou např.: - odstranění nebezpečí jaderné války - odstranění nebezpečí válek ohrožujících lidstvo kritickou ztrátou zdrojů - odstranění nebezpečí jaderného zamoření (z tohoto hlediska je diskutabilní celý jaderný průmysl a energetika) - odstranění nebezpečí kritické ztráty zdrojů jejich vynakládáním na zbrojení - podstatné urychlení socioekonomického a kulturního rozvoje tzv. rozvojových zemí (jejichž stav má dopad na celou řadu globálních problémů) - zmírnění dramatických disproporcí světové ekonomiky, a to zejména vnitřními strukturálními reformami v jednotlivých zemích a přestavbou systému mezinárodních, kulturních, ekonomických a politických vztahů v prospěch mírové spolupráce, jako i zlepšením práce a struktury vládních i nevládních organizací s globálním dosahem (EU, NATO, OSN, církve aj.) "Ve druhé skupině, v systému "člověk - přírodní prostředí", jde o komplexní úkol zabezpečit prostředky výživy, energie a jinými fundamentálními zdroji pronikavě rostoucí potřeby světové populace, která vzroste z 1,5 miliardy počátkem tohoto století na více než 6 miliard koncem století, přičemž 80% této populace bude žít v rozvojových zemích, a její nároky na zdroje rostou úměrně s vývojem revolučního procesu (v některých zemích nevyhnutného - máme na mysli evoluci a revoluce vedoucí k demokracii) a demokratizace lidstav při současném rostoucím deficitu tradičních přírodních zdrojů a lehce dostupných zdrojů. Dále jde o komplexní úkoly zabezpečit stabilizaci genetického fondu planety, odvrátit ekologickou katastrofu v podmínkách, kdy řádově roste energetické a chemické znečištění přírodního prostředí, a dlouhodobě stabilizovat fungování biosféry. Rozvíjet tuto strategii dílčím řešením kteréhokoli z těchto problémů nebo jeho části je vysoce neúčinné. Předpokladem efektu účinného řešení je systémové řešení celého komplexu problémů, protože stupeň řešení jednoho problému řetězovitě působí na úroveň řešení všech dalších otázek. Ústředním úkolem a absolutním imperativem je stabilizace míru a přechod k odzbrojení, protože bez vyřešení tohoto úkolu nemůže existovat (praktické) racionální řešení ktréhokoli dalšího globálního problému (v potřebné míře). V takové situaci ztráty světových látkově energetických a informačních zdrojů budou narůstat a globální rozvoj se bude posouvat ke globální katastrofě." (M. Soukup) Někteří autoři upozorňují na nutnost rozlišovat mezi pojmy "globální", "univerzální" a "mezinárodní" i když nejde zcela o pojmy se společným systémovým rozhraním: (Opakem pojmu "globální" je snad jen pojem "globálně parciální", tedy neodpovídající globálnímu pohledu, globálním potřžebám a globálním řešením, nebo s nimi neslučitelný. "Univerzální problémy jsou ty problémy, které jsou životně závažné pro všechny národy nebo jejich většinu, ale jejichž řešení zůstává v podstatě ve sféře kompetence určité země nebo regionu. Dvoustranná nebo mezinárodní spolupráce i v těchto případech napomáhá účinnějšímu řešení těchto problémů, ale není nutnou podmínkou taklového řešení jako v případě globálních problémů. I zde je rozlišení mezi globálními a univerzálními programy zpravidla podmíněné a proměnlivé (relativní). Současně je třeba od pojmu "globální" ve smyslu celosvětový, odlišovat i pojem "mezinárodní", který se může týkat vztahů třeba jen dvou států." (M. Soukup) "Obtíž analýzy globálních společenských a ekologických procesů v jejich vzájemném působení vyplývá z jejich rozměrů, vysoké dynamiky vývoje a stupně složitosti jejich vzájemného působení. Výrobní podnik, ekonomika a sociální struktura průmyslových center 19. století byly (relativně) prosté systémy. Dnešní podnik, národní hospodářství, světová ekonomika a světová sociální struktura jsou složité systémy s tendencí dalšího růstu složitosti. ... Skutečná akcelerace růstu složitosti je doprovázena explozí informačních procesů, které jsou tomuto procesu inherentní. Je však dána jak vzrůstem vnitřní složitosti každého elementu těchto velkých systémů, tak i řádovým a namnoze exponenciálním růstem vzájemných vazeb těchto elementů v systémech." (M. Soukup) Věda a integrace vědeckého poznání představují jak praktickou politickou sílu, tak zdroj rozvoje vědy samé a sní souvísející metodiky a teoretických nástrojů. Globálním problémům nepochybně musí odpovídat systémová, synergicky integrační - řekněme synteoretická - globální úroveň vědy: "Přetvoření lidstva v jeho vzájemném působení s ekologickou základnou v systém velkých systémů, klade bezprecendentní nároky jak na růst sociální funkce vědy ve společnosti, tak i na syntézu vědeckých znalostí. Naplňují se podmínky pro realizaci Marxovy geniální intuice o budoucím vytvoření jediné vědy v procesu, kdy přírodní vědy do sebe začlení vědu o člověku v téže míře, jako věda o člověku do sebe včlení přírodní vědy. Tutéž myšlenku o vnitřní jednotě vědy, v níž existuje nepřetržitý řetěz od fyziky a chemie přes biologii a antropologii ke společenským vědám, zdůraznil i Max Planck. V současnosti je kterákoli tradiční vědecká disciplína bezmocná při objasňování nově vytvářených velkých systémů, především fungování lidstva jako celku v jednotě s jeho ekologickou základnou. Geneze komplexu globálních problémů znamená výzvu soudobé vědě a stimul pro podstatné zvýšení její sociální funkce a radikální přestavbu její vnitřní struktury. V tomto procesu velké syntézy vědy (směřujícím) k řešení komplexu globálních problémů patří klíčová úloha vědám o společnosti a mezi nimi především sociologii a politické ekonomii. Před komplex společenských věd byl vývojem zemské civilizace postaven úkol bezprecendentní závažnosti a složitosti - na základě poznání nových zákonů globálního rozvoje vědecky podložit optimalizaci strategie tohoto rozvoje, která by orientovala činnost národů, tříd, států a každého lidského jedince ve směru realizace vysokých humanistických ideálů a k zabezpečnení racionálního rozvoje civilizace. Jde o komplex úkolů mimořádně složitých a nacházíme se spíše na počátku tohoto procesu syntézy vědy. Tím lze vysvětlit, proč dosud nebylo vytvořeno všeobecně uznávané teoretické objasnění fungování komplexu globálních procesů a tím méně zákonitostí jeho řízení." (M. Soukup) Přes neobyčejnou pestrost teorií a receptů, které se předkládají k řešení těch či oněch procesů, v nichž vidí příčiny globálních problémů, ať již je to "demografická exploze", "neorganický růst", "nízká kvalita člověka", "příliš velké znalosti člověka, čímž se dopustil na přírodě hříchu", inercie technologie válečné mašinerie. Zpravidla vytyčují ušlechtilé cíle, ale zavrhují nebo ponechávají mimo pozornost mobilizaci materiálních sil, bez nichž sebeušlechtilejší ideály zůstávají utopií. Při řízení reálných fyzikálních, biologických a sociokulturních procesů je nejobtížnější sladit jejich vzájemné působení, neboť každý proces má své vlastní specifické zákony, kvalitativně odlišné systémy parametrů, vyvíjí se různými rychlostmi apod. Tyto různorodé typy procesů na sebe vzájemně působí rovněž na základě obecného zákona nerovnoměrnosti vývoje, který je však kvalitativně složitější než nerovnoměrný vývoj pouze ekonomických systémů. Odrazem těchto reálných procesů ve vědeckém poznání je obtížnost syntézy poznatků fyzikálních, biologických a společenských věd. Je skutečnou událostí ve vědě, že na rozdíl od pouhých základních myšlenek o významu světových problémů z počátku šedesátých let a o nutnosti vytvořit vědu o přežití lidského rodu z počátku sedmdesátých let, je na počátku osmdesátých let již vytvořena uznávaná vědní oblast, jejímž objektem výzkumu je globální komplex. Pro rané stádium tohoto nového vědního oboru je příznačné, že dosud nedošlo ke sjednocení názorů o jeho názvu. Bývá nazýván ,globalistika , ,globální problematika a v předložené práci je navržen a použit pojem ,globologie (,synteorie , D. N.). Vytvoření všeobecně uznávaného názvu je však jen otázkou času. Úkol syntetizovat vědecké poznatky různých věd o Zemi a o společnosti je problém centrální, vysoce složitý a neodkladný. ... Génius české reformace Jan Ámos Komenský ... přišel v roce 1640 jako první s návrhem na začlenění vědy do širokého rámce "všemoudrosti" - pansofie a na založení instituce, ,v níž by se každoročně sešli učenci z celého světa, kteří by své vědomosti o přírodě, shromážděné ve všech světových oblastech, společně prozkoumali, shrnuli a pak předložili lidstvu, aby se s nimi mohlo v plné šíři a ke svému prospěchu seznámit . Základní myšlenky tohoto návrhu byly zformulovány v jeho koncepci ,pansofie , jež byla zřejmě inspirována Domem Šalamounovým z Baconovy Atlantidy, projekt však byl poprvé přesně formulován a konkretizován v precizních návrzích. Komenský byl pozván do Londýna, kde byl jeho návrh přijat s nadšením a bylo již dokonce vybráno sídlo budoucí vzdělávací koleje, Svatojakubský seminář v Chelsea. Způsob a prostředky na zřízení instituce měl projednat parlament. Do toho však zasáhla revoluce, parlament byl rozehnán a později přetvořen, takže Komenského záměr v navržené podobě uskutečněn nebyl. Princip navržený Komenským se však uplatnil při vytvoření "Neviditelné koleje" v Londýně a pak v Oxfordu, z jejichž iniciativy pak byla nakonec vytvořena Královská společnost, prototyp pozdějších národních akademií věd. V roce 1666 byla založena Pařížská akademie, jejímž oficiálním cílem bylo napomáhat průmyslovému rozvoji. V roce 1725 vznikla Ruská akademie věd." (M. Soukup "Vědecká revoluce v období renesance byla epistomologickou rvolucí v tom smyslu, že proti dosavadnímu kritériu "pravdy", že pravdivé je to, co uznává za pravdivé dostatečně mocná autorita, bylo prosazeno zásadně odlišné kritérium, že pravdivá je ta hypotéza, která je potvrzena jejím srovnáním s pozorováním nebo s experimentem. Jádrem novodobé vědy je vědecká teorie, organizované jádro vědeckého poznání. Vědecká teorie je souborem principů vzájemně logicky spojených do určitého systému. Ideálem vědecké teorie je malý počet takových principů, z nichž může být dedukováno vysvětlení mnoha faktů pouhým rozumem. Nejcennější fakta jsou taková, která není možno vysvětlit v rámci dosavadní teorie a jež nutí k jejímu rozvoji nebo k opuštění a k nahrazení dokonalejší teorií. Proto je vědecká teorie kolosálním kondenzátorem informace. Pokroky vědeckého poznání přesávají být pouze aditivními, ale stávají se multiplikačními, lavinovitě (resp. v cyklech), se se zmnožujícími, protože objev struktury vzájemných vztahů mezi fakty vytváří prostor pro celou lavinu novývh poznatků vyvozovaných z této struktury vztahů. Komprese poznatků po vzniku nové vědy a v jejím dalším vývoji znamenala přechod na zásadně novou úroveň procesu akumulace informace. Byla přechodem od dlouhodobého lineárního, víceméně pomalého růstu informací ke kvalitativně odlišnému typu růstu, který je exponenciální a může být syntézou mnoha informačních procesů." (M. Soukup) Musíme si ale uvědomit, že i "aditivní", např. encyklopedický sběr informací, poznatků a teorií může v praxi přinést některé integrační efekty. Již skutečnost, že i jen prostě "nakupené" poznatky může snáze přehlédnout např. lidský intelekt (se svými integrativními funkcemi) nebo, že budou použity v "inteligentním prostředí" či v projektech s integrativními funkcemi, znamená, že i "aditivní" informační systémy mají potenciální integrační a integrativní funkci. A tak i hnutí francouzských encyklopedistů (i kdyby skutečně bylo "jen" mechanickým shromažďováním informací) můžeme považovat za jeden z důležitých kroků na cestě za integrací poznání a příkladem uplatnění synergického efektu integrace. "Vědecké poznatky jsou produkovány a světová věda je koordinována přibližně šedesáti mezivládními organizacemi a více než dvě stě padesáti mezinárodními organizacemi, vědecká a technická informace je přetvářena ve více než 300 tisících časopisů, které jsou ročně publikovány ve více než šedesáti jazycích, a jejich počet roste v procesu, který byl nazván vědeckou informační explozí. Ročně se tři milióny odborníků účastní čtyř tisíc mezinárodních konferencí. (Psáno počátkem 80. let.) Tato čísla zaznamenávají desetiprocentní roční přírůstky, každý rok se koná více než sto mezinárodních vědeckých kongresů stěžejního významu. Tyto údaje dávají přibližnou představu o obtížích syntézy poznatků v nové vědní oblasti, která se, pokud jde o společenské vědy rozvíjí na pomezí ... (politologie, politické ekonomie,) teorie světové ekonomiky, teorie mezinárodních vztahů, globální ekologie a vznikající globální sociologie, psychologie, vědy o státu a právu, komplexního výzkumu míru, řízení sociálních procesů a mnoha přírodních, atematických a technických věd. Informační exploze a řetězová diferenciace věd vyvolávají tendenci k oslabování možnosti syntézy těchto informací. Současně je zřejmé, že bez takové syntézy je pokrok ve výzkumu globálního komplexu nemožný a že v tom je jedna z příčin, proč jsme ještě příliš nepokročili nad uznání klasického marxova výroku, že jestliže se kultura vyvíjí živelně, zanechává za sebou poušť. V současnosti živelnému vývoji lidstva ještě nadále odpovídá živelný vývoj vědy, kdy doslova nepřehledné množství vědeckých prací, které jsou ročně produkovány k různým dílčím problémům fungování globálního komplexu, je odhazováno na hřbitov tradičních knihoven nebo elektronických archívních knihoven. Předpokladem využití nových poznatků k řešení praktických úkolů je jejich začlenění do určitého systému při formování obecné informační báze. Existuje intenzivní potřeba globálního systémového řízení vědy, přičemž struktura systému vědy je určována povahou komplexu problémů a jeho místa v komplexu problémů vyššího řádu. Jde zde v jistém smyslu o příbuznost s problémy automatizace projektování. I tady jde o úkol vytvořit jednotný jazyk popisu, vytvořit systém matematických modelů a vyvinout systém procedur pro rozhodovací proces. Proces přípravy pro matematické modelování vyžaduje postupně přechod k popisům v jazyce, který se postupně v různých vědách vytváří v rámci obecného paradigmatu zpracování informace. Jádrem tohoto komplexu disciplín je teorie informace a teorie řízení. Převod jazyka ovšem vytváří nová úskalí a řadu metodologických problémů, zejména problém konkretizace kategorií na operacionizovatelné pojmy, vztah formalizovaných a neforma- lizovaných procedur při zobrazení určitých systémů, které je globologie (synteorie) nucena řešit." M. Soukup Demokracie jako zdroj řešení globálních problémů Demokratická forma bez demokratického ducha - obsahu je jen prázdným pojmem. I v ČR jsme se mohli dostatečně přesvědčit, že demokracie není samospasitelným pojmem v otázce řešení jak problémů globálních, tak univerzálních, mezinárodních i vnitřních - parciálních. "Všechny zkušenosti 20. století, ať už politické nebo analytické, opakovaně ukázaly, že nezbytnou, avšak nikoliv dostatečnou podmínkou demokracie je tržní hospodářství. Ale zároveň existence trhu automaticky nezajišťuje demokratické procesy. Zcela nezbytná je výstavba politických institucí a aktivní sociální politika." (J. Musil) Prof. Jiří Musil ředitel Středoevropské univerzity na mezin. konf. pořádané Fr. ústavem pro výzkum ve společenských vědách v r. 1992: ref: Sociální a politická spravedlnost ekonomické reformy v ČR HN, 11. 11. 1997, Pavel Čech: Ohrožení a šance dané internetem napříč Ásií, Indie Po, 12. 9. 1999? From: "Kubalcik, Jan" <kubalcik@dcb.cz> HOME PRISPEVKY DO BESEDY
|
Linky ostatní |
||
POLITIKA
linky politickych aktivit, hnuti a instituci |
ZPRAVODAJ
portal zpravodajstvi, E-zinu a encyklopedii |
VYHLEDEJ
portal vyhledavacu a vyhledavacich katalogu |
MED-linky
Medicínské linky |
VT-linky
Vědecko-technické linky |
EKO-linky
Ekologické linky |
SOCIOLOGIE
Sociologické linky |
PERSIE
Iranské linky |
KANADA
Česko-kanadské linky |
AIDS
xxx |
OBCANSKA SDRUZENI
xxx |
ZÁBAVA
xxx |
ROMSKE LINKY
xxx |
KONE
xxx |
USA
Česko-americké linky |